تحلیل نشانه شناختی بدنمندی در میان کاربران زن اینستاگرام (مطالعه موردی دو طراح لباس: آناشید حسینی و الهه جهادگر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی

2 استاد تمام گروه علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی

https://doi.org/10.34785/J016.2022.015

چکیده

صحبت از نقش بدن در شکل­گیری خود اجتماعی زمانی میسر می­شود که امکان حضور و نمود بدن در یک بستر ارتباطی برای فرد مهیا گردد و این همان نقطه تلاقی عکس، بدن و شبکه­های اجتماعی است؛ چرا که شبکه­های مجازی همچون اینستاگرام ضمن فراهم کردن مجالی برای به اشتراک­گذاری گسترده عکس، فرصت برقراری تعامل، بحث و گفتگو پیرامون محتوای بصری تولید شده را نیز فراهم می­کند. این پژوهش با استفاده از روش کیفی نشانه­شناسی انجام شده است و برای بررسی صفحات اینستاگرام نمونه­های مورد بررسی از رویکرد نشانه­شناسی کرس و تئوون لیون استفاده شده است. نمونه­ها به صورت هدفمند از زنان طراح لباس که در ایران فعالیت می­­کنند انتخاب شده است. یافته­های این پژوهش نشان می­دهد که با فراگیری شبکه­های اجتماعی تصویر محور فرهنگ بدنمندی در ایران دستخوش تغییراتی شده است و نمایشی شدن زندگی روزمره در حال دگرگون کردن جنبه­های مهمی از فرهنگ و جابه جایی در مرزهای حریم خصوصی است. سوژه­های مورد بررسی از روش­های مختلفی اعم از تکیه بر زیبایی چهره و اندام، نشان دادن کالاهای مصرفی گران قیمت، استفاده از تکنیک های عکاسی و سورئال سازی فضا و تکیه بر ویژگی های منحصر به فردی نظیر، زیبایی، متانت و... سعی در جلب توجه کاربران دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Semiotic analysis of embodiment among female Instagram users; (case study: two fashion designers)

نویسندگان [English]

  • Mahshid Maraghi 1
  • hadi khaniki 2
1 Ph.D student of Allame Tabatabaei university
2 Allame Tabataba'i University.Tehran.Iran
چکیده [English]

As a modern society, Iran has made considerable advances in all fields, including thought, politics, religion, family, art, clothing, etiquette, etc. The embodiment has also been affected by increasing development. The body contributes to the formation of social self when the body is present at communication context and therein the photo, the body and the social network are connected to each other; because virtual networks such as Instagram provide the opportunity to show the photos to all people, and also provide the opportunity to have interaction with others and discuss about the visual content. The opportunity is provided due to the fact that the communication contexts can be used for exhibition that like it in the real life, is based on the nature of incarnation. Therefore, the online actions of Instagram users are often based on the nature of incarnation. This research was conducted using the qualitative method of semiotics and semiotic theory proposed by Kress and van Leeuwen was used to examine the Instagram pages. The Instagram pages were selected from Iranian female fashion designers using purposeful sampling method. According to the findings, due to rising image-centric social networks, embodiment and Privacy Boundaries have been also affected. Therefore, we conclude that the two fashion designers make the audience interested in their pages by various measures, including beautiful physical appearance, showing expensive products off, creative photography techniques, surrealism, individual characteristics and publishing personal and private information.

کلیدواژه‌ها [English]

  • semiotic analysis
  • Instagram
  • embidoment
  • designers
 
References
Engeln, R. Loach, R. Imundo, M. N., Zola, A. (2020). Compared to Facebook, Instagram use causes more appearance comparison and lower body satisfaction in college women, Body Image, 34: 38-45. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2020.04.007