The effects of artistic works presents in museums in promotion of Islamic art in Western world (Case Study: visitors of Galleria Degli Uffizi in 2021)

Document Type : Original Article

Authors

1 .Ph. D in Comparative and Analytic studies of Islamic Art, Tehran University of Art, Tehran, Iran

2 Assistant of Art History, Faculty of Art, University of Florence, Florence, Italy.

doi.org/10.34785/J016.2022.040

Abstract

Museums are among the most important surveying sources for researchers and provide them information with various dimensions. This point sends out the works present in museums from merely art works and turns them to be topics of valuable researches. By an interdisciplinary approach, this article, first and through descriptive-analytic method, explains about the influence of Islamic art works left from 13th to 15th centuries on contemporary art in Tuscany province, centered in Florence; within which the relation between kings and rulers of this province with Islamic countries in that epoch is studied. The data collection in this part is through libraries search and written documents. In the second part, based on the questionnaire information obtained from the statistical population of 150 visitors of the Galleria degli Uffizi in 2021, the impact of visiting these works on the audience’s familiarity with Islamic civilization has been analyzed. The questionnaires were designed in form of scaling; and based on the obtained information and according to Kolmogorov-Simornov test and as per Sig, expressed for predictor variable in confidence interval 0.95, was less than 0.05. As a result, it was proved that visiting Islamic art works present in this museum has influence on familiarity with Islamic civilization. Regarding this influence, the present article proposes presenting online catalogue focusing on Islamic art as a strategy.

Keywords


پاکباز، روئین. (1385). دایره المعارف هنر، تهران: نشر فرهنگ معاصر.
تاج‌زاده ­نمین، ابولفضل. (1397). تأثیر شناخت و هیجانات در میزان رضایت و تمایلات رفتاری از دیدگاه بازدیدکنندگان کاخ‌موزه. چشم‌انداز مدیریت دولتی، 9(34)، 174-153.
حاصلی، جاسم؛ نادعلی‌پور، زهرا و آهنگران، جعفر. (1400). تأثیر سرمایه رابطه‌ای ادراک‌شده در وفاداری بازدیدکننده. نشریۀ گردشگری و اوقات فراغت، ۶ (11)،60-43.
حسینی، سید عبدالرضا و ذکایی، محمدسعید. (1400). ساختار اجتماعی شناخت و پیدایش تاریخ‌نگاری در فرهنگ اولیه اسلامی. فصلنامۀ علمی جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر، 3(1)، 120-95.
حکمت، مرضیه و پرتوی، پروین. (1398). تبیین مدل مفهومی و چارچوب تحلیل تجربه بازدیدکننده موزه، نشریۀ نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، 12(25)، 46-25.
دیلمقانی‌مرند، ملیحه. (1393). بررسی تأثیر کیفیت تجربه بر رضایت‌مندی و تمایلات رفتاری (مورد مطالعه: موزه جواهرات ملی، موزه فرش و موزه معاصر). پایان‌نامه در جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت، دانشگاه شیخ‌بهایی.
رازقی، نادر؛ علی‌زاده، محمدامین و علی‌نژاد، کریم. (1399). تحلیل جامعه‌شناختی نقش و جایگاه زنان در موسیقی مردم‌پسند: ارائه یک نظریه زمینه‌ای، فصلنامۀ علمی جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر، 2(1)، 47-26.
رهبری‌پور، کسری؛ سالک، رقیه؛ پژوهان، موسی و قاسم‌زاده، بهنام. (1397). بررسی کیفیت خدمات موزه‌ها از نگاه گردشگران و تأثیر آن بر رضایت و تمایلات رفتاری آنان، مورد مطالعاتی: موزه‌های مشروطه و قاجار تبریز. نشریۀ معماری و شهرسازی آرمان‌شهر، شماره 23، 52-41.
سیرانی، الهام و خلیلی، زارع. (1397). بررسی ویژگی‌های اجتماعی بازدیدکنندگان موزه هنرهای معاصر اصفهان، پنجمین همایش ملی پژوهش‌های نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران (با رویکرد فرهنگ مشارکتی). بازیابی شده در 1/8/1401 در https://civilica.com/doc/904388
صالحی، کوروش و جعفرنژاد گرو، زهره. (1394). سیاست حذف امپراتوری عثمانی، ترفند دوگانه تیمور و دول اروپایی. دو فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات تاریخی جهان اسلام، ۳(۶)، 56-29.
محمودزاده، مجتبی؛ آشتیانی، طاهره و حیدری، علی‌اصغر. (1399). اولویت‌بندی شاخص‌های ارزیابی رضایتمندی بازدیدکنندگان موزه‌ها. نشریۀ برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 9(33)، 107-91.
محمودی، علی. (1395). بررسی کارکردهای دیداری شنیداری موزه به مثابه یک رسانه، پایان‌نامه در جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مطالعات موزه. دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر تهران.
نوع ایران، سیده نرگس. (1395). اثربخشی موزه‌های دانشگاه تهران در آموزش و پژوهش؛ مطالعه موردی: موزه‌های دانشگاه تهران. پایان‌نامه در جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مطالعات آرشیوی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س).
References
Apellániz, F. (2015). Florentine networks in the Middle East in the early Renaissance. Mediterranean Historical Review30(2), 125-145.‏
Atile, E. (1994). Arte Islamica e Mecenatismo Tesori del Kuwait.  New York: Rizzoli International Press.
Curatola, Gi. (2018). Islam e Firenze: Arte e Collezionismo dai Medici al Novecento. Florence: Giunti.
Curatola, Gi., Vannini, G. (2019).  Firenze e La Cultura Islamica. Florence: Insegna del Giglio.
De Vecchi, P., Cerchiari, E. (2004). Arte nel Tempo. Milan: Bompiani.
Dini, B. (1985). Aspetti della Vita Economica Medievale. Prato: Istituto di Storia Economia.
Falk J.H., Dierking L.D. (1992). The Museum Experience. Oxford: Routledge.
Farina, M., & Fani, S. (2012). Le vie delle lettere: la Tipografia Medicea tra Roma e l'Oriente. Le vie delle lettere, 1-233.‏
Franses, M. (2011). A little light on Early Animal Carpets. In 4th Hamed bin Khalifa Symposium on Islamic Art, 245-270.
Gasparini, M. (2019). Transcending Patterns: Silk Road Cultural and Artistic Interactions Through Central Asian Textile Images. University of Hawaii Press.
Paolozzi Strozzi, B., Ciseri, I., & Chiesi, B. (2005). Il Medioevo in viaggio. Florence: Giunti.
Strukul, M. (2019). I Medici. Una dinastia al potere. Newton Compton.
Voigt, F. (2022). Marby Rug. Discaver Islamic Art. Retrieved from https://islamicart.museumwnf.org/database_item.php?id=object;ISL;se;Mus01_aV35Ven&cp.