تحلیلی بر سیاست‌گذاری‌های نظام آموزش پرورش ایران در حوزه زبان مادری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

2 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

3 دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسا نی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ا یران .

10.22034/scart.2023.138910.1293

چکیده

گفتمان زبان در ایران ذیل مفهوم دولت فهم می‌شود و هر سخنی در باب زبان، پیوند مستقیمی با تمامیت ارضی و عرصه سیاست و پیکار سیاسی پیدا می‌کند. وانگهی، بحث زبان در کالبد جدید آن ذیل مفهوم فرهنگ قرار می‌گیرد. هدف این پژوهش کاویدن برداشت معلمان در باب آموزش زبان مادری در ایران است. مشارکت‌کنندگان 12 معلم مجرب (4 مرد و 8 زن) بودند. نمونه‌گیری به روش هدفمند با حداکثر تنوع انجام شد. برای گردآوری داده‌ها از یک منشور مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. کدگذاری داده‌ها با استفاده از الگوی براون و کلارک (2012)، به روش تحلیل مضمون انجام گرفت. سرانجام داده‌های گردآوری شده با نرم افزار MAXQDA 20 تجزیه و تحلیل شدند. چهار کد اصلی از یافته‌ها استخراج گردید: مشارکت‌کنندگان معتقدند که نظام آموزشی کشور، آموزش زبان اقلیت‌های نژادی و قومی را به صورت هدفمند و با ترتب خط مشی انکار و امتناع در نظام آموزشی نادیده گرفته است. همچنین فقدان آموزش به زبان مادری پیامدهای فردی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی بسیاری در پی دارد که با اتخاذ سیاست‌های اصلاحی مبتنی بر عدالت آموزشی و اجتماعی می‌توان این پیامدها را فروکاست. فی الواقع، آگاه کردن سیاست‌گذاران آموزشی از پیامدهای یک نظام آموزشی ناعادلانه که در آن حقوق اولیه یادگیرندگان نادیده گرفته می‌شود، می‌تواند هشداری باشد تا متولیان نظام آموزشی از تحمیل سیاست‌های اقتدارگرایانه در باب آموزش زبان مادری امتناع ورزند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An analysis of Ministry of Education policies in the field of mother tongue education

نویسندگان [English]

  • Abdullah Azizi 1
  • Nematollah Azizi 2
  • Ali Amini Bagh 3
1 M.A. student, Department of Education, Faculty of Humanities, and Social Sciences University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
2 Professor, Department of Education, Faculty of Humanities, and Social Sciences University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
3 Ph. D. student, Department of Education, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran .
چکیده [English]

The aim of this study is to analyze the ministry of education policies in mother tongue education. A purposive sampling method was employed to select twelve experienced teachers The investigation utilized a six-question semi-structured interview to gather comprehensive insights into the phenomenon, considering such interviews as suitable for phenomenographic studies. Thematic analysis was applied to scrutinize the data and revealed four dimensions of criticism. Teachers expressed concerns about the education system neglecting the language of racial and ethnic minorities, attributing it to a policy of denial and refusal. The study highlighted the personal, social, cultural, and educational ramifications of the absence of mother tongue education, advocating for reform policies rooted in educational and social justice to mitigate these consequences. It advocates for proactive measures to foster an inclusive educational environment that addresses the unique linguistic needs of diverse communities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cultural diversity
  • mother tongue education
  • multicultural education
  • minorities

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 11 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 18 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 25 مهر 1402