سرشت و کاربست ارتباط غیرکلامی در سینمای عباس کیارستمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه هنر، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 گروه فلسفه، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 گروه فلسفه، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

10.22034/scart.2025.142992.1671

چکیده

   عباس کیارستمی، فیلم­ساز مؤلف، در آثار خود به ­نحوی عمیق به مفاهیم ارتباطات و زبان پرداخته است. تلاش سوژه های سینمای او برای برقراری ارتباط و درک متقابل ویژگی بارز فیلم ­های او بوده و تأکیدش بر تصاویر به جای کلام چشمگیر است. نظریۀ زبان والتر بنیامین که زبان را امری ناب و بی واسطه در جهت تسهیل ارتباطات می داند و نقش تصاویر و ایماژها در ارتباط را بعضاً مهمتر از کلام بر می شمارد، می تواند دستمایه ای مؤثر برای تأمل در سینمای کیارستمی باشد. این پژوهش در پی پاسخ به این مسئله است که آیا نسبتی بین آرای بنیامین و سینمای کیارستمی در باب زبان وجود دارد؟ هدف از این مطالعه، توجه به تشابهات موجود در باب زبان در آرای بنیامین و فیلم ­های کیارستمی و یافتن ردپایی از آنها در چشم ­انداز سینمایی اوست. روش تحقیق در این مطالعه، تأمل هرمنوتیکی ـ تفسیری ­است. نتیجه پژوهش بیانگر آن است که در باب زبان، مفاهیم بنیامینی در آثار سینمایی کیارستمی بازنمایی شده­ است. کیارستمی اغلب با استفاده از دیالوگ­ های کم و سکوت ­های معنادار در کل فیلم­ هایش بر اهمیت جنبه­ های غیرکلامی زبان تأکید می­ کند؛ یکی از نمونه ­های بارز آن فیلم شیرین است که کاملاً تصویرمحور است و در آن از کلام خبری نیست. این مورد و موارد دیگر به وضوح با نظریة زبان بنیامین همخوانی دارد. اما نهایتاً بررسی این تشابهات مؤید الگوبرداری قطعی کیارستمی از بنیامین نبوده و وجود آنها می ­تواند تواردی باشد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The nature and application of nonverbal communication in Abbas Kiarostami's cinema

نویسندگان [English]

  • Parizad Sinaei 1
  • Amir Nasri 2
  • Ali Akbar Ahmadi Aframjani 3
1 Department of Philosophy of Art, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Iran
2 Department of Philosophy, Faculty of Persian Language and Foreign Languages, Allameh Tabataba'i University, Iran.
3 Department of Philosophy, Faculty of Persian Language and Foreign Languages, Allameh Tabataba'i University, Iran.
چکیده [English]

Abbas Kiarostami, the author-filmmaker, has deeply addressed the concepts of communication and language in his works. The efforts of his subjects to establish communication and mutual understanding are a prominent feature of his films, and his emphasis on images rather than words is remarkable. Walter Benjamin’s theory of language, which considers language to be pure and immediate in facilitating communication and considers the role of images and pictures in communication to be sometimes more important than words, can be an effective tool for reflecting on Kiarostami’s cinema. This research seeks to answer the question of whether there is a relationship between Benjamin’s views and Kiarostami’s cinema on language? The aim of this study is to pay attention to the similarities in language between Benjamin’s views and Kiarostami’s films and to find traces of them in his cinematic perspective. The research method in this study is hermeneutic-interpretive reflection. The results of the research indicate that Benjaminian concepts on language are represented in Kiarostami’s cinematic works. Kiarostami often emphasizes the importance of the non-verbal aspects of language by using little dialogue and meaningful silences throughout his films; one notable example is Shirin, which is entirely image-based and has no words. This and other cases clearly align with Benjamin's theory of language. Ultimately, however, examining these similarities does not confirm Kiarostami's definitive modeling of Benjamin, and their existence could be a coincidence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • language theory
  • hermeneutic reflection
  • non - verbal aspects of communication