موفقیت‌پایی جوانان: مطالعه‌ کیفی فرایند دنباله‌روی از سلبریتی‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 دانشیار، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 استاد، گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

10.22034/scart.2025.141029.1494

چکیده

  هنر برای انسان همواره واجد معناها و کاکردهای مختلف بوده است. ژانرهای متنوع هنری، از موسیقی تا سنگ‌نگاره‌ها، همگی تلاش هایی بوده اند از جانب انسان برای غلبه بر تضادهای زندگی از راه اخذ رویکردی زیبایی‌شناختی به جهان. میدان هنر، در مدرنیته کنونی، وسعت، تنوع و پیچیدگی بی سابقه ای دارد که توانسته است مخاطبان خود را در سطوح متفاوتی سرگرم کند. جوانان در این میان از اصلی‌ترین گروه‌های هدف ترویج و مصرف هنر هستند. به‌همین دلیل 20 نفر از جوانان آستانه‌ای (18 تا 19 سال) به‌صورت هدفمند با استفاده از نمونه‌گیری نظری انتخاب شدند و با آنها مصاحبه‌های عمیق صورت پذیرفت. با استفاده از روش نظریه زمینه‌ای با رویکرد سیستماتیک، داده‌های جمع‌آوری شده به شیوه کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های مطالعه در قالب مقولات اصلی شامل زمینه‌های علاقه‌مندی هنری، محدودیت‌های چندجانبه، آواتارپایی، پروبلماتیک دنباله‌روی، حسرت‌های سلبریتی‌مدار، پذیرش فشارهای عاطفی و ... استخراج گردید. مقوله هسته پژوهش نیز تحت عنوان آواتارپایی: حسرت‌های فراواقعی، انتخاب شد. بر همان اساس مدل پارادایمی و نظریه پژوهش ارائه شد. نتایج پژوهش نشان داد که به‌واسطه محدودیت‌های ساختاری و آوارتارپایی برای موفقیت، حسرت‌های فراواقعی در جوانان شکل می‌گیرد. مقوله هسته پژوهش نیز تحت عنوان آواتارپایی: حسرت‌های فراواقعی، انتخاب شد. بر همان اساس مدل پارادایمی و نظریه پژوهش ارائه شد. نتایج پژوهش نشان داد که به‌واسطه محدودیت‌های ساختاری و آوارتارپایی برای موفقیت، حسرت‌های فراواقعی در جوانان شکل می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Youth success: A qualitative study of the process of following celebrities

نویسندگان [English]

  • Shakila Moradi 1
  • Ali Ruhani 2
  • Alireza Afshani 3
1 M.A. in Social Research, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
2 Associate Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
3 Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]

Art has always had different meanings and functions for humans. Various genres of art, from music to rock paintings, have all been attempts by humans to overcome the contradictions of life by taking an aesthetic approach to the world. The field of art, in current modernity, has an unprecedented breadth, diversity, and complexity that has been able to entertain its audience on different levels. Young people are among the main target groups for the promotion and consumption of art. For this reason, 20 young people from Astana (18 to 19 years old) were purposefully selected using theoretical sampling and in-depth interviews were conducted with them. Using the grounded theory method with a systematic approach, the collected data were analyzed using open, axial, and selective coding. The findings of the study were extracted in the form of main categories including artistic interest areas, multifaceted limitations, avatarism, problematic following, celebrity-oriented regrets, acceptance of emotional pressures, etc. The core category of the research was also selected as avatarism: surreal regrets. On the same basis, the paradigmatic model and research theory were presented. The results of the research showed that surreal regrets are formed in young people due to structural and avatarism limitations for success. The core category of the research was also selected as avatarism: surreal regrets. On the same basis, the paradigmatic model and research theory were presented. The results of the research showed that surreal regrets are formed in young people due to structural and avatarism limitations for success

کلیدواژه‌ها [English]

  • "following avatars"
  • "hyperreality"
  • "art
  • "
  • "youth"