مطالعه آیکونوگرافیک خیر و شر در نگاره" نبرد ایرانیان با تورانیان به کوه هماون" از شاهنامه طهماسبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان،ایران

2 استادیار، پژوهشکده هنر، فرهنگستان هنر، تهران، ایران

3 استادیار، دانشکده عمران، هنر و معماری، واحدعلوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استادیار، دانشکده هنر و معماری، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

10.22034/scart.2025.139609.1352

چکیده

صحنه ­های نبرد از موضوع­ات مهم نگارگری ایرانی است که اغلب در شاهنامه­ های مصور، تجلی یافته ­است. یکی از این صحنه‌ها، برگی از شاهنامه طهماسبی به رقم عبدالعزیز، تحت عنوان" نبرد ایرانیان و تورانیان به کوه هماوَن" درقرن دهم ه.ق/ شانزدهم.م، است. از آنجا که تمام وقایع باستانی شاهنامه متأثر از تقابل راستی و ناراستی و نیروهای خیر و شر است، پژوهشگر در تلاش است، نگاره را در خصوص مفاهیم نیروهای خیر و شر، با رویکرد آیکونوگرافی به بحث و تحلیل گذارد. در این راستا هدف پژوهش، گشایش حقایقی است که به خوانش و دریافت معانی این نگاره، یاری می­رساند. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سوال اصلی است که چه پیوند و رابطه معنا­داری میان نقش­مایه ­ها و مضامین خیر و شر از ورای تصویر مزبور وجود دارد؟ روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، با رویکرد آیکونوگرافی و منابع آن از نوع کتابخانه­ ای است. نتایجِ پژوهش نشان می ­دهد که اشعار متن این نگاره، مربوط به مرحله نبردِ ایرانیان و تورانیان در کوهسارِ منطقه کاسه­رود و قبل از نبرد هماوَن است و عنوان نگاره با روایت ادبی آن تطابق ندارد. همچنین شواهد ادبی و تاریخی، گواهی می­ دهد که توجه به مذهب شیعه و ملی­ گرایی­ دوران صفوی، در همانندسازی داستان­های باستانی ایران با جنگ­های عهد صفوی که جهاد خوانده می­ شد تأثیر به­ سزایی در مصورسازی و پیام­های تصویری این نگاره داشته است. نقش­مایه ­های نمادینی چون بیرق ­های سرخ و سبز، سرخ پوشان قزلباش، کلاه حیدریِ سلحشوران ایران و نبرد هم­گروه ایرانیان در مقابل تورانیان، محتوای رویارویی خیر و شر را به نمایش گذاشته ­اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Iconographic study of good and evil in the picture entitled “ The Armies of Iran and Turan collide in Hamavan mountain” from Tahmasbi Shahnameh

نویسندگان [English]

  • Azar Bagheri 1
  • Nhid Abdi 2
  • Nayer Tahoori 3
  • Seyed Rahman Mortazavi 4
1 PH.D student of Art Research, Faculty of Art and Architecture, Khorasgan branch, Islamic Azad University, , Isfahan, Iran
2 Assistant Professor of Arts Research Institute, Iranian Academy of Arts, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Faculty of Civil Engineering, Art and Architecture, Science and Research Branch, Islamic Azad University , Tehran, Iran
4 Assistant Professor of Art and Architecture, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Fighting scenes are important for Iranian miniature that have often manifested in illustrated Shahnameh. One of turbulent fighting scenes, is a page of Tahmasebi Shahname with Abdolaziz painting under the topic “The Armies of Iran and Turan collide in Hamavan Mountain” from Safavid era.   Since all Shahnameh ancient events are affected by confrontation of truthfulness and untruth, researcher is trying to debate and analyze the said miniature about good and evil forces through iconography. The main question is what is the story in this picture and how good and evil forces are read and received meaning beyond main roles of this miniature by iconography method. The method of this research is analytic descriptive with iconography approach and the resources are from library. From this research and based on literary and visual evidence such results are obtained: the poems of the context of this miniature is related to the Iranians and Turanians battle in mountain range of kaserood and before Hamavan battle. Also based on litrary evidence, the narration of this picture shows a battle that happened before Hamavan battle. Also the main roles used in this picture represents the concepts of confrontation of good and evil. Tthese concepts are presented through symbolic main roles like Iranian red and green flags, Heidary hats of Safavid soldiers. Actually these soldiers are  connected with  Iranian  ancient warriors for defending land of Iran against demonic forces.

کلیدواژه‌ها [English]

  • “Good and evil”
  • “Turanian”
  • “Hamavan”
  • “Iconography”