تحلیل نشانه شناختی فیلم بمانی با محور جنسیت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شبراز، ایران

2 استاد، گروه جامعه شناسی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.22034/scart.2025.140192.1421

چکیده

سینما به‌عنوان هنر برتر و مدرن نسبت به دیگر هنرها با زمینه اجتماعی جامعه رابطه تنگاتنگی دارد. این محصول فرهنگی از طریق تولید و بازتولید معنا در جایگاه هنری بازنماگر، به شناخت ما از تاریخ و واقعیت اجتماعی رنگ و لعاب می‌بخشد و به مثابه کارآمدترین عرصه تولید فرهنگی معاصر، علاوه بر کارکردش به عنوان میانجی فهم و شناخت جهان اجتماعی، نگرش حاکم بر دوره‌های تاریخی، تحول زندگی انسان‌ها و تجربیات زندگی روزمره را نیز بازنمایی می‌کند. هدف از این مطالعه، واکاوی مفهوم جنسیت یا آنچه زنانه یا مردانه پنداشته می‌شود، در یک اقلیم خاص (ایلام) است. برای نیل به این هدف از رویکرد نشانه‌شناسی رولان بارت بهره برده‌ایم. واکاوی فیلم بمانی، اضطراب حاکم بر فضای زندگی و تنش روانی، مردمِ اسیر فقر، جهل و تعصب در یک جامعه محروم و بسته را به تماشاگر نشان می‌دهد. داستانی که روایتگر جامعه‌ای سنتی و متعصب که از سر ناآگاهی، تصور و شایعه، الگو‌های جنسیتی سنتی(مردسالاری و تعصب‌گرایی/ خشونت خانگی)، محرومیت، برچسب زدن و افسردگی را به زنان القا می‌کند. زنان در معرض خشونت زندگی روزمره‌ قرار می‌گیرند و به‌زعم ژیژک، در لایه‌های زیرین زیست سوژه‌ها خود را بازتولید می‌کند، آن‌چنان‌که سوژه را از هم خواهد گسیخت و از هم خواهد پاشاند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Semiotic analysis of the movie Bamani with the focus on gender

نویسندگان [English]

  • Simin Zamani 1
  • Halime Enayat 2
1 Ph.D student in sociology, Faculty of Economic, Management and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Professor, Department of Sociology, Faculty of Management, Economics and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

Media is the most important source of culture production in a society, which as a superior and modern art has a close relationship with the social background of the society compared to other arts. a product of culture by creating and reproducing in the art room of a loser, enforcing us to appreciate history and social reality, and become the most finished product of modern culture, together with the work of the world, the ruler of the time in which to work and to know the world, the development of the new life of the man, the differs, and the differs of our daily life. The purpose of this study is how to represent the concept of gender or what is considered feminine or masculine in a particular climate. To achieve this goal, we have used the semiotic approach of Roland Barthes. The analysis of Bamani's film shows to the audience the anxiety that dominates the atmosphere of life and the psychological tension of the people trapped in poverty, ignorance and prejudice in a closed and deprived society. A traditional and bigoted society that inculcates traditional gender patterns (patriarchy and bigotry/domestic violence), exclusion, labeling and depression to women due to ignorance, imagination and rumours. In this society, women are exposed to the violence of everyday life, which, according to Žižek, reproduces itself in the lower layers of the bio-subjects.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Representation
  • Semiotics
  • The cinema
  • Gender
  • Sociology of women