مطالعه جامعه شناختی نسبت ابعاد چهارگانه هویت (مطالعه موردی دانش آموزان شهر سنندج)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری جامعه شناسی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 استاد جامعه شناسی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران (نویسنده مسئول)

3 استادیار جامعه شناسی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

doi.org/10.34785/J016.2022.024

چکیده

مقوله هویت در جوامع مختلف مقوله واحدی نیست و متأثر از منابع هویتی گوناگون است. این امر بعضاً به تضاد و کشاکش این منابع با یکدیگر منجر شده و معضلاتی را دامن زده است. بنابراین، به تناسب پدیده‌هایی که انسان از طریق آن‌ها خود را می‌شناسد و به دیگران می‌شناساند می‌توان هویت داشت. هدف این مطالعه سنجش روابط بین ابعاد هویتی و چگونگی تاثیر آنها با یکدیگر در بین نوجوانان شهر سنندج است. همچنین این مقاله تلاش می‌کند سهم هر یک از ابعاد چهارگانه هویت را در این بین معین کند. به همین منظور نظریه‌هایی که به مسئله هویت از منظر رویکرد ترکیب-گرایی و همچنین منظر کنش متقابل نمادین تاکید دارند، در بخش نظریه‌ها تشریح شده اند. همچنین رویکرد ترکیب‌گرایانه به عنوان چارچوب نظری این مطالعه انتخاب شده است. روش تحقیق در این پژوهش رویکرد کمی و با استفاده از تکنیک پیمایش انجام گرفته است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندار بوده و جامعه آماری هم نوجوانان شهر سنندج است. در این مطالعه نمونه آماری 400 نفر را شامل می‌شود. در مدل تجربی بدست آمده از ارتباط بین ابعاد هویت نوجوانان، نکته مهم محوریت هویت رسمی در بین دیگر ابعاد هویت است و تمام ابعاد هویت با بعد هویت ملی رابطه مستقیم و مثبتی دارند. بعد هویت محلی با دیگر ابعاد هویت ارتباط مستقیمی ندارد و کمتر از سایر ابعاد هویتی تاثیر پذیرفته است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Sociological Study of the Identity Dimensions (Case Study:students in Sanandj)

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Aligoo 1
  • Majid Movahed 2
  • Ehsan Hamidizadeh 3
1 Ph.D. of Sociology, Sociology Department, Faculty of economy, management and Social Science, Shiraz University, Shiraz, Iran.
2 Professor of Sociology, Sociology Department, Faculty of economy, management and Social Science, Shiraz University, Shiraz, Iran.
3 Assistant Professor of Sociology, Sociology Department, Faculty of economy, management and Social Science, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

The issue of identity in many countries, including Iran, is not a single issue and is affected by various sources of identity, which sometimes conflict and interaction with each other has caused concerns; Hence, one can have an identity according to the phenomena through which man knows himself/herself and introduces herself/himself to others. The purpose of this study is to investigate the situation and analysis of the identity network of adolescents of different ethnicities and to understand its complexities, priorities. The present study was conducted to investigate the ratio of identity dimensions among students in Sanandj, Iran. The sample of the study consisted of 400 male and female students studying in Sanandj. The data were collected through questionnaire. The data analysis has been performed by SPSS software and we have used descriptive statistics, inferential statistics and also path analysis techniques. The findings indicate that there is a significant relationship between all identity dimensions, namely ethnic identity, national identity, religious identity and global identity. National identity has the highest relationship, followed by religious identity, global identity and ethnic identity has the least relationship. This relationship is indeed positive and direct.
Keywords: ethnic identity, religious identity, national identity, global identity, students, gender

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identity
  • National identity
  • Students
  • Kurdistan
  • Fourth Dimension Identity
ابریشمی، عبدالله. (1385). هویت تاریخی و مشکلات کنونی مردم کرد، تهران: آنا.
احمدی، بابک. )1385(. معمای مدرنیته. تهران، نشر مرکز.
احمدی، حمید. (1388). بنیادهای هویت ملی ایرانی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، چاپ اول.
امینی، محمد، رحیمی، حمید نعمت­اللهی، حمید. (1396). بررسی وضعیت ابعاد هویت ملی و دینی دانشجویان (موردمطالعه: دانشگاه کاشان)، نامه آموزش عالی، 10 (39): 182-157
جنکینز، ریچارد. (1381). هویت اجتماعی، ترجمه تورج یاراحمدی. تهران: نشر و پژوهش شیرازه.
حاجیانی، ابراهیم. (1388). جامعه­ شناسی هویت ایرانی. تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
حاجیانی، ابراهیم. (1387). نسبت هویت ملی با هویت قومی در میان اقوام ایرانی، مجله جامعه شناسی ایران، 9 (3): 143-164.
حسنی‌فرد، عبدالرحمن، مجید عباس‌زاده. (1400).  فضای مجازی، چالش هویت جویی قومی و راهکارهای پیشروی دولت جمهوری اسلامی، ژئوپلیتیک، 17 (61).
حیدری، حسین، محمد سلگی، بهرام صالح صدق‌پور. (1399). بررسی نقس و جایگاه دین در هویت فردی ایرانیان، اسلام و علوم اجتماعی، 12 (23).
رجایی، فرهنگ. (1382). مشکله هویت ایرانیان امروز. تهران: نشر نی.
رضاییان، علی، منصور وثوقی. (1398). مطالعه جامعه ­شناختی حوزه ­های همگرایی و واگرایی هویت ملی و هویت قومی مطالعه موردی قوم لک، مطالعات علوم اجتماعی ایران، 61.
سلطانی، اختر. (1395). بررسی رابطه میان استفاده از شبکه­ های اجتماعی مجازی و هویت اجتماعی دانشجویان (موردمطالعه: دانشجویان رشته مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام). فرهنگ ایلام، 16 (50).
صادق­زاده، رقیه، نادی، محمدعلی. (1396). رابطه هویت ملی و هویت قومی در بین دانشجویان آذری، فارس، لر، کرد و عرب در دانشگاه­های ایران، پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان، 14: 117-100
صدیق سروستانی، رحمت­الله، حاجیانی، ابراهیم. (1387). مطالعه تجربی منابع هویت ایران. فصلنامه مطالعات ملی، 34 (2): 52-31.
طباطبایی، جواد. (1386). نظریه حکومت قانون در ایران. تبریز: انتشارات ستوده.
عباسی، بهمن. (1397). تأثیر الگوهای فرهنگی غرب بر هویت اجتماعی جوانان استان کردستان (مطالعه موردی: شهر سنندج)، دانش انتظامی کردستان، 34: 58-37.
عبداللهی، محمد، مروت، برزو. (1385). هویت جمعی غالب در بین دانشجویان دانشگاه­ های سنندج، فصلنامه علوم اجتماعی، 32.
عزیزان ­پور، زهرا و مرادی، علیرضا. (1400). تبیین جامعه‌شناختی نسبت بین هویت فرهنگی و مصرف فرهنگی (زنان جوان شاهین شهر). جامعه شناسی فرهنگ و هنر، 4: 136-110.
علاقه ­بند، علی. (1373). مقدمات مدیریت آموزشی. تهران: بعثت.
علی­خانی، علی اکبر. (1386). مبانی نظری هویت و بحران هویت. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
فکوهی، ناصر. (1385). "هویت ایرانی در گذر از قومیت به ملیت"، در پاره­ های انسان­شناسی. تهران: نشر نی.
فکوهی، ناصر. (1388). هویت ملی و هویت قومی در کردستان ایران (مطالعه موردی معیشت اقتصادی و تعلق های هویتی نزد جوانان شاغل در اقتصاد غیر رسمی پیرانشهر) ، پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، 2: 75-49.
فیاض، ابراهیم. (1388). ایران آینده: به سوی الگویی مردم­شناختی برای ابرقدرتی ایران. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
کاستلز، مانوئل. (1380). عصر اطلاعات: قدرت هویت، ترجمه حسن چاووشیان. تهران: طرح نو.
کریمی، جلیل، سیاوش، قلی­پور، علیمرادی، زینب. (1399). بازنمایی هویت زن در ضرب المثل‌های لکی. جامعه­شناسی فرهنگ و هنر، 4 (2): 88-66.
کوزر، لویس. (1378). زندگی بزرگان جامعه­ شناسی، ترجمه محسن ثلاثی. تهران: علمی.
لقمان­نیا، مهدی و خامسان، احمد. (1389). جایگاه هویت ملی در نظام آموزش و پرورش ایران، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 2 (3): 70-57.
میمنت­آبادی، قباد؛ سمیه، تاجیک ­اسماعیلی و هاشمی، شهناز. (1399). نقش شبکه­ های اجتماعی مجازی در تحول هویت (موردمطالعه: شهروندان سنندج). راهبرد اجتماعی فرهنگی، 9 (35).
 
Bilali, Rezarta (2018). The Role of National Identity, Religious Identity, and Intergroup Contact on Social Distance across Multiple Social Divides in Turkey, International Journal of Intercultural Relations, DOI: 10.1016/j.ijintrel.2018.04.007.
Carnoy, M. (1999). Globalization and educational reform: What planners need to know Paris. International Institute for Education Planning (UNESCO).
Froehlich, L. (2020). A longitudinal investigation of the ethnic and national identities of children with migration background in Germany, Social Psychology, 51(2), 91–105. https://psycnet.apa.org/doi/10.1027/1864-9335/a000403.
Jugert, Ph. (2020). Differential Influence of Same- and Cross-Ethnic Friends on Ethnic-Racial Identity Development in Early Adolescence, http://dx.doi.org/10.1111/cdev.13240.
Priwati, Acintya Ratna (2021). Multiculturalism as a Mediator of Ethnic Identity and National Identity among Javanese Adolescents, Makara Human Behavior studies in Asia, https://doi.org/10.7454/hubs.asia.1030521.