تأثیر رنگ‌آمیزی مندلا بر میزان تمرکز و اضطراب (مطالعۀ دانش‌آموزان دخترسال دوازدهم)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران

3 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران

4 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران.

10.22034/scart.2024.140915.1484

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رنگ‌آمیزی مندلا بر میزان تمرکز و اضطراب دانش‌آموزان دختر سال دوازدهم شهر اهواز در جلسات امتحان انجام شده است. روش کار از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری  شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه دوازدهم در سال تحصیلی (1402-1401) شهر اهواز بودند که با روش نمونه-گیری خوشه‌ای براساس ملاک‌های ورود و خروج انتخاب گردیدند. در ابتدا یک ناحیه آموزشی در شهر اهواز انتخاب شده و سپس تست غربالگری سلامت عمومی برای کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع دوازهم انجام شد. از بین دانش‌آموزانی که نمرات بالاتر از نقطه برش به دست آورده بودند، 30 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و به همین روش در دو گروه آزمایش (15=n) و کنترل (15=n )گماره شدند. هر دو گروه در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با استفاده از پرسشنامه های توجه و ذهن آگاهی (براون و رایان، 2003)، و اضطراب امتحان (فریدمن، 1997) مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 11 جلسه 45 دقیقه‌ای تحت مداخله رنگ‌آمیزی طرح‌های مندلا قرار گرفت اما گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزار SPSS23 و روش اندازه‌گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد رنگ‌آمیزی مندلا بر کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان در مرحله پس‌آزمون مؤثر بوده است و اثرات آن در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است (05/0>p). اما بر توجه تاثیری نداشته است. بنابر یافته‌های پژوهش می‌توان برای کاهش اضطراب امتحان در دانش‌آموزان دختر از مداخله‌ رنگ‌آمیزی طرح‌های مندلا استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effects of coloring Mandalas on attention and anxiety among female high school students

نویسندگان [English]

  • Seyede Molod Salaripoor 1
  • Morteza Omidiyan 2
  • Alireza Hajiyakhchali 3
  • Naser Behroozy 4
1 PH.D. Student of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz,, Ahvaz, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran
3 Associate Professor of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran
4 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]

The present study aimed to investigate the effect of Mandala coloring on the concentration and anxiety of 12th grade female students in Ahvaz city during exam sessions. The method was an experimental design with a pre-test-post-test design with a control group and a one-month follow-up. The statistical population included all 12th grade female students in Ahvaz city in the academic year (1401-1402), who were selected using cluster sampling method based on inclusion and exclusion criteria. Initially, an educational district in Ahvaz city was selected and then a general health screening test was conducted for all 12th grade female students. From among the students who had obtained scores above the cut-off point, 30 people were selected by random sampling method and assigned to two experimental groups (n=15) and control groups (n=15) in the same way. Both groups were assessed at pre-test, post-test, and follow-up using the Attention and Mindfulness Questionnaires (Brown and Ryan, 2003) and Test Anxiety (Friedman, 1997). The experimental group underwent a mandala coloring intervention for 11 45-minute sessions, but the control group did not receive any intervention. The research data were analyzed using SPSS23 software and the repeated measures method. The results showed that mandala coloring was effective in reducing students' test anxiety at the post-test stage and its effects remained at the follow-up stage (p<0.05). However, it did not affect attention. According to the research findings, mandala coloring intervention can be used to reduce test anxiety in female students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • concentration
  • Test anxiety
  • coloring Mandalas