Passive subaltern: representation of subalterns in Tangsir and Sang-e Sabur written by Sadeq Chubak

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant professor of sociology, Department of sociology, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

2 M.A. student in Cultural Studies, Faculty of Social Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

Abstract

The aim of this paper is to explain how subalterns are represented in Tangsir and Sang-e Sabur, two novels by Sadeq Chubak, a renowned Iranian novelist. By critically reviewing some famous subaltern studies approaches, we have developed a new concept of subalternity: marginalized-enclosed subalterns. Subalternity, based on the themes of the mentioned novels, is depicted in the following ways: amoral life in a filthy and dirty situation; severe social deviances consisting of murder, depravity and child abuse; superstitious and religious beliefs that relieve pain. Subalterns are also represented in the novels as victims of individual non-subalterns, with women appearing as double victims. Therefore, this representation produces passive subalterns. Moreover, without considering diversity, subalterns have been represented as a homogenous group with more or less similar characteristics. Subalternity has not been represented as an outcome of macro social structures, but rather as an outcome of their behaviour and beliefs. Due to the said context, subaltern resistance has become rare, and inevitably, heroes have emerged. The subaltern has been introduced with certain inherent characteristics by emphasizing behaviour, characteristics, and environmental stereotypes, in addition to the absence of structural factors. As a result of subalternity culture, subalternity has been reproduced. Subalternity culture has also produced passive, guilty and ignorant subalterns.

Keywords

Main Subjects


اسپرهم، داود و نصیری، پریسا (1400). نقد آثار صادق چوبک بر اساس نظریه ساختارشکنی ژآک دریدا باتکیه‌ بر تنگسیر و سنگ صبور. دو فصلنامه تخصصی مطالعات داستانی،  7 (1)، 7-46.
بیات، آصف (1391). سیاست‌های خیابانی. ترجمه سید اسدالله نبوی چاشمی، تهران: انتشارات شیرازه.
تایسن، لوئیس (138۷). نظریههای نقد ادبی معاصر. ترجمه مازیار حسین‌زاده و فاطمه حسینی، تهران: نگاه امروز.
چوبک، صادق (1352). تنگسیر. تهران: جاویدان.
----- (1353). سنگ صبور.  تهران: جاویدان.
ذوالفقاری، غلام­عباس و نجومیان، امیرعلی (1389). درآمدی بر مطالعات فرودستان. نشریه تاریخ، 5(17)، 110-125.
سولیوان، تام؛ هارتلی، جان و ساندرز، دانی (1385). مفاهیم کلیدی ارتباطات. ترجمه میرحسین رئیس ­زاده، تهران: فصل نو.
کاسی، فاطمه؛ طالبیان، یحیی و سیاهی‌پور، رحیمه (1393). تحلیل آثار صادق چوبک بر اساس جامعه‌شناسی ساخت‌گرا. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 15 (25)، 114-89.
گلیاری، پریسا؛ برزویی، رضا؛ قوامی، بدریه و ادهمی، جمال (1400). تحلیل گلدمنی قهرمان مسئله‌دار در آثار جمال میر صادقی. فصلنامه جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر، 3 (4)، 1-20.
میرعابدینی، حسن (1369). صد سال داستان­نویسی ایران. تهران: چشمه، جلد اول.
میرکیایی، مهدی (1399). کالبدشکافی واکنش فرودستان به سلطه در قصه‌های عامیانه. کهن‌نامه ادب پارسی، 11 (1)، 283- 305.
نجف‌زاده، رضا (1401). اسپیواک و مطالعات فرودستان فراسوی فوکو: بررسی انتقادی کتاب آیا فرودست می‌تواند سخت بگوید. پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، 22(8)، 357-382.
نوری، هادی و مبینی شورستانی، محمد (1402). خوانش پسااستعماری حکایت حاجی‌مراد اثر صادق هدایت به روش‌ واسازی. فصلنامه علمی جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر: 5 (1)، 16-28.
هال، استوارت (1393). معنا، فرهنگ و زندگی اجتماعی. ترجمه احمد گل محمدی، تهران: نشر نی.
همیلتون، مالکوم بی (1387). جامعه‌شناسی دین. ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: نشر ثالث
یزدانی ­نسب، محمد و تسلیمی طهرانی، رضا (1402). روایت­ هایی از زندگی فرودستان در ایران (مجموعه مقالات). تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
.Bayat, A. (2013). Life as politics: How ordinary people change the Middle East. Stanford University Press.‏
Foucault, M. (1990). The history of sexuality: An introduction, volume I. Trans. Robert Hurley. New York: Vintage. 
Guha, R., & Spivak, G. C. (Eds.). (1988). Selected subaltern studies. Oxford University Press.‏
Hall, S. (1977). “The spectacle of the other.” in Representation: cultural representations and signifying practices, edited by Stuart Hall. Sage Publication, Londen. P: 223-290.
Haugaard, M. (2020). The four dimensions of power: understanding domination, empowerment and democracy. Manchester University Press.‏
Haugaard, M. (2021). The four dimensions of power: conflict and democracy. In Essays on Evolutions in the Study of Political Power (pp. 153-175). Routledge.‏
Maggio, J. (2007). “Can the subaltern be heard?”: Political theory, translation, representation, and Gayatri Chakravorty Spivak. Alternatives32(4), 419-443.‏
Spivak, G. (1988). “Can the Subaltern Speak?” In Marxism and the Interpretation of Culture, edited by C. Nelson and L. Grossberg, 271–316. London: Macmillan.
Thomas, P. D. (2018). Refiguring the subaltern. Political Theory46(6), 861-884.‏
Yazdaninasab, M., & Khademnabi, M. M. (2023). Power and resistance: iranian day-laborers’ lived experience of power relations in the workplace. Journal of Political Power16(1), 81-100.‏