تبیین جامعه شناختی عوامل مؤثر بر گسترش فرهنگ مصرفی در کلانشهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد برنامه ریزی رفاه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استاد، گروه تعاون و رفاه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

10.22034/scart.2025.139958.1391

چکیده

هدف پژوهش حاضر تبیین گسترش نمودها و نشانه‌های فرهنگ مصرفی در کلان­شهر تهران است. ساکنان کلان­شهرها به ­طور مستمر و فزاینده در معرض هجوم ایماژها، نشانه­ ها و نمودهایی از فرهنگ مصرفیِ برآمده از نظام بازار هستند که وفور، تکثر و اثرات قوی آن، فردیت و خودآگاهی و قدرت انتخاب مصرف­ کنندگان را دایماً در معرض تهدید و تخریب قرار می­ دهد. این وضعیت اثرگذاری قاطعی بر عواطف، احساسات، سلایق، خلق­ و خوها و سبک­ های زندگی کنشگران دارد، طوری­ که گاهی می­ توان از شیوع سبک­های زندگی مصرف­ گرا در میان ساکنان کلان­شهر صحبت کرد که پیامدهای نظیر ناخرسندهای عاطفی، ملالت­های روانی و فرسودگی ­های ذهنی را در پی دارد. میدان مطالعۀ پژوهش حاضر ساکنان کلان­شهر تهران است. روش مورد استفاده، کمی و از نوع پیمایشی است که داده­ های آن با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساز گردآوری شده است. شیوۀ نمونه­ گیری از نوع احتمالی است که بر مبنای آن 363 نفر موفق به تکمیل پرسشنامه شده­ اند. از آنجا که داده‌‌ها از توزیع و پراکندگی تقریباً نرمالی برخوردار بوده ‌است، از روش‌‌های پارامتریک آماری استفاده‌ شده ‌است. یافته‌ها نشان‌دهنده آن ‌است که بین فرهنگ مصرفی و متغیر‌های موردبررسی رابطه معنا‌داری وجود دارد. در بین عوامل زمینه‎‌ای بین متغیر‌های سن و درآمد و فرهنگ مصرفی ارتباط معناداری دیده شده است و فرضیه لوکس‌گرایی با 59درصد قوی‌‌ترین تبیین‌‌کننده و پیش‌بینی‌کننده فرهنگ مصرف‌گرایی بوده است. این امر را می‌‌توان معلول همان نظام بازار سرمایه‌داری و متنوع جامعه مدرن دانست. فرهنگ مصرفی به‌عنوان سازه‌‌ای اجتماعی با کمیت و کیفیت متفاوت در وضعیت‌‌های رفاهی گوناگون افراد، از نظام جهانی و ابعاد متفاوت  آن تأثیر می‌‌پذیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Sociological explanation of factors affecting the development of consumer culture in the metropolis of Tehran

نویسندگان [English]

  • Motahatrh Gholaminia 1
  • Jafar Hezarjaribi 2
1 M.A. of Social Welfare Planning, Faculty of Social Studies, Allame Tabatabaie University, Tehran, Iran
2 Professor, Social Welfare Planning, Faculty of Social Studies, Allame Tabatabaie University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of the present study is to explain the spread of consumer culture in the metropolis of Tehran. The residents of the metropolises are continuously and increasingly exposed to the onslaught of images, signs, and manifestations of consumer culture arising from the market system, whose immediacy, plurality, and strong effects constantly threaten and destroy the individuality, self-awareness, and power of choice of consumers. This situation has a decisive impact on the emotions, feelings, tastes, moods, and lifestyles of the actors, so that sometimes we can talk about the prevalence of consumer-oriented lifestyles among the residents of the metropolis, which leads to consequences such as emotional dissatisfaction, psychological boredom, and mental exhaustion. The field of study of the present study is the residents of the metropolis of Tehran. The method used is quantitative and survey-type, and the data were collected using a researcher-made questionnaire. The sampling method is of the probability type, based on which 363 people have successfully completed the questionnaire. Since the data had an almost normal distribution and dispersion, parametric statistical methods have been used. The findings indicate that there is a significant relationship between consumer culture and the variables under study. Among the background factors, a significant relationship has been seen between the variables of age and income and consumer culture, and the luxury hypothesis with 59% was the strongest explanatory and predictor of consumer culture. This can be considered a consequence of the capitalist and diverse market system of modern society. Consumer culture, as a social construct with different quantity and quality in different welfare states of individuals, is affected by the global system and its deceptive factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Consumer culture
  • luxury
  • taste
  • lifestyle
  • choice