تبیین تأثیرپذیری مؤلفه‌های تئاتر پست‌مدرن پیشرو از آراء فرهنگی_اجتماعی لیوتار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر مطالعات هنر، دکترای پژوهش هنر، دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسندۀ مسئول)

2 دانشیار، گروه فلسفه، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران

4 استادیار، گروه فلسفه هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.22034/scart.2025.140072.1407

چکیده

تئاتر پست‌مدرن پیشرو شامل سبک نوشتار و اجرایی تئاتر پست‌مدرن، بعد از تئاتر آرتو است. این سبک از تئاتر حضور خود را در تئاتر جهان تا دوران معاصر حفظ و تثبیت کرده است. تئاتر پست‌مدرن در دهه 1930 میلادی در نوشتارهای انتقادی آرتو از تئاتر زمانه‌اش مطرح می‌شود. از سوی دیگر پیشینه جنبش پست‌مدرن از دهه 1960 و در واکنش به مکتب مدرنیسم قابل پی‌گیری است. متفکران بسیاری با طرح آراء خویش و به واسطه آن جنبش هسته مرکزی نحله فکری پست‌مدرن را گسترش داده‌اند. نخستین و تأثیرگذار‌ترین آن اندیشمندان ژان فرانسوا لیوتار فرانسوی ـ واضع اندیشمندی پست‌مدرن فرانسه ـ است. توجه به انسان، فرهنگ و جوامع انسانی در نحله فکری پست‌مدرن همواره مورد تأکید بوده است. از سوی دیگر با واکاوی مؤلفه‌های تئاتر پست‌مدرن پیشرو این‌گونه به‌نظر می‌آید که آن سبک تئاتر پست‌مدرن بیشترین تأثیر را از نحله فکری متفکران پست‌مدرن، به‌ویژه نظریه‌های فرهنگی_اجتماعی لیوتار، اخذ کرده باشد. این مقاله قصد آن را دارد تا با مطالعات متقن این مهم را به اثبات برساند. پرسش اساسی در این زمینه این است که وجوهِ نظریِ فرهنگی_اجتماعی لیوتار با چه کیفیتی بر تئاتر پست‌مدرن پیشرو تأثیر‌گذار بوده است؟ نوشتار حاضر با مطالعه کتابخانه‌ای داده‌های مناسب علمی را بدست آورده و با اتخاذ شیوه تحلیلی_تطبیقی شاخص‌ترین مؤلفه‌های تئاتر پست‌مدرن را با وجوه فرهنگی و اجتماعی لیوتار تطبیق می‌دهد. این امر نشان خواهد داد، بنیاد مؤلفه‌های ویژه این سبک از تئاتر ریشه در وجوه نظری، فرهنگی و اجتماعی لیوتار دارد. اهم آراء فرهنگی_اجتماعی لیوتار در کتاب وضعیت پست‌مدرن: گزارشی درباره دانش مطرح است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the Influence of Progressive Postmodern Theatre Components from Lyotard's Socio-Cultural Views

نویسندگان [English]

  • Shahrokh Amirian Doost 1
  • ShamsALMulook Mostafavi 2
  • Esmaeil Bani Ardalan 3
  • Maryam Bakhtiarian 4
1 Researcher of Art Studies, PhD in Art Research, University of Tehran, Tehran, Iran (Corresponding author)
2 Associate Professor, Department of Philosophy, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Art Research Department, University of Arts, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Department of Philosophy of Art, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The leading postmodern theatre includes the writing style and the executive style of postmodern theatre, after the Artaud Theatre. This style of theatre has maintained its presence in the theatre of the world until the modern era. Postmodern theatre in the 1930s is featured in Artaud's critical writings of the theatre of his time. On the other hand, the background of the postmodern movement since the 1960s and in response to the school of modernism can be traced. Many thinkers have developed their ideas and through the movement the core of postmodern thought. The first and most influential of these is the French thinkers Jean-François Lyotard, the postmodern thinker of France. Attention to human, culture and human societies has always been emphasized in postmodern thought. On the other hand, by analyzing the components of progressive postmodern theatre, it seems that that postmodern theatre style has the greatest influence on the intellectual stage of postmodern thinkers, especially Lyotard's socio-cultural theories. This article aims to prove this with strong studies. The fundamental question in this regard is how the socio-cultural aspects of Lyotard have influenced the progressive postmodern theatre? The present paper obtains appropriate scientific data by studying the library and adapts the most prominent components of postmodern theatre with the cultural and social aspects of Lyotard by adopting an analytical-comparative method. This will show that the foundation of the special components of this style of theatre is rooted in the theoretical, cultural and social aspects of Lyotard.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lyotard's social-cultural theory
  • Postmodern theatre
  • Postmodern theatre components
  • Postmodern status
  • Progressive postmodern theatre