برساخت تجربة زیستة معلمان از کاربست انحصاری زبان فارسی در مدارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

2 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

3 دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسا نی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ا یران .

10.22034/scart.2023.138910.1293

چکیده

امروزه بحث زبان در کالبد جدید آن ذیل مفهوم فرهنگ تلقی می‌شود و بر خلاف نگاه حاکم در میان برخی از ایرانی‌ها که آن را با تمامیت ارضی و پیکاران سیاسی پیوند می‌دهند، جزء قلمرو آموزش چندفرهنگی قرار می‌گیرد. این پژوهش براساس رویکرد کیفی با رهیافت پدیدارشناسی، تجربیات معلمان را از کاربست انحصاری زبان فارسی در مدارس شهر سنندج مورد بررسی قرار می‌دهد. میدان تحقیق شهر سنندج و مشارکت کنند‌گان بالقوه شامل همه معلمان مقاطع ابتدایی تا دبیرستان بودند که از 15 نفر (۸ مرد و ۷ زن) از آن‌ها دعوت به مشارکت شد. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته بهره گرفته شد که در نهایت برای تحلیل آنها از چارچوب براون و کلارک استفاده گردید. علی‌رغم تأکید معلمان بر اهمیت زبان مادری در وجوه مختلفی همچون ساخت هویت فرهنگی، حس تعلق و مهارت‌های ارتباطی، آن‌ها بیان داشتند که نظام آموزشی ایران با تمرکزگرایی آموزشی، آسیمیلاسیون فرهنگی و نادیده گرفتن حقوق زبانی اقلیت‌ها، سیاست تک‌زبانه (فارسی) را بکار می‌گیرد. آن‌ها همچنین پیامدهای این خط مشی را به بحران هویت، تشدید دوگانگی فرهنگی و یادگیری بازدارنده پیوند دادند. سرانجام معلمان به پیشنهادات متعددی مانند حذف رویکردهای سیاسی در آموزش زبان مادری، نهادینه‌سازی تربیت پاسخگوی فرهنگی  و آموزش عاری از ایدئولوژی را برای اصلاح نظام آموزشی فعلی اشاره کردند. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The construction of teachers' lived experience of the exclusive use of the Persian language in schools

نویسندگان [English]

  • Abdullah Azizi 1
  • Nematollah Azizi 2
  • Ali Amini Bagh 3
1 M.A. student, Department of Education, Faculty of Humanities, and Social Sciences University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
2 Professor, Department of Education, Faculty of Humanities, and Social Sciences University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
3 Ph. D. student, Department of Education, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran .
چکیده [English]

Today, the discussion of language is framed within the broader context of culture. Contrary to the prevailing view among some Iranians, who link language to territorial integrity and political struggles, language is increasingly recognized as part of multicultural education. This qualitative study, using a phenomenological approach, explores the experiences of teachers regarding the exclusive use of Persian in schools in Iran. The research was conducted in Sanandaj, with 15 teachers (8 men and 7 women) from elementary to high school levels invited to participate. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed using the framework of Braun and Clarke. While teachers emphasized the importance of the mother tongue in fostering cultural identity, a sense of belonging, and communication skills, they also highlighted concerns about the Iranian education system’s monolingual (Persian) policy. Teachers noted that the system's educational centralization, cultural assimilation, and disregard for minority language rights undermine these aspects. The consequences of this policy include identity crises, heightened cultural duality, and hindered learning. In response, teachers suggested several reforms, such as eliminating political approaches to mother tongue education, institutionalizing culturally responsive pedagogy, and promoting an ideologically neutral educational framework. These findings underscore the importance of incorporating the needs of linguistic minorities into curriculum planning for policymakers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cultural diversity
  • mother tongue education
  • multicultural education
  • minorities