مدل سازی ساختاری - تفسیری انگیزه های توزیع‌کنندگان در خلق ارزش کالا (مطالعۀ موردی: کفش تبریز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1. دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

2 دانشیار، گروه مدیریت ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

4 دانشیار، گروه مدیریت ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

10.22034/scart.2024.140644.1459

چکیده

خلق ارزش در کانال‌های توزیع از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا به لطف این عنصر از آمیخته بازاریابی، محصولات به شکل، مکان و زمان مورد علاقه مصرف کنندگان در دسترس قرار می گیرند. بنابراین، یکی از نقش های کلیدی کانال های توزیع تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان سودآور از طریق خلق ارزش می‌باشد. با این وجود در رابطه با انگیزه‌های مشارکت توزیع‌کنندگان در فرایند خلق ارزش ابهامات زیادی وجود دارد. بر همین اساس هدف این پژوهش مدلسازی انگیزه‌های مشارکت توزیع‌کنندگان در خلق ارزش کفش تبریز بوده است. نمونه آماری این پژوهش در دوبخش شامل خبرگان پژ.وهش با مشخصه فروشندگان و صادرکنندگان کفش در سطح شهر تبریز با سابقه حداقل ده سال سابقه فروشندگی در حوزه کفش و 384 نفر از فروشندگان عمده و خرده کفش تبریز بوده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از سه پرسشنامه بهره گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های غربال‌گری فازی، تحلیل عاملی اکتشافی و مدلسازی ساختاری-تفسیری بهره گرفته شده است. نتایج غربال‌گری فازی نشان می‌دهد که از مجموع 32 انگیزه مشارکت، 8 عامل حذف و 24 عامل مورد تأیید خبرگان قرار گرفته است. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان می‌دهد که 24 عامل باقیمانده را می‌توان در قالب هفت مولفه اصلی دسته‌بندی نمود. در نهایت یافته‌های بخش مدلسازی ساختاری- تفسیری نشان می‌دهد که انگیزه‌های محصول بیشترین تأثیرگذاری و منافع مورد انتظار بیشترین تأثیرپذیری را در مدل انگیزه‌های مشارکت توزیع‌کنندگان در خلق ارزش کفش تبریز داشته‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Interpretive - structural modeling of the motivations of distributors' engagement in value creation of commodities (Case study: Tabriz shoes)

نویسندگان [English]

  • Hardee Omer Mohamad Amin Jaf 1
  • Samad Aali 2
  • Yaghub Alavimatin 3
  • Alireza Bafandeh Zendeh 4
1 PH.D student
2 Associate professor, Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
3 Assistant professor, Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Branch.
4 Associate professor, Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Value creation is more important in distribution channels, because thanks to this element of the marketing mix, products are made available in the form, place and time preferred by consumers. Therefore, one of the key roles of distribution channels is to convert potential customers into profitable customers through value creation. However, there are many ambiguities regarding the motives of distributors' engagement in value creation process. Based on this, the aim of this research was to model the motives of distributors' engagement in value creation of Tabriz shoes. The statistical sample of this research in two sections includes Pej. Vahsh experts with the characteristics of shoe sellers and exporters in the city of Tabriz with at least ten years of sales experience in the field of shoes and 384 people from wholesale and retail shoe sellers in Tabriz. Three questionnaires were used to collect data. Fuzzy screening methods, exploratory factor analysis and structural-interpretive modeling have been used to analyze the data. The results of fuzzy screening show that out of a total of 32 motivations for engagement, 8 factors were eliminated and 24 factors were approved by experts. Also, the results of exploratory factor analysis show that the remaining 24 factors can be classified into seven main components. Finally, the findings of the structural-interpretive modeling section show that the product motives have the most influence and the expected benefits have the most influence in the model of the motivations of distributors' engagement in value creation of Tabriz shoes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • value creation
  • distributors
  • fuzzy screening
  • structural-interpretive modeling

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 15 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 14 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 23 اردیبهشت 1403