واکاوی پیرامتن‌ها در معماری ایرانی (مورد مطالعه: مسجد کبود تبریز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه هنر، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران.

2 دانشیار، گروه فرش، دانشکده هنر، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

10.22034/scart.2025.139993.1398

چکیده

با افزایش سرعت انتقال دانش بین رشته ­ای در نیمه دوم قرن بیستم، مفاهیم و ابزارهای مشترک افزایش یافت. استقبال معماران از تحولات سایر رشته ها مانند نظریه زبان‌شناسی، ادبیات نقد، فلسفه و روانکاوی باعث گسترش ابزارهای انتقادی اقتباس شده از آن رشته‌ها شد تا در معماری به کار گرفته شوند. پیرامتنیت یکی از انواع این نظریه‌ها محسوب می‌شود که آستانه ورود به متن است. ژرار ژنت، منتقد و نشانه‌شناس فرانسوی، پیرامتنیت را به عنوان یکی از انواع پنجگانه ترامتن و در چارچوب پارادایم ساختارگرایی مطرح کرد. بدین منظور این مقاله سعی دارد به روش توصیفی و تحلیلی، به این پرسش پاسخ دهد که آیا پیرامتن‌ها را می‌توان در آثار معماری نیز جستجو کرد و اساساً مهم‌ترین پیرامتن‌ها در معماری مسجد کبود تبریز کدام هستند؟ گردآوری اطلاعات به شیوۀ اسنادی است و تلاش شده تا با شرح بستر نظری پیرامتنیت از دیدگاه ژرار ژنت، امکان جدیدی در جهت تحلیل این موضوع فراهم شود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که متون هنری نیز همچون متون ادبی توسط متون دیگر احاطه شده‌اند؛ که در فهم متن مؤثر هستند. عنوان بنا، سردرب ورودی به عنوان پیرامتن‌های بیرونی و کتیبه‌ها از مهم‌ترین پیرامتن‌های درونی در جهت انتقال معنا محسوب می‌شوند، پیرامتن جزء متن اصلی بوده و مطالعه آن بدون توجه به پیکرۀ متن اصلی امکان‌پذیر نیست. پیرامتن‌های ذکرشده در زمان ساخت بنا، برساخت‌هایی از عوامل فرامتنی نظیر بافت فرهنگی و سیاسی جامعه، هستند؛ همچنین  با مطالعه عوامل که به عنوان پیرامتن در معماری مطرح می‌شوند، می‌توان دریافت که در معماری ایرانی- اسلامی کارکرد پیرامتن‌ها کاملاً توصیف دقیقی از مسجد کبود تبریز هستند و رابطه ارگانیک زیبایی بین پیرامتن و متن وجود دارد. به عبارت دیگر پیرامتن‌ها(عنوان بنا، سردرب ورودی و کتیبه‌ها) نقش الحاقی به بنا نداشته و علاوه بر آرایش بنا، حامل پیام‌هایی منطبق با کارکرد و معرفی بنا هستند تا جایی که می‌توان گفت پیرامتن‌ها بدون متن، فاقد هویت مستقل هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An analysis of the para-texts in Iranian architecture (Case study: Tabriz Kabood Mosque)

نویسندگان [English]

  • Bahareh Barati 1
  • Afsaneh Ghani 2
1 Assistant Professor, Department of Art, Masoumeh University, Qom, Iran
2 Associate Professor, Deprtment of Farsh, Faculty of Arts, Shahrekord University, Shahrekord, Iran
چکیده [English]

As the speed of interdisciplinary knowledge transfer increased in the second half of the 20th century, common concepts and tools increased. Architects' acceptance of developments in other disciplines such as linguistic theory, critical literature, philosophy, and psychoanalysis led to the expansion of critical tools adapted from those disciplines to be used in architecture. Among these elements are paratexts. A paratext serves as an entryway to the text. The French critic and semiotician Gérard Genette introduced the concept of paratextuality as one of the five categories of transtextuality within the structuralist framework. This article seeks to descriptively and analytically address the question: Are paratexts present in architectural works as well, and if so, what are the key paratexts in the architecture of the Blue Mosque of Tabriz? The information gathering is documentary in nature, and this study aims to open new avenues for analysis by outlining the theoretical underpinnings of paratextuality from Genette's viewpoint. The findings suggest that artistic texts, akin to literary texts, are enveloped by paratexts that play a pivotal role in the comprehension of the text. The building's title and the entrance portal, as external paratexts, along with inscriptions the most significant internal paratexts are instrumental in imparting meaning. Paratexts are integral to the main text, and their examination is inextricable from the main text's corpus. The paratexts identified at the time of the building's construction are manifestations of extratextual factors, such as the cultural and political milieu of society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • paratext
  • Islamic Architecture
  • seuils
  • Genette