تحلیل جامعه شناختی ضعف فرهنگ کتابخوانی: الگوی ثابت ناسازگاری فرهنگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه جامعه شناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور، ارومیه، ایران

10.22034/scart.2025.141010.1491

چکیده

هدف این مقاله تحلیل جامعه شناختی ضعف فرهنگ کتابخوانی است. بر همین اساس سوال اصلی این پژوهش این است که، عوامل اصلی ضعف فرهنگ مطالعه در ایران چیست و نظریه‌ی زمینه ای که این ضعف را تبیین می کند از چه مولفه هایی تشکیل شده است؟ بنابراین، این پژوهش با پارادایم تفسیری، استراتژی استقرایی، رویکرد کیفی و روش نظریه‌ی زمینه‌ای ساخت‌گرای چارمز به تحلیل جامعه شناختی ضعف فرهنگ کتابخوانی در ایران پرداخته است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه‌نیمه ساختار یافته می باشد. جامعه‌ی آماری در این پژوهش کارشناسان و صاحب نطران حوزه کتاب و خواندن هستند. که به شیوه نمونه‌گیری براساس رویکرد نمونه‌گیری نظری و با روش نمونه گیری هدفمندانجام شده است. تحلیل داده‌ها به روش کدگذاری رویکرد ساختارگرای چارمز در سه مرحله صورت گرفته است. در نهایت 93 مفهوم به عنوان کدهای اولیه، 29 مفهوم به عنوان کدهای کانونی و 9 مفهوم به عنوان کدهای نظری از درون مصاحبه ها استخراج شده‌اند. یافته های پژوهش نشان می‌دهد که سه مجموعه عوامل در ضعف فرهنگ کتابخوانی تاثیرگذارند. عوامل اصلی، عوامل زمینه‌ساز و عوامل تشدیدکننده، که هرسه عوامل در یک فرایند ترکیبی عامل ضعف فرهنگ کتابخوانی هستند. هرکدام از این عوامل خود از مقولات و کدهای مشخصی تشکیل شده‌اند. الگوهای ثابت ناسازگار فرهنگ، مقوله هسته‌ای استخراج شده از کدگذاری است که نظریه داده بنیاد این پژوهش است و علت اصلی ضعف فرهنگ کتابخوانی را در درون نظام فرهنگی توضیح می دهد. درنهایت راهکار این پژوهش این است که سیاستگذاری فرهنگی باید منوط به الگوهای درون نظام فرهنگی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Sociological Analysis of the Cultural Weakness of Reading Book: A consistent pattern of cultural incompatibility

نویسندگان [English]

  • Afshar Kabiri 1
  • Jafar Ahmadi 2
1 Associate Professor, Department of Sociology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran
2 PH.D. student, of sociology, Payame Noor University, Urmia, Iran
چکیده [English]

The aim of this article is to analyze the sociocultural aspects of the weakness of reading culture . The main questions revolve around identifying the main factors contributing to the weakness of reading culture in Iran, and what are the components of the ground theory that explains this weakness. To address these questions, this research was conducted using an interpretive paradigm, an inductive strategy, a qualitative approach, and the Grounded Theory method by Charmaz. The data collection tool in this research is semi-structured interviews. The statistical population consists of experts and opinion leaders in the field of books and reading, selected through theoretical sampling and purposive sampling methods. Data analysis was conducted using Charmaz's constructivist coding approach in three stages. Ultimately, 93 concepts were extracted as initial codes, 29 concepts as focused codes, and 9 concepts as theoretical codes from within the interviews. The research findings indicate that three sets of factors influence the weakness of reading culture: Fundamental factors, background factors, and exacerbating factors, all of which contribute to a combined process leading to the weakness of reading culture. Each of these factors is characterized by specific terms and codes. “A consistent pattern of cultural incompatibility” are the core concept extracted from the coding, forming the basis of the data theory in this research, explaining the primary cause of the weakness of reading culture within the cultural system. The proposed solution of this research suggests that cultural policymaking should be contingent upon the patterns within the cultural system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • book reading culture
  • reading sociology
  • background theory
  • Charmez’s structural approach
  • cultural policy making