تحلیل‌گفتمان انتقادی اسلام‌هراسی در سینمای هالیوود بر اساس نظریه ادوارد سعید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان.سنندج. ایران

10.22034/scart.2025.143123.1690

چکیده

سینمای هالیوود به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین رسانه‌های جهان، نقشی کلیدی در بازتولید و تثبیت گفتمان‌های مسلط ایفا می‌کند. یکی از این گفتمان‌ها، اسلام‌هراسی است که در چارچوب نظریه شرق‌شناسی ادوارد سعید قابل تحلیل است. سعید بر این باور است که غرب از طریق رسانه‌ها و به‌ویژه سینما، به‌طور سیستماتیک تصویری منفی و تهدیدآمیز از دنیای اسلام و مسلمانان می‌سازد. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، بازنمایی‌های اسلام‌هراسانه در چندین فیلم هالیوودی را مورد بررسی قرار داده و نشان می‌دهد که سینمای هالیوود از طریق روایت‌ها، شخصیت‌پردازی‌ها، نمادها و نشانه‌ها، به‌طور مداوم تصویری منفی از مسلمانان ارائه می‌دهد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که هالیوود با تأکید بر کلیشه‌هایی همچون خشونت‌طلبی، تعصب مذهبی و ارتباط اسلام با تروریسم، به تقویت گفتمان‌های سلطه‌گرایانه غرب پرداخته است. این تحلیل‌ها حاکی از آن است که بازنمایی‌های اسلامی در فیلم‌های هالیوودی نه‌تنها در سطح روایی بلکه در انتخاب صدا، موسیقی و زمان‌بندی سکانس‌ها نیز به‌طور هدفمند طراحی شده‌اند. پس از وقایع 11 سپتامبر 2001، این روند شدت بیشتری یافته و تأثیرات آن بر سیاست‌گذاری‌های رسانه‌ای و فرهنگی غرب نمایان شده است. این پژوهش نشان می‌دهد که سینمای هالیوود به‌عنوان ابزاری از قدرت نرم، در خدمت تقویت هژمونی غرب و برساخت تصویر «دیگری» از مسلمانان قرار دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Critical Discourse Analysis of Islamophobia in Hollywood Cinema Based on Edward Said's Theory

نویسنده [English]

  • ali salahshoor
Department of Islamic Studies, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj. Iran
چکیده [English]

Hollywood cinema, as one of the most influential media globally, plays a significant role in reproducing and consolidating dominant discourses. One such discourse is Islamophobia, which can be analyzed within the framework of Edward Said's Orientalism theory. Said's theory suggests that the West has historically constructed the East, particularly the Islamic world, as the "Other" to assert its cultural and ideological dominance. This study, using Fairclough's critical discourse analysis method, examines the representations of Islamophobia in several Hollywood films, illustrating how this medium conveys a negative image of Muslims through narrative, characterization, symbols, and signs. The findings indicate that Hollywood cinema, by emphasizing stereotypes such as violence, religious extremism, and the association of Islam with terrorism, aligns with the reinforcement of Western hegemonic discourses. These films often portray Muslims as violent, backward, and a threat to Western values, thus perpetuating negative perceptions. The analysis of selected films reveals that these representations are designed purposefully, not only at the narrative level but also in the choice of sound, music, and even the timing of scenes to enhance the negative portrayal. This trend has intensified, especially after the events of September 11, 2001, and has impacted Western cultural and media policies. The present study demonstrates that Hollywood cinema, as a tool of soft power, serves to solidify Western hegemony and construct the concept of the "Other" in relation to Muslims, shaping public opinion and reinforcing societal prejudices against Islam and its followers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Discourse Analysis
  • Islamophobia
  • Hollywood Cinema
  • Edward Said
  • Western Hegemony