بازآفرینی هویت و مقاومت فرهنگی در روایت‌های نمادین بختیار علی: گذار از تاریخ استعماری به حافظه جمعی جایگزین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه سینما، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران

10.22034/scart.2025.143423.1719

چکیده

ادبیات اقلیت به‌ویژه در بسترهای پسااستعماری و جوامع تحت ستم، اغلب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای حفظ حافظه جمعی و بازآفرینی هویت فرهنگی عمل کرده است در این چارچوب، آثار بختیار علی به‌عنوان نمونه‌ای برجسته، با به‌کارگیری رئالیسم جادویی، ساختارهای روایی چندلایه و نمادپردازی غنی، به عرصه‌ای برای به چالش کشیدن روایت‌های رسمی تاریخ و بازسازی حافظه جمعی بدل شده‌اند. این پژوهش، با رویکردی میان‌رشته‌ای، به تحلیل نقش بنیادین این آثار در بازنمایی و تقویت هویت و مقاومت فرهنگی می‌پردازد و می‌پرسد: آثار بختیار علی چگونه می‌توانند از طریق راهبردهای روایی و مفهومی خود، هویت حاشیه‌نشینان را از جایگاه قربانی به کنشگری فعال ارتقا دهند؟ چارچوب نظری پژوهش بر مفاهیم جامعه‌شناسی ادبیات، نقد پسااستعماری و نظریه‌های حافظه استوار است و از روش تحلیل کیفی و تفسیری بهره می‌برد. یافته‌ها نشان می‌دهد که علی با بهره‌گیری از نمادهای فرهنگی محوری و خلق دگر مکان‌ها (هتروتوپیا)، روایت‌های رسمی را به چالش کشیده و با درهم شکستن زمان خطی، امکان بازتعریف هویت و بازیابی صداهای خاموش شده را فراهم می‌آورد. عشق به‌مثابه کنشی سیاسی، بدن به‌عنوان بایگانی تروما و موسیقی به‌عنوان گفتمانی ضد استعماری از راهبردهای کلیدی مقاومت در این آثار هستند. این مطالعه نشان می‌دهد که آثار علی نه‌تنها بازتاب زیبایی‌شناسی مقاومت در ادبیات کردی‌اند، بلکه گفت‌وگویی فراملی با ادبیات پسااستعماری جهان برقرار می‌کنند و توان ادبیات را در بازسازی جهان‌های خیالی به‌عنوان کنشی سیاسی برجسته می‌سازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Reconstructing Identity and Cultural Resistance in Bakhtiyar Ali’s Symbolic Narratives: From Colonial History to Alternative Collective Memory

نویسنده [English]

  • Khosro Sina
Assistant Professor, Department of Cinema, Faculty of Art and Architecture, University of Kurdistan, Kurdistan, Iran
چکیده [English]

Minority literature—particularly in postcolonial contexts and oppressed societies—has often served as one of the most important tools for preserving collective memory and reconstructing cultural identity. Within this framework, Bakhtiyar Ali’s works stand out as key exemplars: through magical realism, multilayered narrative structures, and rich symbolism, they become arenas for challenging official historical narratives and reconstructing collective memory. This interdisciplinary study analyzes the foundational role of these works in representing and reinforcing cultural identity and resistance, and asks: How can Bakhtiyar Ali’s narratives and conceptual strategies elevate marginalized identities from the position of victimhood to that of active agency? The theoretical framework is grounded in the sociology of literature, postcolonial criticism, and theories of memory, and the research relies on a qualitative and interpretive methodology. Findings reveal that Ali, by drawing on central cultural symbols and creating heterotopic spaces, challenges dominant narratives and breaks linear conceptions of time, enabling redefinition of identity and recovery of silenced voices. Love as a political act, the body as an archive of trauma, and music as an anti-colonial discourse emerge as central strategies of resistance in his works. This research shows that Ali’s novels reflect the aesthetics of resistance within Kurdish literature, while simultaneously engaging in a transnational dialogue with global postcolonial literature, highlighting the power of literature to reconstruct imagined worlds as a political act.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Kurdish literature
  • collective memory
  • magical realism
  • postcolonial criticism
  • cultural resistance
  • Bakhtiyar Ali