آیزمن، لئاتریس. (1393). روانشناسی کاربردی رنگها (پنتون). ترجمۀ روحالله زمزمه، تهران: انتشارات بیهق کتاب.
استم، رابرت. (1389). مقدمهای بر نظریة فیلم. (احسان نوروزی، مترجم) تهران: سوره مهر.
امیرقاسمی، مینو. (1375). نگرشی جامعه شناختی بر اساطیر و نگاهی تحلیلی بر اسطورۀ آفرینش در ایران باستان. فصلنامۀ جغرافیا و برنامهریزی(3)، 1-18.
پاینده، حسین. (1397). نظریه و نقد ادبی؛ درسنامهای میانرشتهای (جلد اول). تهران: سمت.
رُز، ژیلیان. (1397). روش و روششناسی تحلیل تصویر. ترجمۀ سیدجمالالدین اکبرزاده جهرمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما.
شاهرودی، فاطمه. (1397). نقد روانشناختی فیلم دعوت (1387) از دیدگاه نظریه جین شینودابولن. زن در فرهنگ و هنر، 10(2)، 177-196.
شاهرودی، فاطمه. (1398). تحلیل کهنالگویی فیلم روبان قرمز (1377) از دیدگاه جین شینودابولن با محور قراردادن شخصیت زن فیلم. زن در فرهنگ و هنر، 11(3)، 345-36
شرفالدین، سیدحسین و اسماعیلی، رفیعالدین. (1390). الگوی شخصیتی مرد در فرهنگ اسلامی - ایرانی و انعکاس آن در سینما (تحلیل موردی: فیلم سینمایی واکنش پنجم). نشریة معرفت فرهنگی اجتماعی (1).
شرفالدین، سیدحسین و اسماعیلی، رفیعالدین. (1392). سینمای ایران و ارزیابی ابعاد شخصیت مرد در آن براساس متون اسلامی؛ بررسی فیلم «تسویه حساب». نشریة معرفت فرهنگی اجتماعی، 4 (2).
شینودابولن، ژین. (1392). انواع مردان؛ شیوهای عمیق، دقیق و کاربردی برای شناخت مردان بر اساس نظریة نمادهای اسطورهای در روانکاوی یونگ. ترجمۀ فرشید قهرمانی، تهران: بنیاد فرهنگ زندگی.
گلیاری، پریسا؛ برزویی، رضا؛ قوامی، بدریه و ادهمی، جمال. (۱۴۰۰). تحلیل گلدمنی قهرمان مسئلهدار در آثار جمال میرصادقی (درازنای شب و کلاغها و آدمها). جامعه شناسی فرهنگ و هنر، 3 (4)، 20-1.
لک، منوچهر. (1384). درآمدی بر شناخت اسطوره و تبیین کارکردهای هویتبخش آن در شعر جنگ. فصلنامۀ مطالعات ملی، 6(3)، 63-83.
لین اشمیت، ویکتوریا. (1397). 45 کهنالگوی شخصیت؛ الگوهای اسطورهای برای خلق شخصیتهای اصیل. ترجمۀ ابراهیم راهنشین، تهران: ساقی.
محمدی، یاسمین. (1398). بازنمایی گذشت در سینمای ایران از منظر تحلیل جنسیتی و خوانش مخاطبان خاص؛ تهران: پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشکدة علوم اجتماعی. دانشگاه تهران.
ملائی، مریم و امیر، آرمین. (2020). خوانش مخاطبان زن از جنسیت و روابط جنسیتی در مجموعه ماهواره ای عروس استانبول. جامعهشناسی فرهنگ و هنر، 2(2)، 32-1.
ویتیلا، استوارت. (1392). اسطوره و سینما (کشف ساختار اسطورهای در 50 فیلم به یادماندنی). ترجمۀ محمد گذرآبادی، تهران: نشر هرمس.
یونگ، کارلگوستاو. (1393). انسان و سمبولهایش. ترجمۀ محمود سلطانیه، تهران: جامی.
References
Amani, Z. (2014). The masculinity analysis of main character in simone film.
Chang, H. M., Ivonin, L., Díaz, M., Català, A., Chen, W., & Rauterberg, M. (2013). From mythology to psychology: Identifying archetypal symbols in movies. Technoetic arts, 11(2), 99-113.
Fiske, J. (1987). Television Culture: Popular Pleasures and Politics. Routledge.
Gürkan, H. (2022). The representation of masculinity in cinema and on television: An analysis of fictional male characters. European Journal of Multidisciplinary Studies, 7(1), 128-137.
Olson, C. J. (2014). Gangstas, Thugs, Vikings, and Drivers: Cinematic Masculine Archetypes and the Demythologization of Violence in the Films of Nicolas Winding Refn.
Shinoda Bolen, J. (2014). Goddesses in EveryWoman; Powerful Archetypes in Women’s Lives. Harper Paperbacks.
Shinoda Bolen, J. (2014). Gods in Everyman: Archetypes That Shape Men's Lives. Harper Paperbacks.
Varghese, S., & Balasubramanian, A. (2017). Carl Jung’s archetypes in Malayalam film: A case study on the film ‘Urumi’. In SHS Web of Conferences (Vol. 33, p. 00018). EDP Sciences.