@article { author = {Alikhah, Fardin and Mohammadzadeh, Hamideh}, title = {On modern chadori girls: the emergence of the "3 In 1 generation”}, journal = {Sociology of Culture and Art}, volume = {4}, number = {2}, pages = {46-28}, year = {2022}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-2414}, eissn = {}, doi = {doi.org/10.34785/J016.2022.018}, abstract = {In Iran, when we look at girls in hijab, we usually think that they are more or less the same and that chador is their most important characteristic. It's as though wearing a chador conjures up more similarities than differences. But over the last few years، we are gradually witnessing the emergence of a new generation of hijabers. They're trying to make a fashionable hijab. They use elegant accessories، make-up، use branded bags، shoes and glasses. They believe in matching these things. We saw these "stylish hijabers" as a sign of a new generation emerging and named them "3 In 1 generation". Fourteen of those girls were interviewed in this study. The results of the research show that there is a mandatory chador among the hijabers and not all have chosen the chador at their own discretion. Girls who are compelled to wear chadors resist this imposition in a variety of ways، for instance، wearing open front chador is one of those. Also، some of the "stylish hijabers" try to correct the society's view of "chadors" by connecting fashion and hijab، and also by wearing branded clothes and accessories. In the 3 in 1 generation there exists a confrontation between "us" against "the other" but not towards misveiled women (based on the official discourse) but towards veiled women، considered as tasteless and petrified by this group. This study confirms the role of hijab fashion bloggers along with fashion and lifestyle pages of the Instagram in the lives of these girls.}, keywords = {3 In 1 generation,hijab,Iran,Islamic fashion,Resistance}, title_fa = {دربارۀ دختران چادریِ مدرن: ظهور نسلِ‌ «تری این وان» در ایران}, abstract_fa = {در ایران، معمولاً وقتی به دختران باحجاب نگاه می‌کنیم تصور می‌کنیم که آنان کم و بیش شبیه همدیگر هستند و چادر، مهم‌ترین ویژگی آنان است. گویی چادرپوشی، بیشتر شباهت، و نه تفاوت، را به ذهن متبادر می‌کند. ولی در سال‌های اخیر به تدریج شاهد ظهور نسل جدیدی از باحجاب‌ها در ایران هستیم که ویژگی‌های متفاوتی دارند. آنان سعی می‌کنند بین حجاب و مد‌های روز اتصال برقرار کنند، اکسسوری‌های دخترانه شیک و لاکچری استفاده می‌کنند، آرایش مد روز دارند، کیف، کفش و عینک‌های مارک‌دار دارند، و معتقد به ست کردن این اقلام‌اند. این «شیک‌حجاب‌ها» نشانه ظهور نسل جدیدی هستند که در این مقاله «نسل ‌تری این وان» نامیده شده‌اند. برای شناخت بیشتر ویژگی‌های این نسل، در این پژوهش با 14 نفر از این دختران مصاحبه شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در بین باحجاب‌ها، چادریِ اجباری وجود دارد و همه آنان چادر را به اختیار، انتخاب نکرده‌اند. دخترانی که به اجبار چادرپوش شده‌اند به شکل‌های مختلف به مقاومت در برابر تحمیل می‌پردازند که برای مثال پوشیدن چادر‌های جلوباز از آن جمله است. همچنین بخشی از شیک‌حجاب‌ها با تلاش جهت اتصال مد و حجاب، و همچنین برند‌پوشی، تلاش می‌کنند تا نگاه جامعه به «چادری‌ها» را اصلاح کنند. در نسل‌تری این وان، تقابل بین «ما» و «دیگری»، نه نسبت به زنان بدحجاب (به تعبیر گفتمان رسمی) بلکه نسبت به زنان باحجابی وجود دارد که این گروه آنان را شلخته‌پوش و متحجر می‌داند. این مطالعه، همچنین الگوپذیری زیاد دختران باحجاب از صفحات مد و آرایش در اینستاگرام را تأثید می‌کند.}, keywords_fa = {نسل‌تری این وان,چادرپوشی,حجاب,ایران,مقاومت}, url = {https://scart.uok.ac.ir/article_62281.html}, eprint = {https://scart.uok.ac.ir/article_62281_ec29b6d87bcf79ebc41d0809da4d9bc0.pdf} }