مطالعه پیمایشی میزان توجه دانش‌آموزان به مولفه های فرهنگی ایرانی – اسلامی در آثار پویانمایی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

10.22034/scart.2025.141398.1540

چکیده

پویانمایی ها بخشی از اصلی ترین عنایر برسازنده فرهنگ هر جامعه هستند که نقشی کلیدی در انتقال میراث تمدنی یک نسل به نسل های بعدی دارند. ظرایف و ریزه کاری های پویانمایی‌ها غالباً مورد توجه کودکان قرار می گیرند. پژوهش حاضر با هدف شناخت میزان توجه دانش‌آموزان 11 تا 15 سال به مفاهیم فرهنگی ایرانی‌اسلامی در آثار پویانمایی ایران نگارش یافته و به لحاظ روش از نوع توصیفیِ‌ پیمایشی است. گردآوری اطلاعات به کمک ابزار پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. روایی پرسشنامه توسط خبرگان دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 85/0 است که بیان‌گر پایایی ابزار است. جامعه آماری 53191 نفر دانش‌آموز 11 تا 15 ساله در 4 ناحیه استان قم بوده و حجم نمونه طبق جدول مورگان 381 نفر است. تجزیه و تحلیل داده ها به روش کمّی و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل توصیفی و استنباطی بوده است. از آزمون آنالیز واریانس برای بررسی اختلاف معنادار بین صفات پهلوان پوریا و سن دانش‌آموزان استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین توجه به صفات پهلوان پوریا و سن مخاطبان اختلاف معناداری وجود دارد و در نتیجه‌ فرضیه اصلی تحقیق تأیید می‌شود. یافته‌های پژوهش حاضر، نشان داد پویانمایی پهلوانان در جلب توجه دانش‌آموزان به مفاهیم فرهنگی ایرانی‌اسلامی موفق است.همچنین مشخص شد که میانگین توجه به صفات پهلوان پوریا در سنین11، 12 سال از سایر سنین بالاتر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A survey study of students' attention to Iranian-Islamic cultural components in Iranian animation works.

نویسندگان [English]

  • Seyed Majed Mousavi Shafi 1
  • Mohsen Marasy 2
1 PH.D student of Art Research, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran, Iran
2 Associate professor, Department of Art Research, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Animations are part of the main elements of the culture of any society, which play a key role in transmitting the civilizational heritage of one generation to the next. The subtleties and details of animations are often of interest to children. The present study was written with the aim of identifying the level of attention of students aged 11 to 15 to Iranian-Islamic cultural concepts in Iranian animation works and is a descriptive survey in terms of method. Data collection was carried out using a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by academic experts. The Cronbach's alpha coefficient of the questionnaire is 0.85, which indicates the reliability of the instrument. The statistical population was 53,191 students aged 11 to 15 in 4 districts of Qom province, and the sample size according to Morgan's table was 381. Data analysis was carried out quantitatively using descriptive statistics and descriptive and inferential analysis. The analysis of variance test was used to examine the significant difference between the attributes of Pahlavan Pouria and the age of the students. The results of the study showed that there is a significant difference between the attention to the attributes of Pahlavan Pouria and the age of the audience, and as a result, the main hypothesis of the study is confirmed. The findings of the present study showed that the animation of Pahlavans is successful in attracting students' attention to Iranian-Islamic cultural concepts. It was also found that the average attention to the attributes of Pahlavan Pouria is higher in the ages of 11 and 12 than in other ages

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iranian Islamic culture
  • Heroes Animations
  • Audience
  • Attention