واکاوی مفهوم فوکوییِ هیولا در تابلو ندیمه‌ها اثر ولاسکز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری پژوهش هنر- هنرهای اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.

2 پژوهشگر دوره‌ی فرادکتری فلسفه، دانشگاه تبریز، ایران.

3 استاد، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اسلامی، تبریز، ایران.

https://doi.org/10.34785/J016.2022.007

چکیده

 
هسته اصلی ظهور هیولا به زعم فوکو اختلاط یا هیبریدی بودن است که در نقطه اتصال طبیعت و قانون پدیدار می­شود و نظم را به چالش می­کشد. هدف اصلی در این جستار بررسی مفهوم هیولا از منظر فوکو و تحلیل جایگاه این مفهوم در اندیشه­ی فوکویی است. این مهم به منظور امکان استفاده از مفهوم هیولا و خوانش فوکو از آن در ارتباط با بازنمایی بصری در هنر صورت می­پذیرد. پرسش­های راهبر ما در این پژوهش بدین قرارند: مفهوم­پردازی فوکو از هیولا در مختصات و ابعاد مختلف اندیشه­ی وی چگونه صورت پذیرفته است؟ با توجه به اهمیت بنیادین مسأله­ی بازنمایی در پرده­ی نقاشی ندیمه­ها اثر ولاسکز و توجه ویژه­ی فوکو به این اثر هنری در راستای همین مسأله، چه رابطه­ای میان هیولای فوکویی و امر بازنمایی بصری در این اثر وجود دارد؟ این پژوهش با رویکرد تحلیل محتوا و به روش تحلیلی- توصیفی انجام شده است و نتایج نشان می­دهد برای فوکو هیولا فرم خودآیین، خشن، اما در نهایت طبیعی از امر غیرطبیعی است و نحوه­ی مواجهه­ی فوکو با مفهوم هیولا به طور عمده با مرکززدایی از امر بهنجار همراه است. در نقاشی ندیمه­ها نیز هیولاها همان­هایی هستند که نظم بازنمایی را خدشه­دار می­کنند و یا اساسا خارج از بازنمایی قرار می­گیرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis of the Monster Concept from Foucault's Perspective in "Las Minenas"

نویسندگان [English]

  • Elham Shams 1
  • Baian Karimi 2
  • Mehdi Mohammadzadeh 3
1 Ph.D. Student, Department of Visual Arts, University of Islamic Arts, Tabriz, Iran.
2 Postdoctoral Researcher in Philosophy, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
3 Professor, Department of Visual Arts, University of Islamic Arts, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

The core of the monster's emergence, according to Foucault, is a mixture or hybrid that emerges at the junction of nature and law and challenges order. The main purpose of this paper is to study the concept of the monster from Foucault's perspective and to analyze the place of this concept in Foucault's thought. This is done in order to be able to use the concept of the monster in connection with visual representation in art. Our questions in this study are: How did Foucault conceptualize the monster in the various coordinates and dimensions of his thought? Given the fundamental importance of the issue of representation in the Las Minenas painting by Velasquez and Foucault's special attention to this work of art in this regard, what is the relationship between Foucault's monster and visual representation in this work? ? This research has been done with a content analysis approach and analytical-descriptive method and the results show that for Foucault the monster is an autonomous, violent, but ultimately natural form of the abnormal and how Foucault encounters the concept of the monster primarily is associated with decentralization of the normal. In Las Minenas painting, monsters are the ones who distort the order of representation or are basically out of representation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • monster
  • Foucault
  • abnormal
  • critical discourse
  • las minenas
 
 
 References