موفقیت‌پایی جوانان: مطالعه‌ای کیفی از فرایند دنباله‌روی از سلبریتی‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 دانشیار، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 استاد، گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

10.22034/scart.2025.141029.1494

چکیده

هنر برای انسان دارای فرهنگ، همیشه معنادار بوده است. از موسیقی تا سنگ‌نگاره‌ها، همگی تلاشی بوده است تا انسان خود را با دنیای هنر و مسئله زیبایی‌شناختی هم‌ساز کند. امروزه میدان هنر، میدانی بسیار بزرگ است که با مرکزیت «تنوع»، سعی می‌کند مخاطبان خود را در سطوح متفاوتی سرگرم کند. جوانان در این میان از اصلی‌ترین گروه‌های هدف ترویج و مصرف هنر هستند. به‌همین دلیل 20 نفر از جوانان آستانه‌ای (18 تا 19 سال) به‌صورت هدفمند با استفاده از نمونه‌گیری نظری انتخاب شدند و با آنها مصاحبه‌های عمیق صورت پذیرفت. با استفاده از روش نظریه زمینه‌ای با رویکرد سیستماتیک، داده‌های جمع‌آوری شده به شیوه کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های مطالعه در قالب مقولات اصلی شامل زمینه‌های علاقه‌مندی هنری، محدودیت‌های چندجانبه، آواتارپایی، پروبلماتیک دنباله‌روی، حسرت‌های سلبریتی‌مدار، پذیرش فشارهای عاطفی و ... استخراج گردید. مقوله هسته پژوهش نیز تحت عنوان آواتارپایی: حسرت‌های فراواقعی، انتخاب شد. بر همان اساس مدل پارادایمی و نظریه پژوهش ارائه شد. نتایج پژوهش نشان داد که به‌واسطه محدودیت‌های ساختاری و آوارتارپایی برای موفقیت، حسرت‌های فراواقعی در جوانان شکل می‌گیرد. مقوله هسته پژوهش نیز تحت عنوان آواتارپایی: حسرت‌های فراواقعی، انتخاب شد. بر همان اساس مدل پارادایمی و نظریه پژوهش ارائه شد. نتایج پژوهش نشان داد که به‌واسطه محدودیت‌های ساختاری و آوارتارپایی برای موفقیت، حسرت‌های فراواقعی در جوانان شکل می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Youth success: A qualitative study of the process of following celebrities

نویسندگان [English]

  • Shakila Moradi 1
  • Ali Ruhani 2
  • Alireza Afshani 3
1 M.A. in Social Research, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
2 Associate Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
3 Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]

Art has always been meaningful for cultured people. From music to petroglyphs, all of them have been an attempt to align man with the world of art and science of beauty. The field of art is a very large field that, with the focus of "diversity", tries to put audience on a different level of entertainment. Among them, young people are one of the main target groups for the promotion and consumption of art. For this reason, 20 young people (18-19) were selected purposefully using theoretical sampling and in-depth interviews were conducted with them. According to the systematic approach of grounded theory, the collected data were analyzed using open coding, axial and selective coding. The findings in the form of main categories including the background of artistic interest, multilateral relations, following avatars, follow-up Problematics, celebrity-oriented regrets, acceptance of emotional pressures, and etc. The core category was also chosen under the title of following avatars: hyperreal regrets. On the same basis, the paradigm model and research theory were presented. The results of the research showed that due to structural limitations and following avatars for success, hyperreal regrets are formed in young people. The results of the research showed that due to structural limitations and following avatars for success, hyperreal regrets are formed in young people

کلیدواژه‌ها [English]

  • "following avatars"
  • "hyperreality"
  • "art
  • "
  • "youth"