TY - JOUR ID - 61773 TI - از مقاومت تا پذیرش کلیشه‌های جنسیتی در میان دختران بلوچ (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه ولایت ایرانشهر) JO - جامعه شناسی فرهنگ و هنر JA - SCART LA - fa SN - 2717-2414 AU - یوسفوند, سامان AU - کاروانی, عبدالطیف AU - رییسی, سمیه AD - دانش آموخته دکترای گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران، پژوهشگر مرکز پژوهش های مجلس. تهران، ایران. AD - دانش آموخته دکترای جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی ، دانشگاه شیراز، شیراز ایران. AD - هیات علمی دانشگاه ولایت ایرانشهر، زاهدان، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 2 IS - 4 SP - 21 EP - 1 KW - کلیشه‌های جنسیتی KW - دینداری KW - رسانه‌های اجتماعی KW - جامعه شبه مدرن KW - دختران بلوچ DO - https://doi.org/10.34785/J016.2021.622 N2 - پژوهش حاضر با هدف شناخت میزان مقاومت یا پذیرش کلیشه‌های جنسیتی در میان دانشجویان دختر بلوچ دانشگاه ولایت ایرانشهر انجام شده است. چارچوب نظری پژوهش حاضر براساس نظریه بازاندیشی هویتی گیدنز تنظیم شده است. این مطالعه از نوع روش تحقیق کمی و پیمایشی و از ابزار پرسشنامه بهره گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشجویان دختر دانشگاه ایرانشهر بوده است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 277 نفر تعیین و نمونه‌گیری در تحقیق حاضر براساس نمونه‌گیری طبقه‌بندی انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که حدود 3 درصد از پاسخگویان در مقابل کلیشه‌های جنسیتی مقاومت زیادی داشته‌اند. نتایج همبستگی نشان داد که بین میزان دینداری پاسخگویان، عضویت در انجمن‌ها و سمن‌ها، رضایت فرد از خود و اطرافیان با کلیشه‌های جنسیتی همبستگی معناداری وجود دارد. تجزیه و تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای مدل یعنی میزان دینداری، عضویت در انجمن‌ها و سمن‌ها، رضایت فرد از خود و اطرافیان و استفاده از رسانه‌های اجتماعی جدید به ترتیب 520/0-، 096/0، 841/0- و 047/0 بر میزان مقاومت در برابر کلیشه‌های جنسیتی تأثیر معناداری دارند. براساس نتایج پژوهش می‌توان گفت با توجه به بستر جامعه که یک جامعه شبه مدرن و با توجه به میدان پژوهش که سطح دانشگاه است، میزان مقاومت در برابر کلیشه‌های جنسیتی در سطح پایینی برآورد می‌شود و علت این امر دسترسی اندک به رسانه‌های اجتماعی جدید، میزان دینداری بالا، رضایت فرد از شرایط زندگی و سطح پایین فعالیت‌های مدنی مثل عضویت در انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد است. UR - https://scart.uok.ac.ir/article_61773.html L1 - https://scart.uok.ac.ir/article_61773_1bd5c7c1f2e770d51f1c85e82ad928dd.pdf ER -