Semantic analysis of visual elements of Iranian handwoven fabrics in Safavid era

Document Type : Original Article

Authors

1 M.A. student of Illustration, Faculty of Art and Architecture, Branch of Science and Research, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Comparative History of Islamic Art, Faculty of Arts ,Branch of Science and Research, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Associate professor, Faculty of Arts and Architecture, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran Community Verified icon

10.22034/scart.2024.140925.1486

Abstract

Handwoven traditional fabrics are representations and carriers of the oldest meanings, traditions, and historical customs of Iranian civilization. These ancient artifacts, as the material aspects of civilization, simultaneously narrate the most spiritual dimensions of everyday life and the ordinary culture of common people. The Safavid era, symbolizing the Iranian culture's revolt against the intrusive "other," manifested its spirit in certain civilizational artifacts, including handwoven fabrics and the motifs depicted on them. This study aims to conduct a semiotic analysis of the motifs and visual elements in the Safavid-era textile industry, as well as to examine the impact of the art of that period on the trajectory of art in later periods. The research employs a semiotic methodology and purposive sampling. The findings indicate that Safavid textiles exhibit a remarkable variety and richness of motifs, with the entirety of the fabric often adorned with a blend of inscriptions, motifs, and narrative or romantic themes. The integration of romantic, religious, and national themes in many of these artifacts reflects the Iranian civilization's effort to distance itself from the "other" and construct a novel form of Iranian-Islamic identity. The continuation of this endeavor is clearly observable in various forms during subsequent periods, even in other artistic genres.

Keywords

Main Subjects


اپهام پوپ، آرتور(1374). شاهکارهای هنر ایران. ترجمه پرویز ناتل خانلری، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
احمدی، بتول (1363). سیری بر هنر پارچه بافی در ایران: تموج حریر، تار و پود ترنج­ها و نرمای نسیم. فصلنامه هنر، 7، 130-139.
آکرمن، فیلیس(1363). نساجی سنتی در ایران. ترجمه زریندخت صابر شیخ، تهران: سازمان صنایع دستی ایران.
بیکر، پاتریشیا (1385). منسوجات اسلامی. ترجمه مهناز شایسته ­فر، تهران: موسسه مطالعات هنر اسلامی.
پورپیرار، ناصر (1374). هنر ایران. تهران: نشر کارنگ.
 تامسون، جان (1384). قالی­ها و بافته­ های اوایل دوره صفوی. ترجمه بیتا پوروش. نشریه گلستان هنر، 1 (2)، 70-105.
توسلی، رضا (1387). بررسی تطبیقی نقوش منسوجات صفوی و عثمانی. نشریه مطالعات هنر اسلامی، 8، 87-106.
روبرتو اسکارچا، جیان (1384). هنر صفوی، زند، قاجار. ترجمه یعقوب آژند، تهران: نشر مولی.
روح­ فر، زهره (1380). نگاهی بر پارچه بافی دوران اسلامی. تهران: انتشارات سمت.
رهرو اصفهانی، لیلا (1394). مطالعه پارچه­ های طراز در تمدن اسلامی با تأکید بر دوره فاطمیون مصر. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و هنر یزد، دانشکده هنر و معماری.
 زکی، محمدحسن (1363). تاریخ صنایع ایران (بعد از اسلام). ترجمه محمدعلی خلیلی، تهران: انتشارات اقبال.
زکی، محمدحسن (1377). هنر ایران. ترجمه محمد ابراهیم اقلیدی، تهران: صدای معاصر.  
طالب­ پور، فریده (1392). تاریخ پارچه و نساجی در ایران. تهران، انتشارات مرکب سپید.
گری، بازل (1384). نقاشی ایرانی. ترجمه عربعلی شروه، تهران: دنیای نو.
شریفی مهرجردی، علی اکبر (1392). هنر نساجی و پارچه­بافی یزد در دوره درخشان صفوی. فصلنامه چیدمان، 2 (2)، 102-109.
فتحی، لیدا (1386). خط­نوشته­ ها روی پارچه های دوره اسلامی. نشریه مدرس هنر، 2 (2)، 63-75.
محمدی، رامونا (1397). مطالعه خط و نوشتار در منسوجات دوران اسلامی، همایش مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران با رویکردهای نوین. تهران، دانشگاه علم و فرهنگ.
محمدی، رامونا (1400). تأثیر قران و تجلی هنر خوشنویسی بر هنر پارچه­ بافی در دوران اسلامی، همایش ملی مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران با رویکرد هنر قرآنی. تهران، دانشگاه الزهرا.
یاوری، حسین (1392). نساجی سنتی ایران. تهران: انتشارات سوره مهر.