TY - JOUR ID - 62370 TI - مسئولیت‌پذیری اجتماعی در تلقی معلمان و مدیران JO - جامعه شناسی فرهنگ و هنر JA - SCART LA - fa SN - 2717-2414 AU - بارخدا, سید جمال AU - احمدحیدری, سیده پرستو AU - شیربگی, ناصر AD - استادیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. (نوسینده مسئول) AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. AD - استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 4 IS - 2 SP - 223 EP - 200 KW - ادراک KW - معلمان KW - مسئولیت پذیری KW - مسئولیت‌پذیری اجتماعی DO - doi.org/10.34785/J016.2022.026 N2 - امروزه مسئولیت‌پذیری اجتماعی ازجمله مهم‌ترین عناصر فلسفه وجودی سازمان‌ها است مسئولیت‌پذیری اجتماعی را قبول مسئولیت یک سازمان به رفتار اجتماعی مسئولانه معنی می‌کنند که این رفتار پاسخ مطلوبی به تقاضای جامعه و گروه‌های نفوذگذار آن است.هدف از انجام دادن این پژوهش، دستیابی به ادراک معلمان و مدیران از مفهوم مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. مطالعه حاضر به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی با نمونه‌گیری هدفمند و از طریق مصاحبه ژرف‌نگر با 18نفر از معلمان و مدیران سطح شهر سنندج انجام گرفت که حداقل سه سال از اشتغال آن‌ها (تدریس و مدیریت در مدارس) در سازمان آموزش‌وپرورش گذشته بود. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود. تجزیه و تحلیل متن مصاحبه‌‌ها با روش دیکلمن و همکاران (1989)صورت پذیرفته است.یافته‌‌های حاصل از ادراک مسئولیت‌پذیری توسط معلمان و مدیران مورد نظر بوده است که شامل 47 مضمون فرعی و 7مضمون اصلی که شامل: مسئولیت‌پذیری نسبت به سازمان، مسئولیت‌پذیری نسبت به مسائل اجتماعی، مسئولیت‌پذیری در قبال نقش‌های مختلف اجتماعی دانش‌آموزان، مسئولیت‌پذیری نسبت به والدین، مسئولیت‌پذیری در قبال گروه، مسئولیت‌پذیری اخلاقی و مسئولیت‌پذیری فردی می‌باشد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر می-تواند برای مسئولان آموزش و پرورش و سایر پژوهشگران علاقه‌مند در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد و تصویری روشن از ادراکات معلمان و مدیران را از مفهوم ارائه نماید. UR - https://scart.uok.ac.ir/article_62370.html L1 - https://scart.uok.ac.ir/article_62370_b4b01024c1302790d4a2d1551476bba7.pdf ER -