Geertz's interpretation of the distance between the real self and ideal self in the context of employment

Document Type : Original Article

Authors

1 Phd student, Sociology Department, Kharazmi University, Tharan, Iran

2 Associate Professor. Sociology Department, Kharazmi University, Tehran, Iran

3 Associate professor, Institute for research and planning in Higher Education, Tehran, Iran

4 Professor, Sociology Department,, University of Québec, Montréal, Canada

10.22034/scart.2023.138966.1303

Abstract

The distance between the real self and the ideal self as a problem that generates other social problems has been less noticed by sociologists. This study is conducted in terms of qualitative methodology and using semi-structured interview technique. After reaching saturation with 33 students and scholars from Tehran University, he wants to answer what social issues society should expect after facing the reality of employment and understanding the distance between the real self and the ideal self. The results of this study show that abnormality, cultural conflict, and disorder are three social problems that a disorganized society must prepare to face. This study also found that the distance between the real self and the ideal self can lead to social disorganization and disorganization. leading to a personality. In the discussion of social disorganization, the disorder of lack of specialization, lack of attention to business regulations, lack of business regulations, administrative corruption and lack of meritocracy, and in the discussion of social disorganization, cultural conflict, entry into illegal issues, immigration, lack of job dignity, and degree orientation are considered. take Personality disorganization is also described in the codes of philosophical despair, anger, feeling of shame, lack of independence, materialism and scientific miserliness. In this research, the students and graduates of the field of psychology, which is one of the trends in the field of humanities, showed that it was less difficult than other fields, so the structure of the field of psychology as a representative of pure soft sciences showed stronger with the attention of students and graduates of graduate studies. 

Keywords

Main Subjects


البرزی، ژیلا؛ دشت­ بزرگی، بهمن (1397). تفسیرمقایسه‌ای خودپنداره دانشجویان رشته‌های مختلف شاغل به تحصیل در دانشکده پرستاری مامایی اهواز. مجله توسعه آموزش جندی شاپور، 4، 243- 253.
احمدی، سیدعلی اکبر؛ کریم ­زادگان، داوود؛ خیراتی کازرونی، تورج (1394). داده­ کاوی دانشجویان انصرافی دانشگاه تهران با تمرکز بر حفظ دانشجویان شهریه ­پرداز (جلوگیری از رویگردانی مشتری). مدیریت فناوری اطلاعات، 7(2)، 238-217.
آزاد ارمکی، تقی؛ اکبری، حامد (1391). فهم ماهیت جامعه ایرانی بر اساس الگوی گذران فراغت نسل جوان. مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، 1(2)، 1-22.
بیابانگرد، اسماعیل (1390). روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
پارسا، محمد (1375). روانشناسی تربیتی. تهران: سخن.
توسلی، غلامعباس؛ ریاضی، نهال (1391). علم و توسعۀ علمی بررسی میزان پذیرفته­ شدن ارزش­های علم از سوی عاملان توسعۀ علمی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی). مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 5(1)، 23-48
حمزوی، عابد؛ فاطمه، باقریان؛ مظاهری، محمد علی (1394). تفسیرادراک زنان جوان ایرانی از هنجارهای زنانگی. دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی شناخت اجتماعی، 1، 96-84.
رابینگتن‌، ارل؛ واینبرگ‌ مارتین (۱۳۸۲). رویکردهای نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی‌. ترجمه رحمت‌اله صدیق سروستانی. تهران‌: انتشارات دانشگاه تهران‌‌.
روحانی، علی؛ انبارلو، مسعود (1397). مطالعه ­ای کیفی از جایگاه نخبگان جوان ایرانی در بستر جامعه ایران. جامعه ­شناسی کاربردی، 2، 112-93.
ریتزر، جرج؛ گودمن، داگلاس جی. (1390). نظریه جامعه ­شناسی مدرن. ترجمه عباس لطفعلی ­زاده و خلیل میرزایی. تهران: جامعه شناسان.
ستوده، هدایت­الله (1399). آسیب ­شناسی اجتماعی (جامعه ­شناسی انحرافات). تهران: آوای نور.
سودمند، پروانه (1383). بررسی مقایسه ­ای خودواقعی با خودایدئال و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و مامایی مشهد. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (اسرار)، (11)1، 67- 72.
شفیع‌آبادی، عبداالله (1393). راهنمایی و مشاوره شغلی و نظریه‌های انتخاب شغل (با تجدیدنظر و اضافات). تهران: انتشارات رشد.
شیوندی، کامران؛ ازاد فارسانی، یاسر؛ ریاحی، موسی (1398). بررسی ویژگی­های روان­سنجی فرم کوتاه مقیاس خودکارآمدی تصمیم ­گیری شغلی. فصلنامه اندازه ­گیری تربیتی، 36، 49-64.
صادقی، منصوره ­السادات؛ هاشمی گشنیگانی، رامین؛ فلاح ­زاده، هاجر (1394). مقایسه ناهمخوانی خودها در افراد متقاضی و غیرمتقاضی طلاق. روانشناسی خانواده، 2(1)، 39 – 48.
صمدزاده، الهام؛ عبدالوند، محمدعلی (1397). شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب راهبردهای رفتار جبرانی مصرف­کننده در مواجهه با ناهمخوانی بین خود واقعی و خود ایدئال. فصلنامه علمی پژوهش­های مدیریت راهبردی، 70، 115-91.
فیروزجاییان فعلی اصغر؛ هاشمیان ، بهزاد (1397). تحلیل جامعه شناختی بیگانگی دانشگاهی؛ مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه مازندران. فصلنامه راهبرد فرهنگ،41، 131-105.
قاضی­نژاد، مریم؛ رهنما، فاطمه؛ کلهر، کیانا (1394). طرد عینی و ذهنی جوانان در ایران. فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 29، 49-76.
قائدی، مریم و همکاران (1397). علل و زمینه­ های فساد دانشگاهی و پیامدهای آن. فصلنامه پژوهش و برنامه ­ریزی در آموزش عالی، 24(1)، 135-113.
قبادی، علیرضا؛ مرجائی، سیدهادی؛ سدیدپور، سمانه­سادات (1400). پدیدارشناسی فاصله بین خود واقعی و خود ایده‌آل با تأکید بر تجربه زیسته جوانان از تحصیلات تکمیلی. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 10(3)، 689-715.
کثیری، نیره و دیگران (1394). مقایسه خود واقعی، خود ایده ­آل و خود بایسته در نوجوانان با و بدون سابقه کیفری. مجله اصول بهداشت روانی، 3، 147-142.
کریمی، جلیل؛ منصوری، امید؛ رضایی، نادیه (1398). سیطره نظام بازار بر نظام آموزش عالی ایران. نشریه مطالعات جامعه ­شناختی. 54، 38- 9.
مرادی­ کلارده، سارا و همکاران (1398). نقش خودشناسی انسجامی، اجتناب تجربی و شفقت خود در اضطراب امتحان دانشجویان دختر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۲ (۱)، ۱۱۵-۱۱۰.
محمودآبادی، الهام؛ محمدی، مصعود؛ افشار، رامین (1391). رابطه ناهمخوانی خود واقعی - ایدئال در پنج صفت بزرگ شخصیت با کیفیت زندگی دانشجویان. مجله برخط دانش روان شناختی، پیاپی، 4 (9)، 24-32.
هاشمی­ منفرد، آزاده؛ ربیعی، علی (1396). مطالعه موردی شیوه نمایش خود در کاربران صفحه اجتماعی اینستاگرام. فصلنامه علوم اجتماعی، 34  (78)، 194-157.
References
Braun, J. R., & Asta, P. (1969). A comparison of “real” vs. “ideal” self with a self-actualization inventory. The Journal of Psychology72(2), 159-164.
Baumeister, R. F. (2019). Stalking the true self through the jungles of authenticity: Problems, contradictions, inconsistencies, disturbing findings—And a possible way forward. Review of General Psychology23(1), 143-154.
Casad, B. J., Salazar, M. M., & Macina, V. (2015). The real versus the ideal: Predicting relationship satisfaction and well-being from endorsement of marriage myths and benevolent sexism. Psychology of Women Quarterly39(1), 119-129.
Dickson, J. M., Moberly, N. J., & Huntley, C. D. (2019). Rumination selectively mediates the association between actual-ideal (but not actual-ought) self-discrepancy and anxious and depressive symptoms. Personality and Individual Differences149, 94-99.
Higgins, E. T., Klein, R. L., & Strauman, T. J. (1987). Self-discrepancies: Distinguishing among self-states, self-state conflicts, and emotional vulnerabilities. In K. M. Yardley & T M. Honess (Eds.) ، Self and identity: Psychosocial perspectives (pp. 173-186). New York: Wiley.
 Kenny, D. T. (1956). The influence of social desirability on discrepancy measures between real self and ideal self. Journal of consulting psychology20(4), 315.
Kimmel, H. D. (1974). Discrepancy between real-self and ideal-self as an index of social change. Social Behavior and Personality: an international journal2(1), 104-107.
Kuhn, M. H., & McPartland, T. S. (2017). An empirical investigation of self-attitudes. In Sociological Methods (pp. 167-182). Routledge.
Landon Jr, E. L. (1974). Self concept, ideal self concept, and consumer purchase intentions. Journal of consumer research1(2), 44-51.
Levine, M. P. (1998). No‐self, real self, ignorance and self‐deception: Does self‐deception require a self? Asian Philosophy8(2), 103-110.
Markus, H., & Nurius, P. (1986). Possible selves. American psychologist41(9), 954.
Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. Sage Publications.
Przybylski, A. K., Weinstein, N., Murayama, K., Lynch, M. F., & Ryan, R. M. (2012). The ideal self at play: The appeal of video games that let you be all you can be. Psychological Science, 23(1), 69-76.
Steiner, J. (2013). The ideal and the real in Klein and Milton: Some observations on reading Paradise Lost. The Psychoanalytic Quarterly, 4, 897-923. ‏
White, R. W. (1972). The Enterprise of Living: Growth and Organization in Personality. New York: Holt، Rinehart & Winston.
Lemenager, T., Neissner, M., Sabo, T., Mann, K., & Kiefer, F. (2020). “Who am i” and “how should i be”: a systematic review on self-concept and avatar identification in gaming disorder. Current Addiction Reports, 7, 166-193.