خوانش لاکانی رابطه خود و دیگری در سینمای آلفرد هیچکاک (مورد مطالعه: فیلم سرگیجه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه هنر، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا اصفهان ، ایران

2 دانشیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

10.22034/scart.2025.139723.1367

چکیده

آلفرد هیچکاک در فیلم سرگیجه در قالب داستانی تراژیک و عاشقانه، معنایی را برای سوژه انسانی و نحوه تحقق تصویر واقعی خود در دیگری به نمایش در می‌آورد. او فراتر از درگیری احساسی شخصیت‌‌ها، از جدال نیروهایی عظیم در تحقق تصویری که آدمی از خودش دارد، سخن می‌گوید و نشان می‌دهد که این تصویر چگونه و از طریق چه خاستگاه‌هایی برساخت می‌شود. از سوی سوژه لاکانی نیز در ارتباط با مفقودی یافت ناشدنی و در طی ساحت‌های سه گانه تشکل می‌یابد. در این راستا اگو در بازتاب بیرونی خودش، تصاویر پیوسته دگرگون شونده‌ای را در انطباق با میل دیگری بزرگ رقم می‌زند. بر این اساس مواجهه اسکاتی با مادلین/ جودی بر طبق ساحت‌های سه گانه لاکانی مورد خوانش قرار گرفته و با بهره‌گیری از روش توصیفی- تحلیلی ، به خوانش و تفسیر بعد خیالی اگو و تحلیل جایگاه آدمی در تصویر واقعی خودش در دیگری پرداخته شده است. یافته‌های تحقیق مبین آن است که اسکاتی فراتر از عشق با مفهوم خود به مثابه ناسازه‌ای منطقی و در عین حال متناقض مواجه می‌شود و این چنین مخاطب را با دالی که سوژه زیر نفوذش قرار دارد؛ آشنا می‌کند. هیچکاک تجسم خیالی مادلین و نمادین جودی را ضرورت هستی اسکاتی می‌داند. این گونه هیچکاک دیگری را در شالوده تصویری که آدمی از خودش دارد، قرار می‌دهد و آن را از چیزی شخصی و منحصر به فرد به چیزی منطبق با میل دیگری تبدیل می کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Lacanian Reading of the Relationship between Self and Other in Alfred Hitchcock's Cinema (Case Study: Vertigo)

نویسندگان [English]

  • Elaheh Shams najaf abadi 1
  • Afsaneh Nazeri 2
1 Department of Art, Farhangian University, Pardis FatemehZahra Esfahan, Iran
2 Associate Professor, Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

In Vertigo, Alfred Hitchcock presents a meaning for the human subject and how to realize his true image in the other in the form of a tragic and romantic story. Beyond the emotional conflict of the characters, he speaks of the struggle of enormous forces in realizing the image that a person has of himself and shows how and through what origins this image is constructed. From the Lacanian subject, it is also formed in connection with an unfindable loss and through three dimensions. In this regard, the ego, in its external reflection, creates constantly changing images in accordance with the desire of the great other. Accordingly, Scotty's encounter with Madeleine/Judy is read according to Lacan's three dimensions and, using the descriptive-analytical method, the imaginary dimension of the ego and the analysis of the place of the person in his true image in the other are studied. The findings of the research show that Scotty, beyond love, confronts his own concept as a logical and at the same time contradictory contradiction, and thus introduces the audience to the Doll under whose influence the subject is. Hitchcock considers the imaginary embodiment of Madeleine and the symbolic Judy as the necessity of Scotty's existence. In this way, Hitchcock places the other at the foundation of a person's image of himself, transforming it from something personal and unique to something in accordance with the desire of another.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Jacques Lacan
  • Other
  • Three Orders
  • Hitchcock