هویت جنسیتی کودکان در خانواده های تهرانی: پژوهشی در انسان شناسی روان شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه روان شناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

3 دانشیار انسان‌شناسی، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران.

10.22034/scart.2025.139752.1364

چکیده

پژوهش حاضر سعی دارد الگوهای فرهنگی و جنسیتی که از طریق ژست­ های کلامی و غیرکلامی به کودکان منتقل می ­شود و هویت جنسیتی آنان را شکل می دهد، مورد مطالعه قرار دهد. رویکرد نظری آن مبتنی بر آراء هربرت مید با تاکید بر مفاهیم ذهن، خود و جامعه است. روش این پژوهش مجموعه ­ای از داده­ه ای انسان­شناختی اعم از مردم­نگاری، مصاحبه و مشاهده مشارکتی است. در مجموع شش میدان پژوهش با روش نمونه ­گیری هدفمند از خانواده­ های منطقة یک تهران انتخاب شدند و با استفاده از روش­های کیفی اعم از مشاهده و مصاحبه مورد مطالعه قرار گرفتند. روش تحلیل داده­ های مربوط به مصاحبه، مبتنی بر تحلیل موضوعی است. نتایج پژوهش نشان می­ دهد والدین یا مراقبین نزدیک به دلیل تآثر از آموزه ­های فرهنگی، ارزش­های جنسیتی به خصوصی را به کودکان منتقل می ­کنند که هویت جنسیتی کودک را می­ سازد و تعاملات او با دیگری به عنوان دختر یا پسر شکل می ­دهد. همچنین یافته­ های میدان حاصل از کنش­های متقابل والدین و اطرافیان نزدیک با کودکان و تآثیرگذاری آن در ابعاد متفاوت هویت جنسیتی کودکان بود. این ابعاد در پنح حوزة طبقه­ بندی جنسیتی، فشار جنسیتی، محرومیت جنسیتی و پیش­داوری بین ­گروهی جنسیتی قرار می ­گیرد که هریک از این طبقه ­بندی­ها به طرح­وارة جنسیتی کودک منجر می ­شود. طرح­وارة جنسیتی به مجموعه­ ای از الگوها و قوانینی مربوط می ­شود که تعامل کودک با دنیای بیرون و درون او را شکل می­ دهد. این امر به این معنا است که کودک مبتنی بر طرح­وارة جنسیتی خود در حضور محرک و با فرایند­های ذهنی که به صورت واسطه ­ای عمل می ­کنند، رفتار متناسب با جنسیت خود را اتخاذ می­کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Children’s gender identity among families in Tehran : A study in anthropological psychology

نویسندگان [English]

  • Azin Mohammadi 1
  • Mohtaram Nemat Tavousi 2
  • Jabar Rahmani 3
1 M.A of Clinical Psychology, Department of Psychology, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor of Psychology, Department of Psychology, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor of Anthropology, Department of Cultural Studies, Institute for Cultural, Social and Civilization Studies, Tehran, Iran.
چکیده [English]

This study aims to examine cultural and gender patterns that are transmitted to children through verbal and non-verbal gestures. These gestures shape children’s gender identity. The theoretical approach is based on the opinions of Herbert Mead, emphasizing the concepts of Mind, Self, and Society. The method of this research is a collection of Anthropological data including ethnography, interviews, and participatory observation. In general, six research fields were selected by purposive sampling from the families of the first district of Tehran and were studied using qualitative methods including observation and interview. The method of data analysis related to interviews is based on thematic analysis. The results of the research show that parents or close caregivers, due to the influence of cultural patterns, transfer gender values to children which shape the children’s gender identity and their interactions. Also, the findings of the field indicate that the relationship between parents and children can affect different dimensions of children’s gender identity. These dimensions include gender classification, gender pressure, gender deprivation, and gender intergroup prejudice. Each of these categories leads to the child’s gender schema. Gender schema is related to a set of patterns and rules that shape the child’s interaction with the outside and inside world. This means that children based on their gender schema in the presence of the stimulus and with the cultural processes that act as mediators, adopt the behavior appropriate to their gender.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anthropological Psychology
  • symbolic interactionism
  • Gender Identity
  • Gender Schema
  • social temporality