تحلیل گفتمان جنون در سینمای ناصر تقوایی (مورد مطالعه: آرامش در حضور دیگران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه هنر اصفهان دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی گروه پژوهش هنر

2 هیأت علمی تمام وقت در دانشگاه هنر اصفهان دانشیار گروه آموزشی کتابت و نگارگری دانشکده صنایع دستی

10.22034/scart.2025.141405.1541

چکیده

از سه فیلم منتسب به آغازگران موج نو، فیلم‌های گاو و آرامش در حضور دیگران، به واسطۀ فیلمنامه‌های اقتباسی خود از آثار غلامحسین ساعدی و همچنین فضای فکری کارگردانان‌شان، گفتمان جنونی را به منصۀ ظهور می‌رسانند که نسبت‌ ویژه‌ای نیز با گفتمان روشنفکری آن دوران دارد. پرسش اصلی این پژوهش این است که بازنمایی و برساخت جنون در فیلم «آرامش در حضور دیگران» به کارگردانی ناصر تقوایی چگونه است؟ ضرورت تحقیق از حیث پرداختن به گفتمان جنون در دورانی از تجربۀ مدرنیته ایرانی است که مدرنیزاسیون روندی صعودی دارد. این پژوهش با استناد به تحلیل گفتمان لاکلائو و موفه و فوکو به بررسی جنون در این فیلم پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که گفتمان جنون حاکم بر طبقۀ متوسط در این فیلم، محصول نوعی مدرنیسم توسعه‌نیافتۀ فاقد جامعۀ مدنی دموکراتیک بوده که برخوردی صرفاً کلینیکال و طبی‌سازی شده با مظاهر آن صورت می‌گیرد و جنونی معطوف به ویرانی و خمودگی است که سبب‌ساز اختلال در نظم حاکم نشده و هنوز سویه‌های عصیانگر و انقلابی خود را در نسبت با امر سیاسی کسب نکرده است. هم‌چنین در گفتمان این فیلم سوژه‌ روانپزشک و نظام پزشکی به عنوان وجوه به اصطلاح مدنی یک نظام سیاسی فاقد جامعۀ مدنی به صورتی بسیار منفی بازنمایی شده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Discourse Analysis of Madness in Nasser Taghvaei's Tranquility in the Presence of Others

نویسندگان [English]

  • faranak abdi 1
  • zeinab saber 2
1 Art university of Isfahan Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship
2 Full time faculty member at the Art university of Isfahan
چکیده [English]

Among the three films recognized as the pioneers of the new wave, "The Cow" and "Tranquility in the Presence of Others" with the screenplays adapted from the literature of Gholamhossein Saedi along with the intellectual atmosphere of their directors, develop a madness-driven discourse that cannot be associated with the dominant intellectual discourse of that period. The main research question of this study is: How is madness represented and constructed in the film "Tranquility in the Presence of Others" directed by Nasser Taqvai? The question is required to analyze the discourse of madness during an era of Iranian modernity when modernization is significantly highlighted in the society. This study therefore looks into madness in this film relying on the discourse analysis of Chantal Mouffe and Ernesto Laclau, and Michel Foucault. The conclusion shows that the madness depicted within the middle class in this film is the consequence of an underdeveloped modernism which lacks a democratic civil society. Modernism is represented only through clinical and medical point of view ending up with a kind of madness inclined toward destruction and despair, lacking its potential rebellious and revolutionary facets.Key Words: Madness, Discourse, Tranquility in the Presence of Others Movie, Foucault, Laclau and Mouffe.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Madness
  • Discourse
  • Tranquility in the Presence of Others Movie
  • Foucault
  • Laclau and Mouffe