TY - JOUR ID - 61392 TI - واکاوی عوامل پیدایش شخصیت جاهل کلاه مخملی در سینمای عامه پسند ایران JO - جامعه شناسی فرهنگ و هنر JA - SCART LA - fa SN - 2717-2414 AU - نقابی, محسن AU - شیخ مهدی, علی AD - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته سینما ، گروه انیمیشن و سینما، دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس،ایران. AD - عضو هیات علمی گروه سینما و انیمیشن،دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 1 IS - 1 SP - 92 EP - 72 KW - بومی‌گرایی KW - جاهل KW - سینمای ایران KW - کلاه‌مخملی KW - فرهنگ عامه DO - https://doi.org/10.34785/J016.2019.395 N2 - در تعداد قابل توجهی از فیلم­های داستانی تاریخ سینمای ایران شخصیتی وجود دارد که غالبا از او به عنوان «جاهل» یاد می شود، شخصیتی که می­توان گفت پیش از انقلاب همواره محبوب بوده است. این شخصیت از اواسط دهه سی به فیلم­های ایرانی راه پیدا می­کند. ما در این پژوهش در بستر کلی تاریخی- اجتماعی و با توجه به وضعیت سینما و فیلم­سازی در دورۀ  مورد بحث پدیدار شدن این شخصیت در سینمای ایران را مورد کنکاش قرار داده ایم. نتایج این پژوهش نشان می­دهد که آنچه باعث عطف نظر و محبوبیت جاهل شده است، ناامیدی و اکراه از مظاهر تمدن غرب و در نتیجۀ آن سیطره جستجو برای راه­حل­های بومی  چه در میان توده­ها و چه در میان روشنفکران بوده است. چنین ناامیدی برآیند اشغال کشور در جنگ‌جهانی دوم و همچنین تلاش حکومت در شبه­غربی­سازی ایران در آن سال­ها بوده است. از سوی دیگر فیلم­سازان ایرانی که توان رقابت تکنیکال با فیلم­های خارجی توزیع شده در سینماها را نداشتند، مجبور بودند در مضامین، شخصیت­پردازی و دیالوگ نویسی به فرهنگ و زبان کوچه و خیابان نزدیک شوند. بدین­ترتیب شخصیت جاهل که با داستان« اسمال در نیویورک»  به محبوبیت رسیده بود مورد توجه سینماگران و اقبال از سوی مخاطبان قرار می­گیرد. UR - https://scart.uok.ac.ir/article_61392.html L1 - https://scart.uok.ac.ir/article_61392_565fcca93f0f7f7c7286b1833dc1d192.pdf ER -