مطالعه‌ی موسیقی مجلسی شهر سنندج از منظر ویژگی‌های موسیقایی و شعری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه موسیقی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

2 استادیار، گروه موسیقی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

3 استادیار، گروه موسیقی، دنشکده هنر ومعماری، دانشگاه کردستان، سنندج. ایران.

10.22034/scart.2025.141166.1512

چکیده

اصطلاح «موسیقی مجلسی» به‌نسبت فرهنگ‌های مختلف مفهومی دوگانه دارد. در بعضی فرهنگ ها، به‌منظور بستری اجرایی است و به فراخور فرهنگ حاکم هرگونه‌ای از موسیقی در آن قابل اجرا است. در برخی دیگر، موسیقی مجلسی گونه‌ای موسیقایی است با پارامترهای مشخص. موسیقی مجلسی سنندج نیز یک ژانر است که به آن «بَرتَونانَه» و «دُمانَه» هم می‌گویند. در این مقاله عوامل ساختاری این ژانر که شامل شعر و عناصر موسیقایی، و چگونگی بهره‌گیری از آنها است واکاوی می‌شود و از این طریق چرایی کاربرد اصطلاح بَرتَونانَه و دُمانَه تبیین خواهد شد. پژوهش کیفی حاضر از نظر ماهیتی توصیفی-تحلیلی بوده و داده‌ها به روش اسنادی و استفاده از آرشیو شنیداری و بخشی نیز از طریق کار میدانی هم‌چون حضور در محل اجرا و مصاحبه جمع‌آوری شده است. یافته‌ها نشان می دهد دُمانَه یعنی منتسب به «دُم»، که اجتماعی حاشیه‌نشین در سنندج است و تکثر حضورشان در اجرای مجلسی باعث شده که این گونه را دُمانَه نیز بنامند و از طرفی، بسیاری مجلسی را مشتق از بَرتَونانَه می‌دانند که موسیقی قالی‌بافان است. ساختار مجلسی بر چگونگی کاربست شعر و ملودی استوار است، بطوریکه از منظر موسیقی شاخصه‌ی ریتمیک آن (٨/٧) است و ملودی فرمی استروفیکی دارد. اشعار هم تماماً فولک هستند و در چهار فرم زنجیره‌ای، آزاد، روایی و بداهه‌سرایی به‌کار برده می‌شوند. فرم زنجیره‌ای منحصر به مجلسی است، زیرا در ادبیات کُردی و دیگر گونه‌های موسیقی دیده نمی‌شود. مجلسی دارای سه شیوه‌ی اجرایی یک‌قولی(یک‌نفره)، دوقولی(دونفره) و جمعی است. این روش‌ها در تقویت تعامل و همگرایی اجتماعی نقش دارند و اهمیت فرهنگی موسیقی مجلسی را در تقویت پیوندها اجتماعی برجسته می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Study of chamber music of Sanandaj from the point of view of musical and poetic characteristics

نویسندگان [English]

  • Hamid Haseli 1
  • Mostafa Mahmoudjanloo 2
  • Vahid Soleimani Nejad 3
1 Assistant Professor, Department of Music, Faculty of Art and Architecture. University of Kurdistan. Sanandaj. Iran.
2 Assistant Professor, Department of Music, Faculty of Art and Architecture. University of Kurdistan. Sanandaj. Iran
3 Assistant Professor, Department of Music, Faculty of Art and Architecture, University of Kurdistan, Sanandaj. Iran.
چکیده [English]

The term "chamber (Majlessi) music" has dual meanings across different cultures. In some contexts, it refers to a performance setting where any type of music can be played according to the prevailing culture. In others, chamber music signifies a specific musical genre with distinct parameters. Sanandaj Majlessi music, also known as "Bartonaneh" and "Domaneh," is a genre explored in this study. This article analyzes the structural factors of this genre, including its poetic and musical elements, and explains the use of the terms Bartonaneh and Domaneh. This qualitative research is descriptive-analytical in nature. Data were collected using library methods, audio archives, and fieldwork, including attending performances and conducting interviews. The findings indicate that "Domaneh" is linked to the "Dom" community, a marginalized group in Sanandaj. Their frequent involvement in Majlessi performances led to the term Domaneh. In the case of Bartonaneh; many consider Majlessi to derive from Bartonaneh, the music associated with carpet weavers. Majlessi music's structure is based on how to use poetry and melody. Musically, it features a 7/8 rhythmic pattern and its melody is based on strophic form. The poems, all folk in origin, are utilized in four forms: chain, free, narrative, and improvisation. The chain form is unique to Majlessi, as it does not appear in Kurdish literature or other musical types. Majlessi music employs three performance methods: solo, duet, and collective. These methods play a role in enhancing social interaction and convergence, highlighting the cultural significance of Majlessi music in fostering community ties.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Folk music
  • chamber music
  • Bartonane؛ Domane