پیمایشی دربارۀ دست فروشی خیابانی و ارتباط آن با برندینگ شهری (میدان مطالعه: شهر سنندج)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

10.22034/scart.2025.141244.1522

چکیده

  در فرایند نابسامان گسترش شهرنشینی در ایران، پدیده هایی نظیر بیکاری، مشاغل غیررسمی و جوانی جمعیت موجب رواج روزافزون پدیده دست‌فروشی شده است. هدف پژوهش حاضر مطالعه این پدیده در بستر وضعیت فعلی شهر سنندج است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، رویکرد آن کمی و ماهیت داده‌ها توصیفی - پیمایشی از نوع همبستگی است. گردآوری داده ها نیز با استفاده از پرسش‌نامه محقق ساخته انجام شده است. جامعه هدف تمامی افراد ساکن سنندج هستند که حداقل یکبار از دست‌فروش خرید کرده اند. در نهایت تعداد ۳۲۳ نمونه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است و نرم‌افزارهای smart pls4 و Spss به کار گرفته شد. با کمک این نرم‌افزارها داده‌ها را تحلیل و میزان آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراج شده بررسی شد و جهت بررسی نرمال بودن داده‌ها از آزمون‌های موجود در نرم‌افزار استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که این پدیده نه‌تنها به برند شهر لطمه‌ای وارد نکرده؛ بلکه حتی خود موجب ارتقای برند آن شده است. این بدان معنا است که افراد در شهرهای کوچک این پدیده را طور دیگری می نگرند و می‌پذیرند و آن را به مثابه طریقی برای تامین معیشت و کسب درآمد در نظر می‌گیرند. لذا این پدیده به رغم پیامدهای مخرب واجد مزایایی نیز برای شهر سنندج است، به شرط آنکه ملاکهایی نظیر فروش محصولات باکیفیت، عرضۀ کالاهای محلی و انتخاب مکان‌های مناسب لحاظ شود. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A survey on street vending and its relationship with urban branding (field of study: Sanandaj city)

نویسندگان [English]

  • Khabat Nesaei 1
  • Zeynab Aeeni 2
  • sana etesami 3
1 Assistant Professor, Department of Business Management, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
2 Assistant Professor, Department of Business Management, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
3 M.A. student of Business Management, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

In the chaotic process of urbanization in Iran, phenomena such as unemployment, informal jobs, and a young population have led to the increasing prevalence of street vending. The aim of the present study is to study this phenomenon in the context of the current situation in the city of Sanandaj. This study is a descriptive-correlational survey in terms of its applied purpose, quantitative approach, and the nature of the data. Data collection was also carried out using a researcher-made questionnaire. The target population is all residents of Sanandaj who have purchased from street vendors at least once. Finally, 323 samples were examined and evaluated. The structural equation model was used to analyze the data, and smart pls4 and Spss software were used. With the help of these software, the data were analyzed, and the Cronbach's alpha, the mean of the extracted variance were examined, and the tests available in the software were used to examine the normality of the data. The results show that this phenomenon not only did not harm the city's brand; but even promoted its brand. This means that people in small towns view and accept this phenomenon differently and consider it as a way to make a living and earn an income. Therefore, despite the destructive consequences, this phenomenon also has benefits for the city of Sanandaj, provided that criteria such as selling quality products, offering local goods, and choosing appropriate locations are taken into account.

کلیدواژه‌ها [English]

  • peddling
  • city brand
  • brand
  • laws and regulations
  • unemployment