TY - JOUR ID - 62550 TI - تحلیل اثرات نهادهای آموزشی بر حیات موسیقی کلاسیک ایران JO - جامعه شناسی فرهنگ و هنر JA - SCART LA - fa SN - 2717-2414 AU - خاکسار, علی AU - هراتی, امین (ابوالفضل) AD -  استادیار گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسّمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 4 IS - 4 SP - 1 EP - 23 KW - "موسیقی کلاسیک ایران" KW - "جامعه‌شناسی هنر" KW - "آسیب‌شناسی آموزش" KW - "سنّت" KW - "تجدّد" DO - doi.org/10.34785/J016.2022.036 N2 - هدف بنیادین این پژوهش، واکاوی، تحلیل و طبقه‌بندی نهادهای آموزشی موسیقی کلاسیک ایران در صدوپنجاه سال اخیر، به منظور تبیین کیفیت امر آموزش و نهادهای آموزشی است. با ابتناء بر همین هدف، پرسش و مسأله‌ی اساسی این تحقیق، کنکاش علل رکود کیفی موسیقی کلاسیک ایران در چند دهه‌ی اخیر، از طریق مطالعه، بررسی و تحلیل امر آموزش و نهادهای آموزشی است. در این راستا، بر بنیان تجربه‌ی زیسته و با استناد بر داده‌های کتابخانه‌ای و استفاده از شیوه‌ی استقرایی در تجزیه و تحلیل داده‌ها، نگارندگان با کاربستِ روش تحقیق کیفی، مشخصاً از نوع تاریخی- تحلیلی، و با اتخاذ چارچوبی جامعه‌شناختی و بهره‌مندی از برخی نظرات حوزه‌ی جامعه‌شناسی هنر، پس از ارائه‌ی طبقه‌بندی‌ای جامعه‌شناختی از نهادهای آموزش موسیقی در ایران، و مقابله‌ی شیوه‌های آموزشیِ آنها با روش‌های کهن و نیز شیوه‌های برگرفته از غرب، به آسیب‌شناسی امر آموزش پرداخته و کوشیده‌اند با در نظرداشتن ماهیّت موسیقی کلاسیک ایران، پدیده‌های اجتماعیِ تأثیرگذار بر امر آموزش و چگونگی انعکاس مختصّات آموزشی بر حیات موسیقی کلاسیک ایران را موردِ‌بررسی و تحلیل قرار دهند. یافته‌های به‌دست‌آمده در این مقاله بیانگر آن است که کاستی‌های مرتبط با آموزش و نهادهای آموزشی، نظیر عدمِ‌توجّه به ماهیّت موسیقی کلاسیک ایران، بی‌توجّهی به معرفت‌شناسی آموزش، تلاش‌های ناآگاهانه در پیاده‌سازی الگوهای غربی، افزایش غیرِکارشناسانه‌ی مراکز آموزشی، ضعف‌های مدیریتی و مهم‌تر از همه، درهم‌ریختگی ساختار فرهنگی، تأثیری سوء بر سطح ادراکی و جنبه‌های معرفت‌شناختی موسیقاییِ بخش قابل توجّهی از هنرآموزان و دانشجویان موسیقی داشته، که در نهایت به رکود کیفی موسیقی کلاسیک ایران در چند دهه‌ی اخیر منتج شده است. UR - https://scart.uok.ac.ir/article_62550.html L1 - https://scart.uok.ac.ir/article_62550_5231591e8b3c737d32f14f81c64a885a.pdf ER -