TY - JOUR ID - 61412 TI - مصرف ایماژهای بدن در میان کاربران اینستاگرام در شهر سنندج JO - جامعه شناسی فرهنگ و هنر JA - SCART LA - fa SN - 2717-2414 AU - محمدی, جمال AU - دانش مهر, حسین AU - سبحانی, پرویز AD - دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران AD - استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران AD - کارشناسی ارشد گروه جامعه‌شناسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 2 IS - 3 SP - 141 EP - 115 KW - مصرف KW - ایماژ KW - بدن KW - اینستاگرام KW - نمایش DO - https://doi.org/10.34785/J016.2021.688 N2 - اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی است که بستری قوی برای نمایشِ خود واقعی و ایده‌آل فراهم کرده است. محبوبیت اینستاگرام تا حدی به‌خاطر تصویر محور بودن آن است و این‌که به‌راحتی می‌توان تصاویر را به اشتراک گذاشت و متناسب با بازخوردی که از مخاطبان در قالب کامنت‌گذاری می‌گیریم، تغییرات لازم را در خود ایجاد می‌کنیم. این پژوهش با استناد به نظریۀ نمایشِ گافمن، الگوی بازنمایی فرهنگیِ گیدنز، و آرای نظریه‌پردازانی چون ترنر و شیلینگ سعی در تحلیل شیوه‌ها و گونه‌های مصرف ایماژ بدن در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارد. همچنین از رویکرد کیفی و مشخصاً تحلیل روایت برای مصاحبه عمیق با 16 نفر از شهروندان سنندجی (11 نفر دختر و 5 نفر پسر) که بنا بر بررسی‌های به‌عمل آمده بیشترین فعالیت را در شبکه اینستاگرام داشته‌اند، استفاده شده است. نحوه انتخاب این افراد براساس روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی است. بدین‌ترتیب که یکی از پژوهشگران نیز با توجه به حضور طولانی‌مدتی که در این شبکه اجتماعی داشته، به خوانش محتوا و تحلیل مطالب و تصاویر به اشتراک‌گذاشته‌شده اقدام نموده است. نتایج حاکی از آن است که تعداد 10 مقوله‌ی فرعی ذیل 5 مقوله‌ی اصلی الگوهای غالب مصرف ایماژ بدن در فضای اینستاگرام هستند: الگوهای تعاملی (بازاندیشی زندگی اجتماعی، مدیریت تاثیرگذاری)، نمادین (الگوسازی و الگوبرداری، تجسم و بازنمایی فرهنگ)، نمایشی (نمود و ارایه خود در زندگی اجتماعی و اغواگری)، سلیقه‌ای (ساخت بازاندیشانه خود و جذب فالوور) و فراغتی (پیج‌گردی و گذران وقت و بازاریابی). UR - https://scart.uok.ac.ir/article_61412.html L1 - https://scart.uok.ac.ir/article_61412_70b54eb7b76ca341c3dde484ecdb7e46.pdf ER -