دانشگاه کردستانجامعه شناسی فرهنگ و هنر2717-24144320220923Subjectivity Construction and Representation in William Faulkner’s The Sound and the Furyبرساخت و بازنمایی سوبژکتیویته در آثار ویلیام فاکنر (با تمرکز بر رمان خشم و هیاهو)20162368doi.org/10.34785/J016.2022.027FAبختیار سجادیدانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.Journal Article20220202The process of identity construction has been of high interest to modern critical approaches in the human sciences in general and sociological and psychoanalytical approach in particular. The present paper seeks to explore the subjectivity formation and identity construction process in the characters of William Faulkner’s The Sound and the Fury in terms of Lacanian structuralist paradigm. Versatile theoretical standpoints concerning the definition and mechanism of the unconscious have caused different readings of the subject. The theoretical framework of the present study focuses on the critical concepts of psychoanalysis including the unconscious and identity formation in both Freud and Lacan. Also, the Lacanian concept of subjecthood in the social milieu of the subject constitutes another theoretical framework of the present paper. The study demonstrates how the parents’ behavior and attitudes towards the children in Compson family shapes the latter’s subjectivity and their ultimate state of Identity. The employment of the psychoanalytical concepts of the repressed desire, the structure of the unconscious, linguistic alienation, the name of the father and the signifiers of the lingual system fully indicates the central role and inevitable impact of both the Symbolic and the social milieu in the emergence of subjectivity. The subjectivity construction of the major characters in William Faulkner’s The Sound and the Fury is processed in and by the socio-cultural context in which they were brought up, and is represented in their unconscious desires and tangible manners.چگونگی روند برساخت سوبژکتیویته و هویت همواره یکی از دغدغههای محوری برای رهیافتهای گوناگون انتقادی در علوم انسانی بهطور عام و در جامعهشناسی و روانتحلیلگری بهطور خاص بوده است و از منظرهای متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است. مقاله حاضر بر آن است تا به بررسی فرایند شکلگیری ذهنیت و بازنمایی هویت شخصیتهای رمان خشم و هیاهو اثر ویلیام فاکنر از منظر پارادایم ساختارگرای لاکانی بپردازد. تمایزات نظری فروید و لاکان به مثابهی دو نظریهپرداز بزرگ حوزهی روانکاوی، راه را برای تحلیلهای متفاوت در این خصوص گشوده است. مبانی نظری پژوهش حاضر عبارت است از بررسی مفاهیم انتقادی و تمایزات نظام اندیشهی فروید و لاکان به ویژه دربارهی تعریف امر ناخودآگاه و بازتاب آن در زندگی اجتماعی سوژه و نیز نخستین مراحل روند انقیاد سوژه در محیط اجتماعی. بدین منظور رمان خشم و هیاهو اثر ویلیام فاکنر از میان شاهکارهای ادبیات داستانی به عنوان مورد مطالعاتی انتخاب شده است. بررسی حاضر نشان میدهد شیوه مواجهه والدین و بزرگترها با کودکان و نوجوانان نقش به سزایی در برساخت سوبژکتیویته و هویت آنها ایفا میکند. با به کارگیری مفاهیم نظری رویکرد مورد استفاده در پژوهش حاضر نظیر امیال سرکوب شده، ساختار ناخودآگاه، بیگانگی زبانشناختی، قانون نام پدر به مثابهی نیروی ناگزیر اجتماعی و نیز دالهای بزرگ نظام زبانی در نقد و بررسی رمان مذکور، نقش محوری و تاثیر اجتنابناپذیر محیط اجتماعی در روند شکلگیری هویت سوژهها بیش از پیش نمایان میشود. بستر اجتماعی-فرهنگی که در آن فرزندان کامپسون پرورش یافتهاند در امیال ناخودآگاه و رفتار ملموس آنها قابل ملاحظه است.https://scart.uok.ac.ir/article_62368_b1e32fe0020d07e35dad8f89908a9e6f.pdfدانشگاه کردستانجامعه شناسی فرهنگ و هنر2717-24144320220923Qualitative study of social conflicts related to religion (Kurdistan province)مطالعه کیفی تضادهای اجتماعی مرتبط با دین (میدان مطالعه: استان کردستان)472162479doi.org/10.34785/J016.2022.028FAسید یاسین حسینیدانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ،ایرانحسن محدثی گیلواییاستادیار جامعه شناسی ، گروه جامعه شناسی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایرانمحمد باقر تاج الدیناستادیار جامعه شناسی ،گروه جامعه شناسی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایرانJournal Article20220223Religion is supposed to play its role as a unifying factor, while religious beliefs sometimes lead to anti-social and destructive behaviors. The present study examines the social conflicts based on religion in the last half century in Kurdistan province and studies the role of religion in weakening or intensifying social conflicts. Emile Durkheim, Merton and Passons give religion a role of cohesion and consider the function of religion to protect society. On the other hand, Marxists believe that religion not only does not eliminate social contradictions, but also aggravates them. The current research has used the constructivism approach and library historical methods, oral history and ethnography and has studied the lived experiences of the society based on existing theories with documentary tools such as books, newspapers and interviews with knowledgeable people. According to the findings, conflicts in Kurdistan were sometimes between individuals, sometimes between sects, religious or secular groups. Sometimes these contradictions are intellectually and sometimes physically and coercive forces are strengthened or weakened in the long or short term. The results indicate that in the researched society, religion affects social conflicts in seven ways. Among them, in one case, religion reflects the conflict, in three cases, it destroys, covers and weakens it, and in the other three cases, it is the origin, strengthening and continuation of the conflicts.دین بر آن است که نقش خود را به عنوان عامل وحدت بخش ایفا کند در حالی که باورهای دینی و مذهبی گاه منجر به رفتارهای ضد اجتماعی و تنش زا میشود. پژوهش حاضر به بررسی تضادهای اجتماعی مبتنی بر دین در نیم قرن اخیر در استان کردستان میپردازد و چگونگی نقش دین در تضعیف یا تشدید تضادهای اجتماعی را مورد مطالعه قرار میدهد. امیل دورکیم، مرتون و پاسونز نقش انسجام بخشی به دین میدهند و کارکرد دین را محفاظت از جامعه میدانند. از سوی دیگر مارکسیستها معتقدند که دین نه تنها تضادهای اجتماعی را از بین نمیبرد، بلکه آن را تشدید میکند. پژوهش حاضر از رویکرد برساخت گرایانه و روشهای تاریخی کتابخانهای و تاریخ شفاهی و قوم نگاری استفاده کرده و با ابزار اسنادی مانند کتاب، روزنامه و مصاحبه با افراد آگاه، تجربیات زیسته جامعه را بر اساس نظریات موجود مورد مطالعه قرار داده است. بر اساس یافتهها تضادها در کردستان گاهی بین فردی گاه بین فرقهای، گروههای مذهبی یا سکولار بوده است. گاهی این تضادها به صورت فکری و گاه به صورت فیزیکی و نیروهای قهری، در بلند مدت یا کوتاه مدت تقویت یا تضعیف شده است. نتایج حاکی از آن است که در جامعه مورد پژوهش دین به هفت شیوه بر تضادهای اجتماعی تأثیر میگذارد. از آن میان در یک مورد دین انعکاس دهندهی تضاد، در سه مورد از بین برنده، پوشاننده و تضعیف کنندهی آن و در سه مورد دیگر منشأ، تقویت کننده و تداوم بخش تضادهاست.https://scart.uok.ac.ir/article_62479_fef68dbc16bb23c1de736a5cd864ace6.pdfدانشگاه کردستانجامعه شناسی فرهنگ و هنر2717-24144320220923Identification and body construction of girls in Iranians young adults novels (Case study: Abbas Jahangirian novels)برساخت بدن و هویتیابی دختران در رمان نوجوان ایرانی؛ بررسی موردی: آثار عباس جهانگیریان664862480doi.org/10.34785/J016.2022.029FAمهناز جوکاریپژوهشگر پسادکتری ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.سعید حسامپوراستاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.Journal Article20220730Body is always a connector between human and his/her experiences of world and also it is an individualizer agent in social life. The experience of Embodiment cannot happen freely without social issues interfere, power relations and discourses, especially in case of young adults it is happen easily because of his/her social understanding of social world is at first stage and it is mixed with sets of power relations such as family, school, peers and impacted by economic, cultural age and gender issues.<br />In this study, based on sociology of body, especially in the viewpoint of Focault about the role of power and discourses an construction of body, two realistic novel of Abbas Jahangirian Analyzed (Monster Shadow, Wake me Up When the War is over). Main concentration of this study is on main women subject and their gender representation in this novel.<br />The methodology is a qualitative research with inductive data analysis. For this reason, social semiotics approach that analyze social and texture signs in interaction with each other has been used. Signs in three category of bodily signs, linguistic signs and normalization signs analyzed. The results of this study show that these signs in both superstructure and infrastructure of novel, impacted and shaped by gender discourse and show a kind of feminine non subjectivity, body subordination along with inactivity of women.بدن همواره بهمثابه رابطی میان انسان و تجربهی او از جهان قرار دارد و عاملی هویتساز در زندگی اجتماعی اوست. اما تجربهی بدنمندی، نمیتواند آزادانه و بدون دخالت مسائل اجتماعی، روابط قدرت و گفتمانها اتفاق بیفتد؛ بهویژه برای سوژهی نوجوان که در ابتدای درک اجتماعی خود از جهان، در ارتباط با مجموعهای از روابط قدرت، مانند خانواده، مدرسه، همسالان و متأثر از مسائل اقتصادی، فرهنگی، سنی و جنسیتی است. در این پژوهش، براساس دیدگاه فوکو دربارهی نقش قدرت و گفتمانها در برساخت بدن، دو رمان نوجوان واقعگرا از عباس جهانگیریان، بررسی شدهاند؛ «سایه هیولا» و «جنگ که تمام شد بیدارم کن». تمرکز بر بدنمندی سوژههای اصلی دختر و شیوههای بازنمایی جنسیتی و هویتیابی آنان در این رمانها بوده است. تمرکز بر بدنمندی سوژههای اصلی دختر و شیوههای بازنمایی جنسیتی و هویتیابی آنان در این رمانها بوده است.روش پژوهش حاضر کیفی است و با استفاده از استراتژی دادهکاوی استقرایی و روش نشانهشناسی اجتماعی انجام شده است. در این مسیر، بدنمندی دختران در سه دستهی اصلی نشانههای جسمانی (ظاهری)، نشانههای زبانی و نشانههای بهنجارساز بررسی شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که این نشانهها در ژرفساخت و روساخت اثر، متأثر از گفتمان جنسیتی شکل گرفتهاند و گونهای ناسوژگی زنانه، انقیاد بدن را در کنار بیکنشی و انفعال سوژهی زن نشان میدهند.https://scart.uok.ac.ir/article_62480_bd26a650b5fcc3cff3aa2bd36a8c90f4.pdfدانشگاه کردستانجامعه شناسی فرهنگ و هنر2717-24144320220923Semiotic analysis of textbooks' cover images from the perspective of gender studies (Elementary textbooks)تحلیل نشانه شناختی تصاویر روی جلد کتب درسی با رویکرد مطالعات جنسیتی (موردمطالعه: کتب درسی مقطع ابتدائی)916762433doi.org/10.34785/J016.2022.030FAسمیه سادات شفیعیدانشیار جامعه شناسی، پژوهشکده مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.سیده زهرا حسینی فرکارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20220508The cover of the textbooks has been designed and written as the first communication medium between educational content and the audience of children with the aim of socialization of the next generation. A systematic review of book covers, as an interdisciplinary subject in the field of social sciences in general and in sociology, cultural studies, and also with a gender approach in the study of women in particular, New angles of power relations, roles reveals new perspectives on power relations, gender roles, and gender relations.<br />This study was conducted to gender study of communication patterns between human characters by social semiotics approach. Regarding Representative, interactive and combined meaning 13 images from the total images on the cover were analyzed. The selection of these images has been done by studying all the images and taking into account the image which contains human personality.<br />Findings show that gender segregation and maximum coverage –Hijab- of girls are the main features of the images on the cover. Images can be defined due to the gender stereotypes of the social roles of women and men. The highlighting on famous male historical figures, the emphasis on the maternal role of women, and the ignorance of their roles in the public sphere, along with the smaller number of female characters than men, have generally resulted in bias. As a result, cover images promote gender stereotypes in communicating and engaging audiences, socializing and motivating them.جلد کتب درسی به مثابه اولین رسانه ارتباطی میان محتوای آموزشی و مخاطبان کودک و نوجوان در پیوند با محتوی در جهت جامعهپذیری نسل آتی طراحی و تالیف شده است. بررسی روشمند جلد کتابها به ویژه در مقطع ابتدایی، بعنوان موضوعی میان رشتهای در قلمرو علوم اجتماعی بهطور عام و در جامعهشناسی، مطالعات فرهنگی و نیز با رویکرد جنسیتی در مطالعات زنان بهطور خاص زوایای جدیدی از روابط قدرت، نقش های جنسیتی و نیز مناسبات دو جنس آشکار می سازد.<br />این پژوهش به قصد مطالعه جنسیتی الگوهای ارتباطی میان شخصیت های انسانی به روش نشانه شناسی اجتماعی انجام شده و بر اساس سه محور معنای بازنمودی، تعاملی و ترکیبی به تحلیل ۱۳ تصویر از مجموع تصاویر روی جلد می پردازد. انتخاب این این تصاویر بعد از بررسی کلیه تصاویر و با معیار اینکه کدام تصویر متضمن شخصیت انسانی است انجام گرفته است.<br />یافته ها نشان می دهد تفکیک جنسیتی و پوشش حداکثری (حجاب) دختران ویژگی اصلی تصاویر روی جلد است. تصاویر در امتداد کلیشه سازی جنسیتی از نقش های اجتماعی زنان و مردان قابل تعریف است. برجسته سازی چهره های تاریخی مذکر، تاکید بر نقش مادری زنان و بی اعتنایی به نقش های آنان در حوزه عمومی، در کنار تعداد کمتر شخصیت های زن نسبت به مرد در کلیت امر سوگیرانه بوده است. در نتیجه این امر تصاویر روی جلد در ارتباط گیری و جلب نظر مخاطبان، جامعه پذیری و انگیزه بخشی آنان به ترویج کلیشه های جنسیتی می پردازد.https://scart.uok.ac.ir/article_62433_8d276332cb9914727aed12cc548a91ab.pdfدانشگاه کردستانجامعه شناسی فرهنگ و هنر2717-24144320220923Sociological study of energy culture among housing and building construction activistsبررسی جامعه شناختی فرهنگ انرژی در بین کنشگران ساخت مسکن و ساختمان1189262503doi.org/10.34785/J016.2022.031FAمجید فاطمی خصالدانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانحسین میرزاییاستادیار گروه جامعه شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران (نویسنده مسئول)صادق صالحیدانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، دانشگاه مازندران، مازندران، ایرانحسین اکبریدانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20220730Nowadays, the problem of energy wastage is one of the most critical environmental challenges. According to research, household energy consumption in Iran is higher than the global average. Many researchers have only focused on the culture of consumers in residential units, While many times, the physical condition of the building leads to energy wastage. The physical condition of the building was created by the builders, engineers, and other factors (construction activists) before the settlement. The approach of this qualitative research was carried out with the grounded theory strategy. Semi-structured interviews have been conducted with construction activists until researchers reach theoretical saturation. Based on this, open, axial coding was done, and the core category was extracted from it. First, based on the relevant codes, the bases and conditions of neglecting building energy were divided into three parts: cognitive norms, material culture, and energy practices, along with their obstacles and facilitators. The research findings, focusing on the individual and organizational level, show that the level of knowledge and attitude of the activists has weakened the cognitive norms. This issue is especially noticeable in the lower areas of the city. Also, construction costs and customs have the highest effect on the type of activists' material culture. Energy procedures and material culture in the upper parts of Tehran have the most excellent facilitation in the energy culture of construction, and cognitive norms and material culture in the lower part of the city have less effect on the optimal energy culture of construction. Sanctions have led to the pressure of the trim to a medium level, and indifference to the energy consumption of the building has been achieved.امروزه مسئلهی هدررفت انرژی، یکی از مهمترین چالشهای محیط زیست میباشد. بر اساس پژوهشها، مصرف انرژی خانگی در ایران نسبت به میانگین جهانی آن بالاتر است. بسیاری از پژوهشها، صرفا به فرهنگ مصرفکنندگان در واحدهای مسکونی تمرکز کردهاند؛ درحالیکه در بسیاری از اوقات شرایط فیزیکی ساختمان منجر به هدر رفت انرژی میشود. شرایط فیزیکی ساختمان نیز قبل از سکونت توسط سازندگان، مهندسان و عوامل دیگر بوجود آمده است. بنابراین کنشگران در حوزهی ساختوساز موضعیت پژوهش جاری است. رویکرد این پژوهش کیفی و با راهبرد نظریه زمینهای انجام پذیرفته است. مصاحبهها بهصورت نیمهساختاریافته با کنشگران ساخت و ساز انجام شده است. با استفاده از نظریه زمینهای تا جاییکه به پژوهشگران به اشباع نظری برسند، مصاحبهها انجام شد. بر همین اساس کد گذاری باز، محوری انجام گردید و سپس مقوله هسته از آن استخراج گردید. ابتدا بر اساس کدهای مربوطه، یافتهها در سه بخش هنجارهای شناختی، فرهنگ مادی و رویهها بهمراه موانع و تسهیلگرهای آنان تقسیم بندی شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سطح دانش و نگرش کنشگران، هنجارهای شناختی را تضعیف نموده است و این موضوع بخصوص در مناطق پایین شهر بیشتر به چشم میخورد. همچنین هزینهها و مرسومات، بالاترین اثر را در نوع فرهنگ مادی کنشگران دارد. بیشترین تسهیلگری در فرهنگ انرژی ساختوساز را رویههای انرژی و سپس فرهنگ مادی در قسمتهای بالای شهر تهران دارد و نیز هنجارهای شناختی و فرهنگ مادی در پایین شهر، اثر کمتری بر فرهنگ انرژی ساختوساز دارد.https://scart.uok.ac.ir/article_62503_18159c5701e775d8f9a6de891ad8b389.pdfدانشگاه کردستانجامعه شناسی فرهنگ و هنر2717-24144320220923Critical Discourse Analysis of Representation of Celebrities on TV Programs: Case study: "20:30 News Reports" of Channel 2, IRIBتحلیل گفتمان انتقادی بازنمایی سلبریتیها در صداوسیما: مطالعه موردی گزارشهای خبری اخبار 20:3014111962505doi.org/10.34785/J016.2022.032FAعلی مؤمنیکارشناسی ارشد، گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران ایران0000-0002-4290-3975عباس قنبری باغستاندانشیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20220421This study aims to analyze how celebrities are “represented” on the 20:30 news section, channel 2 of IRIB. IRIB is the main national state-controlled media corporation for promoting and consolidating the official discourse. Since the celebrities' activities such as political comments, charity, and lifestyle in many cases might contradict the official discourse, the way in which they are represented in official media like IRIB is important. 20:30 News section as one of the leading IRIB news programs, cover celebrities in their news and reports on various occasions. In the way of representing celebrities, these programs have repeatedly tried to define "celebrity" which is somehow contradictory scientifically. In this study, three 20:30 news reports were analyzed according to the Fairclough critical discourse analysis method in three dimensions including description, interpretation, and explanation. The results show that the 20:30 reports’ definition of the celebrities is more ideological based, rather than being scientific in nature. While they have no fixed definition of celebrity, their approach seems to be a "constructivist" representation. The purpose of these programs are to strengthen current, dominant discourse and deepen the created dualization of “us” (proponents) vs. "others" (opponents). Considering the two types of "readings" of celebrities, the 20:30 reading should be considered a "functional" reading rather than a "critical" reading. One of the main consequences of such reading is the increase in attention and the fame of some celebrities who, according to scientific definitions, do not fall into the category of "celebrity" and therefore, negatively affect the cultural, social, and even political aspects of the society.هدف این پژوهش، تحلیل گفتمان انتقادی شیوۀ بازنمایی سلبریتیها در گزارشهای خبری 20:30 شبکه دو صداوسیما است. صداوسیما، اصلیترین رسانۀ مرتبط با حاکمیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای ترویج و تثبیت ایدئولوژی است. سلبریتیها با فعالیتهایی مانند اظهار نظرات سیاسی، فعالیتهای خیرخواهانه و نمایش سبک زندگی در بسیاری از مواقع در تعارض با ایدئولوژی حاکمیت قرار میگیرند. خبر 20:30 به عنوان یکی از برنامههای خبری صداوسیما در گزارشهای مختلف به این تعارضها پرداخته و اقدامات بسیاری از سلبریتیها را بازنمایی کردهاست. این برنامه در نهان بازنماییها، بهدنبال تعریف «سلبریتی» بوده که از برخی جهات علمی، به عنوان مسئله این تحقیق، دارای تناقض است.<br />در این پژوهش، سه گزارش خبری 20:30 بر اساس روش تحلیل گفتمان فرکلاف در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین، تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد که گزارشهای 20:30 هیچ تعریف ثابت و مشخصی از سلبریتی نداشته و بیشتر به صورت ایدئولوژیک، در زمانها و شرایط گوناگون، تعاریف متفاوتی از آنها ارائه دادهاست. این گزارشها اغلب با بازنمایی «برساختگرا» بهدنبال تعمیق قطببندی خود از «ما» (سلبریتیهای موافق) و «دیگری» (سلبریتیهای مخالف) است. بر این اساس میتوان به دوخوانش کارکردگرایانه و انتقادی اشاره کرد که باید خوانش این گزارشهای 20:30 را خوانش «کارکردی» دانست تا خوانش «انتقادی». از تبعات اصلی این خوانش، افزایش توجه و شهرت برخی از سلبریتیهاست که مشروعیت خود را با حمایت از نظام سیاسی حاکم کسب میکند که دارای آثار و پیامدهای منفی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی زیاد و گستردهای است.https://scart.uok.ac.ir/article_62505_b2da5604ce2615445987f300e6352d88.pdfدانشگاه کردستانجامعه شناسی فرهنگ و هنر2717-24144320220923Analysis of the archetype of male personality in Iranian cinema; Case study of movie "Sholevar"تحلیل کهنالگوییِ شخصیت مردانه در سینمای ایران؛ مطالعة موردی فیلم «شعلهور»16314262506doi.org/10.34785/J016.2023.001FAمجید سلیمانی ساسانیاستادیار گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-6443-4236معصومه شمس اسمعیلیدانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدهی علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-8540-6373فائزه جبارپوردانش آموخته علوم ارتباطات اجتماعی، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20220516In recent decades, Feminism and Women's Studies in various fields have become very prominent to show the exclusion of women but this marginalized men's studies. This problem also exists in the study and analysis of male cinematic characters. Various studies have analyzed the representation of women in cinema and art, but few studies have analyzed the male personality. The theoretical approach in this research is based on Jean Shinoda Bolen's Archetypal theory. The movie "Sholevar" (2017) has also been analyzed as a case by Fiske semiotic method. "Sholevar" as a case study of this research, has many scientific advantages. This film is character-driven; And has a central character that the audience follows almost all the stories with his mentality throughout the film. The narrator also helps by presenting the inner monologues of the characters. The results of research and analysis of the film sequences show that the closest male archetype to the main character of the film - Farid - is "Poseidon". The most important commonalities between Farid and Poseidon are emotional spirit, overt and covert anger, bad temper, resentment and revenge, self-righteousness and violation of the rights of others, anomaly, self-confidence, and at the same time being ignored, preferring emotion to logic in Reactions, interest in natural elements, etc.در سالها و دهههای اخیر مطالعات زنان با هدف مقابله با نادیدهگرفتن زنان در حوزههای مختلف بسیار پررنگ شد؛ تاحدی که این بار بهنوعی مطالعات مردان در حاشیه قرار گرفت. این مسئله در خصوص مطالعه و تحلیل شخصیتهای سینمایی مرد نیز وجود دارد. در حالی که پژوهشهای مختلفی به تحلیل بازنمایی زنان در آثار سینمایی و هنری پرداختهاند، تعداد پژوهشهایی که شخصیت مردانه را تحلیل کرده باشند بسیار معدود است. رویکرد نظری در این پژوهش، مبتنی بر نظریة کهنالگویی جین شینودابولن (یکی از پیروان یونگ) بوده و فیلم سینمایی «شعلهور» بهعنوان نمونه با روش نشانهشناسی فیسک مورد تحلیل قرار گرفته است. فیلم «شعلهور» بهعنوان نمونة تحلیل این پژوهش، از لحاظ علمی مزیتهایی دارد که آن را به نمونهای مناسب برای تحلیل تبدیل کرده است. فیلم، شخصیتمحور است؛ به این معنا که یک شخصیت مرکزی دارد که مخاطب در طول فیلم تقریباً همة ماجراها را با ذهنیت او دنبال میکند. راوی نیز با ارائه تکگوییهای درونی و سیلانات ذهنی شخصیتها به این مسئله کمک میکند. نتایج نشان میدهد که نزدیکترین کهنالگو به شخصیت اصلی فیلم (فرید) پوزیدون است. کارگردان فیلم با تصویرکردن فرید، شخصیت کهنالگویی پوزیدون را تداعی میکند. مهمترین شباهت بین شخصیت مردانة فیلم و شخصیت کهنالگویی مردانه، داشتن روحیة خشم، کینهتوزی و انتقامجویی است.https://scart.uok.ac.ir/article_62506_2ead64de1cdad7503309e6f4758941da.pdfدانشگاه کردستانجامعه شناسی فرهنگ و هنر2717-24144320220923The Critical Discourse Analysis of the Representation of Iranian Temperamenتحلیل گفتمان انتقادی بازنمایی رفتارهای اخلاقی ایرانیان در متون خلقیاتنویسی18516462392doi.org/10.34785/J016.2022.033FAاحسان خانمحمدیدانشجوی دکتری جامعهشناسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.رامین مرادیاستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج ایران.سید صمد بهشتیاستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.حمدالله اکوانیدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.Journal Article20220319Considering the importance of the temperament genre in Iranian culture, in this research, the representation of the ethical behaviors of Iranians in these works has been examined and criticized. temperament genre with the aim of surveying and cataloging the cultural and ethical characteristics of Iranians is one of the special types of social writings that has a long life and is at least equal to the emergence of academic sociology in the country. The book "Az Maast Ke Bar Maast" by Reza Bahrampour is the sample studied in this research. To review and criticize the representation of the ethical behavior of Iranians in this work, the method of critical discourse analysis based on Van Dijk's model has been used. The results showed that the temperament genre uses many ideological strategies to depict the moral behavior of Iranians. Rather than investigating and describing the cultural and ethical behaviors of Iranians, this discourse is constructing these behaviors. In this way, directing the behavior of Iranians, it leads them to morally objectionable behaviors; According to Bahrampour's representation in this book, the ethical behaviors of Iranians are three times more than the moral behavior they like. In fact, the temperament genre makes this possibility available to Iranians to interpret their actions toward non-Iranians. Therefore, these works tell Iranians that they are inherently immoral and, on the other hand, Westerners are inherently moral people.با توجه به اهمیتی که ژانر خلقیاتنویسی در فرهنگ ایرانی دارد، در این پژوهش به بررسی و نقدِ بازنمایی رفتارهای اخلاقی ایرانیان در این آثار پرداخته شده است. خلقیاتنویسی با هدف بررسی و فهرستبرداری از خصلتهای فرهنگی و اخلاقی ایرانیان، یکی از گونههای ویژۀ نوشتارهای فرهنگی و اجتماعی است که حیاتی طولانی و دست کم همپای پیدایش گفتار جامعهشناسی آکادمیک در ایران دارد. کتاب «از ماست که بر ماست» اثر رضا بهرامپور، نمونه مورد بررسی در پژوهش حاضر است. برای بررسی و نقد بازنمایی رفتارهای اخلاقی ایرانیان در این اثر از روش تحلیل گفتمان انتقادی بر اساس الگوی تئون وندایک استفاده شده است. نتایج نشان داد که آثار خلقیاتنویسی از بسیاری از استراتژیهای ایدئولوژیک برای به تصویر کشیدن رفتارهای اخلاقی ایرانیان بهره میبرند. گفتمانی که این ژانر نوشتاری در پرتو آن ایرانیان را نقد میکند، گفتمان خودانتقادی فرهنگی است. این گفتمان بیش از آنکه در پی بررسی و توصیف رفتارهای فرهنگی و اخلاقی ایرانیان باشد، در حال ساخت این رفتارها است. بهاینصورت که با جهتدهی به رفتار ایرانیان، آنها را به سمت رفتارهای اخلاقی ناپسند هدایت میکند؛ بر اساس بازنمایی بهرامپور در این کتاب، رفتارهای اخلاقیِ ناپسند ایرانیان، سه برابر بیشتر از رفتارهای اخلاقیِ پسندیدۀ آنها است. در واقع، متون خلقیاتنویسی با استراتژیهای مبتنی بر ایدئولوژی خودانتقادی، این امکان را در دسترس ایرانیان قرار میدهند تا اَعمال خود را نسبت به غیرایرانیها تفسیر کنند. برایناساس، این آثار به ایرانیان میگویند که آنها ذاتاً غیراخلاقی عمل میکنند و در مقابل، غربیها ذاتاً مردمانی اخلاقمدار هستند.https://scart.uok.ac.ir/article_62392_e7a15e71a3db98384c4675c5fb6d51fd.pdfدانشگاه کردستانجامعه شناسی فرهنگ و هنر2717-24144320220923The problem of deviant leisure among youthsمساله فراغت انحرافی در میان جوانان20418662507doi.org/10.34785/J016.2022.034FAعلی اصغر فیروزجاییاندانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران0000-0003-1525-3142زهرا سعادتی چافیکارشناسی ارشد، علوم اجتماعی،دانشگاه مازندران، مازندران، ایرانJournal Article20220713Leisure time is one of the pathological scopes in our society. Since the population of our society is young and there are probable harms of deviant leisure among youth, it is important to address the youth's leisure experiences. Deviant leisure is defined as activities contrary to the ethical and legal norms of society. This study aimed to examine the effect of differential association on deviant leisure. The research method is a survey and a questionnaire was used as a data collection tool. The population of this study includes all young people aged 18-35 in Babolsar. 400 persons were selected using the multistage clustering sampling method. The results demonstrated no significant relationship between gender and deviant leisure. But, single has deviant behavior more than married people. According to the results of the Pearson correlation test, there is a significant relationship between differential association (Priority, Duration, Frequency, and Intensity) and deviant leisure (Obvious, Latent). Therefore, having an intimate and continuous relationship with people with deviant leisure leads adolescents strongly to deviant leisure. According to the research theoretical model test, which was done by structural equation modeling, it is identified that the effect of Differential association on deviant leisure was positive (Beta= 0.60). Also, it was concluded that the variables of the differential association structure were able to explain 0.36 of the changes of the dependent variable (deviant leisure and dimensions). It means that social situations especially relations with friends affect the pathological actions of youths.اوقات فراغت یکی از حوزه های آسیب زا در جامعه ما محسوب می شود. با توجه به جوان بودن جمعیت جامعه ما و آسیبهای احتمالی تجارب فراغت انحرافی در میان جوانان پرداختن علمی به این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. فراغت انحرافی بعنوان فعالیتهای فراغتی تعریف می شود که مغایر با هنجارهای قانونی جامعه صورت می گیرد. مقاله حاضر تأثیر مولفه های نظریه پیوند افتراقی بر فراغت انحرافی را مورد بررسی قرار می دهد. روش پژوهش، پیمایش و ابزار سنجش آن پرسشنامه است. جمعیت تحقیق شامل کلیه جوانان 18-35 سال شهر بابلسر است. 400 نفر بعنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده است. نتایج تفاوت معنی داری را میان جنسیت و فراغت انحرافی نشان نمی دهد. اما مجردها بیشتر از افراد متاهل رفتار آسیب زا در زمان فراغت دارند. طبق یافته های آزمون همبستگی پیرسون، بین ابعاد سازه پیوند افتراقی (تقدم رابطه، مدت زمان، فروانی و شدت رابطه) و فراغت انحرافی (آشکار و پنهان) رابطه معنی داری وجود دارد. هرچند شدت رابطه میان این چهار متغیر مستقل با نوع پنهان فراغت انحرافی بیشتر بوده است. مطابق با آزمون مدل نظری تحقیق که با روش مدلسازی معادله ساختاری انجام شده است مشخص گردید تاثیر سازه پیوند افتراقی بر فراغت انحرافی و ابعاد آن مثبت بود است(Beta= 0.60). همچنین متغیرهای سازه پیوند افتراقی باهم توانستند 36/0 از تغییرات متغیر وابسته ( فراغت انحرافی و ابعاد) را مورد تبیین قرار دهند. این بدین معناست که زمینه های اجتماعی بخصوص تعاملات با دوستان در فضاهای فراغتی بر رفتار آسیب زای جوانان نقش مهمی دارند.https://scart.uok.ac.ir/article_62507_12fd1d6b8c34cc47219302730b150353.pdfدانشگاه کردستانجامعه شناسی فرهنگ و هنر2717-24144320220923The culture of occupational alienation in Iranian bureaucracy-administrative systemتحلیل داده بنیاد فرهنگ بیگانگی شغلی در نظام بوروکراسی ایران22120562493doi.org/10.34785/J016.2022.035FAاعظم رقیمیدانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایرانمحمد حسین پوریانیاستادیار گروه جامعه شناسی، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایرانعلیرضا محسنی تبریزیاستاد گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20220921Abstract<br />This research has been done with the aim of constructing the sociological analysis of the bureaucratic system affecting the culture of job alienation in the Iranian administrative system from Weber's point of view, which is applied in terms of qualitative method particularly Strauss (GTM). Using snowball sampling, deep interview has been done with 15 employees working in the administrative offices. Theoretically, using in-depth interviews, they were examined from their perspective and the data obtained from this research were obtained during three coding steps: (open-axis and selective) (5 main themes and 15 sub-themes), all of which It shows that the culture of job alienation in the Iranian administrative system in: causal factors including: alienation, lack of motivation, injustice, inexperience and lack of culture. Underlying factors include: social, cultural, economic, political factors. Interventional factors include: fluctuations and changes. Strategies include: motivational strategies, specialization, mental health research. And the consequences include: hatred, disgust, depression, alienation, and the creation and acceptance of a culture of job alienation. This indicates that several factors play a role in the culture of job alienation in the Iranian administrative system and identifying them in organizations in the administrative sector makes it possible to develop preventive measures to prevent job alienation.چکیده<br /> قصد این جستار تحلیل داده بنیاد فرهنگ بیگانگی شغلی در نظام بوروکراسی- اداری در ایران است. از آنجا که پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و به طور مشخص نظریه زمینه ای اشتراوس و کوربین به انجام رسیده است می کوشد شرایط علی، زمینه ها، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدهای بیگانگی شغلی را مطالعه کند. پژوهش با استفاده از شیوۀ نمونه گیری گلوله برفی با 15 نفر از کارکنان شاغل در بخش اداری مصاحبه عمیق فردی به عمل آورده است. داده ها در مراحل سه گانه کدگذاری تحلیل شدند و نتایج نشان داد که بیگانگی شغلی که امروزه به شکل نوعی فرهنگ درآمده است محصول برخی شرایط علی مثل بی عدالتی، طرد و احساس ناامنی است و همچنین از برخی زمینه ها نظیر بی انگیزشی، احساس تنهایی و فقدان تخصص تأثیر می پذیرد. این شرایط و زمینه ها در کنار اثرات عوامل مداخله ای مثل نوسانات و تغییرات اداری بر شدت بیگانگی شغلی می افزایند. برخی از راهبردهایی که سازمانها می توانند برای مواجهه با این پدیده استفاده کنند عبارتند از انگیزه بخشی، مهارت زایی و ایجاد روحیه تعامل و همدلی در میان افراد. در صورت عدم اتخاذ راهبردها، فرهنگ بیگانگی شغلی می تواند به گسترش نفرت، انزجار، افسردگی، و طرد متقابل میان اعضا دامن بزند. در کل عوامل متعددی در بسط فرهنگ بیگانگی شغلی در نظام بوروکراسی- اداری نقش دارند و شناسایی آنها در سازمانهای اداری امکان توسعه اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بیگانگی شغلی را فراهم میکند.https://scart.uok.ac.ir/article_62493_b75d5f0827bd64fd47f40a88416b3322.pdf