تحلیل نظام‌مند مطالعات بازی در ایران: رویکردها، مفاهیم و دستاوردها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 استاد، گروه مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

10.22034/scart.2024.139217.1316

چکیده

بازی ویدئویی، در سه دهه گذشته و در سطح جهانی تبدیل به یکی از مهمترین حوزه‌های صنعت فرهنگی شده است و میلیون‌ها گیمر در سراسر جهان، به بازی به عنوان یک محصول فرهنگی مهم نگاه می‌کنند. به عنوان مصرف کنندگان بازی، کودکان، نوجوانان و جوانان در معرض تأثیرات فرهنگی و اجتماعی هستند. از همین رو محققان ایرانی در سه دهه گذشته، تحقیقات متعددی را در حوزه تاثیرات فرهنگی بازی‌های ویدئویی به انجام رسانده‌اند. مطالعه مروری منظم تحقیقات منتشرشده در سه دهه گذشته نشان می‌دهد که طی این سال‌ها، ده ها مقاله علمی- پژوهشی در ارتباط با ارزیابی اثرات فرهنگی بازی‌های ویدئویی منتشر شده است. مطالعه نظام‌مند 48 نمونه منتخب از این مقالات نشان می‌دهد که محققان ایرانی بیش از هر چیز اثرات فرهنگی بازی‌های ویدئویی را با توجه به دو حوزه «بازنمایی» و «مصرف» مورد ارزیابی قرار داده‌اند و از اهمیت حوزه‌های دیگر نظیر «هویت»، «تولید» و «تنظیم» غافل شده‌اند. همچنین فقدان یک چارچوب نظری کلان‌نگرانه در تحلیل اثرات فرهنگی بازی‌های ویدئویی مشاهده می‌شود. با توجه به تنوع ناکافی در طراحی و به ویژه جهت گیری های تحلیلی این مطالعات توصیه می‌شود که محققان ایرانی با پرداختن به تاثیر بازی‌های ویدئویی بر هویت، سازوکارهای تولید بازی و همچنین تاثیر قوانین بر مصرف فرهنگی بازی‌های ویدئویی و استفاده از چارچوب‌های کلان نگرانه همچون چارچوب «مدار فرهنگی» هال و دوگای، به صورت جامع و همه جانبه اثرات فرهنگی بازی‌های ویدئویی را ارزیابی کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Systematic analysis of game studies in Iran: approaches, concepts and achievements

نویسندگان [English]

  • Behrouz Ashraf Semnani 1
  • Mohammad Saeed Zokaei 2
  • Saeedeh Amini 3
1 PhD Candidate of Cultural Sociology, Faculty of Social Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Cultural Studies, Faculty of Social Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Video games have become very important in the last three decades. Much research has been done about the different effects of these games on gamers. These studies have shown that video games have different effects on gamers: psychological, social, political, and cultural effects. Part of this research has been about the cultural effects of video games. Iranian researchers have shown that video games have different cultural effects on gamers. The present study seeks to evaluate the results of this research. The method of this research is a systematic review. By using the systematic review method, 48 articles were selected and reviewed. This research shows that Iranian researchers have focused more on the representation and consumption of video games. There are very few articles on identity, production, and regulation. A macroscopic theoretical framework for analyzing the cultural effects of video games has yet to be observed. There is a gap between this research and social reality. It is recommended that Iranian researchers investigate the impact of video games on different identities, game production and its producers, and the impact of laws and regulations on video games. Researchers are advised to use macro-concerning frameworks like Hall and Du Gay's cultural circuit framework.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "game studies". "video game"
  • "Stuart Hall"
  • "Circuit of Culture"
  • "systematic review"