The dialogical art and public sphere: the environment in the works of activist artists

Document Type : Original Article

Author

Faculty of cultural studies and communication, Institute for Humanities and Cultural Studies

https://doi.org/10.34785/J016.2021.974

Abstract

< p >Abstract: environmental activists have conflict and argument with politicians on the developing countries about unbalanced development; Environmental art projects also explicitly highlight the shortcomings and inattention of futuristic programs and policies.
Artists ''attention to the environment is not a matter of common stereotypes about artists'' emotionality or artists ''romanticism, it is just arising from artist’s civic awareness and social responsibility. In this article, environmental works of art created by Iranian artists are studied, main question is: How do artists raise public awareness of environmental problems? Art activists and works of art are very important in the public sphere and can lead to public debate on an issue.
Artists ''attention to the environment is not a matter of common stereotypes about artists'' emotionality or artists ''romanticism, it is just arising from artist’s civic awareness and social responsibility. In this article, environmental works of art created by Iranian artists are studied, main question is: How do artists raise public awareness of environmental problems? Art activists and works of art are very important in the public sphere and can lead to public debate on an issue.
This study has been done by Content Analysis method and using the concept of Grant Kester''s "Dialogical Art ". The final result of the article is to show how Iranian activist artists influence the problem of environment.

Keywords


اسمیت، ادوارد لوسی. (1396). مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبش­های هنری قرن بیستم، ترجمه علیرضا سمیع آذر، نشر نظر.
ترکی باغبادرانی، زهرا و رضا افهمی. (1395). دیـدگاه منتخبـی از پیشـگامان هنـر محیطـی ایـران نسـبت بـه مفهـوم منظـر، فصلنامه مبانی نظری هنرهای تجسمی، 3، 31 تا 48.
ترکی باغبادرانی، زهرا، افهمی. (1396). آثار هنر محیطی و تأثیرات زیست محیطی در جشنواره بولا، مجموعه مقالات اولین همایش بین المللی مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران با رویکرد محیط زیست، دسترسی در آدرس زیر: تهران،https://civilica.com/doc/772193
درگاهی، ملیحه. (1393). طبیعت و شهر، در سایت انسان­شناسی و فرهنگ، دسترسی در آدرس زیر: https://anthropology.ir/article/31583.html
صدقیان حکاک، نسرین. (1398). مطالعه انتقادی سازوکار هنر بازیافت به عنوان یک رسانه فرهنگی (در سال­های اخیر در ایران)، دومین همایش بین‌المللی هنرهای تجسمی و محیط زیست با رویکرد هنر بازیافت، تهران، https://civilica.com/doc/1015041
عابدی جعفری، حسن، تسلیمی، محمدسعید، فقیهی، ابوالحسن، شیخ­زاده، محمد. (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده­های کیفی، مجله اندیشه مدیریت راهبردی، 5 (2)، 151 - 198. 
عباس پور، یسنا. (1398). بررسی رابطه بین هنر بازیافت و هنر محیطی در آثار هنرمندان محیطی ایران، دومین همایش بین‌المللی هنرهای تجسمی و محیط‌زیست با رویکرد هنر بازیافت، تهران، https://civilica.com/doc/1015042
کریمی، پاملا. (1395). از طبیعت زدایی تا “طبیعی” زیستی: هنر و انترپسین، دسترسی در سایت رویداد هنری پرسبوک.
الله خانی، کریم. (1391). استیتمنت اثر «پرس»، کاتالوگ جشنواره هنرهای محیطی شهر تهران، انتشارات سازمان زیباسازی شهر تهران.
مریدی، محمدرضا. (1398). هنر اجتماعی، تهران: انتشارات آبان و دانشگاه هنر.
میلر، جورج تایلر. (1377). زیستن در محیط زیست، ترجمه مجید مخدوم، انتشارات دانشگاه تهران.
نادعلیان، احمد. (1395). اجتماع هنرمندان محیطی در «باغ آیین‌های زینت» روستای سلخ قشم، خبرگزاری مهر، 14 آذر، کدخبر 3840148.
هانیگان، جان. (1392). جامعه‌شناسی محیط‌زیست، ترجمه انور محمدی، موسی عنبری ، میلاد رستمی، انتشارات دانشگاه تهران.
نجفی، فرزانه. (1398). مطالعه‌ای بر هنر بازیافت در آثار هانس یورگن شولت و تیم نوبل و سو وبستر، در مجموعه مقالات دومین همایش بین المللی هنرهای تجسمی و محیط‌زیست با رویکرد هنر بازیافت، دسترسی در آدرس زیر: https://civilica.com/doc/1015053
Brown, A. (2014). Art & ecology now. London: Thames & Hudson.‏
Cheetham, M. (2018). Landscape into Eco Art. In Landscape into Eco Art. Penn State University Press.‏
Gaynor, A., & Mclean, I. (2005). The limits of art history: towards an ecological history of landscape art. Landscape Review11(1), 4-14.‏
Habermas, J. (1996). The Structural Transformation of the Bourgeois Public Sphere. Translated by.‏
Tufnell, B. (2019). In Land: Writings Around Land Art and Its Legacies. John Hunt Publishing.‏
Kester , Grant (1998) Dialogical Aesthetics: A Critical Framework For Littoral Art, This paper was originally delivered as a talk at the “Critical Sites: Issues in Critical Art Practice and Pedagogy” conference held in the Institute of Art, Design and Technology, Dun Laoghaire, Co. Dublin, September 1998, organised by Critical Access and Littoral in Ireland.
Kester, G. H. (2004). Conversation pieces: Community and communication in modern art. Univ of California Press.‏
Olivier, B. (2007). Ecological'art'and the transformation of the world. South African Journal of Art History22(1), 24-34.‏
Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. SAGE Publications, inc.‏.
Polit, D. F., & Beck, C. T. (2010). Generalization in quantitative and qualitative research: Myths and strategies. International journal of nursing studies47(11), 1451-1458.‏
Thomas Burger, Fredrick Lawrence, The MIT Press,Massachusetts: Cambridg .
YATOO (2021) Introduction of YATOO International Project, access in: http://www.yatooi.com/yatooi