تأملی در سینمای عباس کیارستمی از منظر نظریۀ هرمنوتیکی والتر بنیامین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه هنر، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 گروه فلسفه، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

3 گروه فلسفه، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

10.22034/scart.2025.141232.1520

چکیده

والتر بنیامین متفکر و منتقد آلمانی، در مقالة «اثر هنری در عصر بازتولیدپذیری تکنیکی آن» بیان می‌کند اثر هنری در دورة معاصر با تأکید بر ارزش نمایشی بودنش کارکردهای جدیدی یافته که سینما بهترین نمونة آن است. فیلم بیش از هر رسانة دیگری می‌تواند توده‌ای شود. بنابراین، کل توده به مقام منتقد و تأویل‌گر ارتقا می‌یابد. از سوی دیگر، عباس کیارستمی، یکی از تأثیرگذارترین سینماگران جهان، همواره به‌نحوی فیلم‌هایش را می‌سازد که مخاطب در تأویل آنها مشارکت کند. این پژوهش در پی پاسخ به این مسئله است که چه نسبتی بین آراء والتر بنیامین و آثار کیارستمی در باب تأویل‌گرایی وجود دارد؟ پژوهش پیشِ رو به تشریح چارچوب فکری والتر بنیامین در باب نظریۀ تأویل‌گرایی و متناظر آنها در فیلم‌های کیارستمی می‌پردازد. هدف از این مطالعه توجه به تشابهات تواردی موجود در آرای بنیامین و چشم‌انداز سینمایی کیارستمی در باب تأویل‌گرایی است. این پژوهش نظری به روش توصیفی- تحلیلی و با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای انجام شده‌است. نتیجه پژوهش بیانگر این است که در زمینة تأویل‌، وجوه مشترکی بین دیدگاه بنیامین و کیارستمی به‌طور متوارد مشاهده می‌شود که در آثار سینمایی کیارستمی متبلور شده‌اند، اما این امر مؤید الگوبرداری کیارستمی از بنیامین نیست. به زعم والتر بنیامین در تأویل پدیده‌های هنری می‌توان نگاه تازه‌ای به امور داشت و در پرتو آن، حقایق تازه‌ای از خلوت به جلوت می‌آیند. کیارستمی نیز ماهیت سینما را تأویل‌گرایانه می‌داند و معتقد است فیلم باید به‌گونه‌ای باشد که تماشاگر به آن معنا دهد. در واقع، درک بیننده به اندازة خود فیلم حائز اهمیت است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A reflection on Abbas Kiarostami's cinema from the perspective of Walter Benjamin's hermeneutic theory

نویسندگان [English]

  • Parizad Sinaei 1
  • Amir Nasri 2
  • Ali Akbar Ahmadi Aframjani 3
1 Department of Philosophy of Art, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Iran
2 Department of Philosophy, Faculty of Persian Language and Foreign Languages, Allameh Tabataba'i University, Iran.
3 Department of Philosophy, Faculty of Persian Language and Foreign Languages, Allameh Tabataba'i University, Iran.
چکیده [English]

Walter Benjamin, a German thinker from Frankfurt School, had a specific view on art. In "The work of art in the age of technical reproduction" he states that the work of art had a cult value in the past, however it has found new functions in modern era by emphasizing its exhibition value; cinema is a privileged instance. Movie can become a mass art comparing to any other art. Hence, the whole mass is promoted to the position of critic and interpreter. On the other hand, Abbas Kiarostami is an influential filmmaker who engages the spectators for his film's interpretation. This paper investigates the hermeneutics from the perspectives of Benjamin and Kiarostami separately. The objective of this study is to assess the possible similarities between them concerning hermeneutics. The study is conducted in a descriptive-analytical method using library resources. The results illustrate that according to Benjamin, "truth is the death of intention", so the author's intention is invalid and hermeneutics can reveal new truths. The same view can be generalized to artwork interpretation. Kiarostami insists on the hermeneutical nature of cinema and believes that the audience should give meaning to the film. He believes in an incomplete cinema that is completed by the viewer's creative imagination. Thus, after the end of the movie, we suddenly encounter many movies. The conclusion is that there are common aspects about hermeneutics between both views, but this would never mean that Kiarostami deliberately follows Benjamin's path.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Walter Benjamin
  • Kiarostami's cinema
  • hermeneutics
  • art interpretation
  • art audience