ارائه مدل عوامل فرهنگی اجتماعی مؤثر بر توسعه کارآفرینی ورزشی پایدار در عراق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران

3 استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی کربلا، دانشگاه کربلا، کربلا، عراق

4 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

10.22034/scart.2025.142520.1631

چکیده

این مطالعه باهدف ارائه مدل عوامل فرهنگی اجتماعی مؤثر بر توسعه کارآفرینی ورزشی پایدار در عراق انجام شد. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. کارآفرینان ورزشی، صاحب‌نظران علمی و مدیران حوزه کارآفرینی عراق تشکیل می‌دادند. انتخاب این افراد بر اساس نقش کلیدی آن‌ها در توسعه و مدیریت کارآفرینی ورزشی و آشنایی عمیق با چالش‌ها و فرصت‌های مرتبط با پایداری این حوزه در عراق بود. کارآفرینان ورزشی به دلیل تجربه عملی در ایجاد و مدیریت کسب‌وکارهای ورزشی، صاحب‌نظران علمی به علت تخصص نظری و پژوهشی در حوزه کارآفرینی و توسعه پایدار و مدیران ورزشی به دلیل تجربه مدیریتی و سیاست‌گذاری در این حوزه انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری این پژوهش هدفمند بود و بر اساس اصل اشباع نظری، تعداد 17 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافته‌ها از روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. پنج مضمون فراگیر اقتصادی، فرهنگی، زیرساخت‌ها، منابع انسانی و مدیریتی، 11 مضمون سازمان دهنده و 49 مضمون پایه ازجمله فاکتورها و عوامل مؤثر بر توسعه زمینه‌های فرهنگی اجتماعی کارآفرینی ورزشی در عراق می‌باشد. در ادامه، مدل پژوهش ترسیم گردید.این مدل می‌تواند به توسعه پایدار و بلندمدت کارآفرینی ورزشی در عراق کمک کند و نقش کلیدی در رشد و پایداری این بخش در جامعه عراقی ایفا نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presentation of a Model of Socio-Cultural Factors Influencing the Sustainable Development of Sports Entrepreneurship in Iraq

نویسندگان [English]

  • Akram Jabar Razagh 1
  • Mina Mostahfezian 2
  • Hussein Hassoon Abbas 3
  • Rasool Nazari 4
1 Ph. D. student in Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad
2 Associate professor on sport management, Sport Medicine Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
3 Professor of Sports Management, Karbala Faculty of Educational Sciences, Karbala University, Karbala, Iraq
4 Associate Professor of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

This study aimed to propose a model of socio-cultural factors influencing the sustainable development of sports entrepreneurship in Iraq. The research adopted a qualitative approach with thematic analysis. Participants included sports entrepreneurs, academic experts, and managers in Iraq's entrepreneurship sector. These individuals were selected based on their key roles in the development and management of sports entrepreneurship and their in-depth understanding of the challenges and opportunities related to sustainability in this field in Iraq. Sports entrepreneurs were chosen for their practical experience in creating and managing sports businesses, academic experts for their theoretical and research expertise in entrepreneurship and sustainable development, and sports managers for their managerial experience and policy-making knowledge in this domain. A purposive sampling method was used, and 17 participants were selected based on the principle of theoretical saturation. The research instrument consisted of exploratory (semi-structured) interviews. The validity of the instrument was confirmed based on sample credibility, expert opinion, and inter-rater agreement. Data were analyzed using the method proposed by Attride-Stirling (2001). Five overarching themes—economic, cultural, infrastructural, human resources, and managerial—along with 11 organizing themes and 49 basic themes, were identified as factors influencing the development of socio-cultural aspects of sports entrepreneurship in Iraq. Subsequently, the research model was formulated. This model can contribute to the sustainable and long-term development of sports entrepreneurship in Iraq and play a key role in the growth and stability of this sector within Iraqi society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship ecosystem
  • entrepreneurship sustainability
  • Iraq
  • innovative activities
  • sports entrepreneurship