The relationship between art and social commitment as constructed by‎ ‎cultural-literary journals of post Islamic Revolution (Case study: Keyhane Farhangi, Adineh and Donyaye Sokhan)

Document Type : Original Article

Author

Associate Professor, Research Institute of Culture, Art and Communication, Tehran, Iran.

https://doi.org/10.34785/J016.2022.013

Abstract

The Construction of a transformed meaning on art as a language is was a result of ‎publishing cultural-literary journals after Islamic Revolution of Iran in 1979. The ‎constructed themes at some journals, considered the art in relation to social commitment ‎from different viewpoints. These attitudes toward art as referee stands in the field of ‎cultural thought, were influential on the definition trend of contemporary art in post ‎revolution Iran. This paper is raising the question; how the cultural-literary journals ‎‎dependent to dominant and competing discourses described the art in relation to social ‎commitment at the first decade of 1979 revolution? To respond to this question, 3 ‎journals, i.e. “Keyhane Farhangi”, “Adineh” and “Donyaye Sokhan” published at the ‎mentioned decade were studied and the stance of social committed art in these journals in ‎relation to discursive fields were analyzed. ‎
The thematic analysis of selected journals showed 2 approaches in these journals; an ‎approach considered the art commitment as a necessary issue to strengthen the revolution ‎and religion ideals and the other one considered the art commitment as attention to ‎socialism in a socialistic (left) view, but in every studied journals, social commitment of ‎art, is viewed as a mean to expansion of power field through ideologic artistic production. ‎This approach was biased to dominant discourse (religious-revolutionary discourse) at ‎Keyhane Farhangi journal and biased to competing discourse (intellectual-socialism) at ‎Adineh and Donyaye Sokhan journals.‎

Keywords


آریانپور کاشانی، منوچهر. (1388). فرهنگ انگلیسی به فارسی پیشرو آریان‌پور، نشر الکترونیکی و اطلاع‌رسانی جهان رایانه امین.
استوری، جان. (1389). مطالعات فرهنگی دربارۀ فرهنگ عامه، ترجمۀ حسین پاینده، تهران: آگه.‏
انگلیس، دیوید و هاکسون، جان. (1395). جامعه‌شناسی هنر: شیوه‌های دیدن، ترجمة جمال محمدی، تهران: نی.
برنز، اریک. (1373). میشل فوکو، ترجمۀ بابک احمدی. تهران: کهکشان.
سلطانی، علی‌اصغر. (1392). قدرت، گفتمان و زبان، تهران: نی.
عابدی جعفری، حسن، تسلیمی، محمدسعید، فقیهی، ابوالحسن و شیخ‌زاده، محمد. (1390). ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﻀﻤﻮن و ﺷﺒﻜﻪ ﻣﻀﺎﻣﻴﻦ: روﺷﻲ ﺳﺎده و ﻛﺎرآﻣﺪ ﺑﺮای ﺗﺒﻴﻴﻦ اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در دادهﻫﺎی ﻛﻴﻔﻲ، اندیشه مدیریت راهبردی، ش 10، ص51-198.
کرمانی نصرابادی، محسن و دلاوری دوره، ابوالفضل. (1395). از ایدئولوژی تا گفتمان: سوژه، قدرت و حقیقت، علوم اجتماعی،  ش 74، صص 111 -  148 .
کوهن، تامس. (۱۳۶۹). ساختار انقلاب‌های علمی، ترجمۀ احمد آرام. تهران: سروش.
مک، دایان. (1377). مقدمه‌ای بر نظریه‌های گفتمان، مترجم حسینعلی نوذری، فصلنامه گفتمان، شمارۀ2.
هارینگتون، آستین. (1387). هنر و نظریه اجتماعی مفاهیم و رویکردها، ترجمه فرناز کاکه خانی زیباشناخت، ش 18.