- اباذری، یوسف و کاظمی، عباس. (1384). رویکردهای نظری خرید: از جامعهشناسی تا مطالعات فرهنگی. نامه علوم اجتماعی، 25: 195-167.
- اصغرزاده، ابراهیم. (1381). ما مخالف فروش تراکم بودهایم، همشهری ضمیمه،13/11/1381.
- الیوت، آنتونی و ترنر، برایان. (1390). برداشتهایی در نظریۀ اجتماعی معاصر، ترجمۀ فرهنگ ارشاد، تهران: جامعهشناسان.
- آهور، ایران؛ جاجرمی، کاظم و نظریان، اصغر. (1391). از بازار تا بزرگبازار (مگامال). آمایش محیط، 20: 176-145.
- آیتالله خامنهای. (1397). بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملت ایران.
- باومن، زیگموند. (1384). اشارتهای پستمدرنیته، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: ققنوس.
- بقایی، پرهام و همکاران. (1392). «عوامل تأثیرگذار بر فرایند خرید در مراکز تجاری با تأکید بر عوامل محیطی (مرکز تجاری سعیدیه و مرکز تجاری آریان واقع در همدان)». کنفرانس بینالمللی عمران، معماری و توسعه پایدار شهری.
- بودریار، ژان. (1389). جامعۀ مصرفی، ترجمۀ پیروز ایزدی، چاپ دوم، تهران: ثالث.
- تفنگچی مهیاری، میلاد (1398). تأثیر پدیده مالسازی بر فضای شهری امروز ایران. مطالعات طراحی شهری و پژوهشهای شهری، 52 (5): 26-19.
- جهانی، محمود و دیگران. سونامی مال در پایتخت. مصاحبه. روزنامه دنیای اقتصاد، 1/8/1393. منتشرشده در:
- http://donya-e-eqtesad.com/news/836347
- چاووشیان، حسن و توانا، سهیل. (1394). فضای پرسهزنی شمال شهر تهران از دریچه روابط قدرت-مقاومت. فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 11 (34) 34: 62-35.
- چگینی، علی. (1396). مالسازان چه کسانی هستند. مصاحبه. روزنامه شرق،12/4/1396. منتشرشده در:
- https://www.magiran.com/article/3585766
- حسینآبادی، مهدی. (1387). فراغت جوانان در فضاهای خرید شهری (مطالعه موردی مرکز خرید بوستان). مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 13: 212-195.
- حمزهنژاد، مهدی و همکاران. (1393). بررسی اجتماعپذیری فضاهای تجاری در رویکرد اسلامی. شهر ایرانی اسلامی، 18: 38-25.
- دانش، محمدامین. (1392). تأثیر محیط فروشگاه بر رفتار خرید مصرفکننده. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، پردیس البرز.
- ذاکرحسین، حامد. (1393). دفاع مشروط از تب مال، گفتگو با طراح و سازنده شاپینگمالها در ایران. روزنامه دنیای اقتصاد،6/9/1393. منتشرشده در: http://donya-e-eqtesad.com/news/843806
- رئیسی، محمد منان. (1395). تحلیلی میانرشتهای از تحولات کالبدی-فضایی بازارها و مراکز تجاری ایران با تأکید بر متون دینی. نشریه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 30: 118-99.
- ساداتنیا، سعید. (1394). مالهای پایتخت از کی رونق گرفتند؟. مصاحبه. پایگاه خبری و تحلیلی انتخاب،22/2/1394. منتشرشده در: http://www.entekhab.ir/fa/news/203649/
- سند چشمانداز 20ساله جمهوری اسلامی ایران (چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی). ابلاغشده توسط رهبر انقلاب،1382.
- شهابی، محمود؛ فاضلی، نعمتالله و بخارایی، احمد. (1394). انسان شهری تنها در برابر سلطه مصرف. گزارش نشستِ از بازار تا مگامال، روزنامه شهروند،17/3/1394. منتشرشده در: http://shahrvand-newspaper.ir/News:NoMobile/Main/33494
- شورای اسلامی شهر تهران. (1385). طرح راهبردی-ساختاری توسعه شهر تهران؛ طرح جامع تهران.
- شورای اسلامی شهر تهران. (1386). طرح جامع درآمدهای پایدار و سایر منابع مالی شهرداری تهران.
- شورای اسلامی شهر تهران. (1387). طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر تهران.
- شورای اسلامی شهر تهران. (1393). برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران (97-1393).
- شورای اسلامی شهر تهران. (1397). برنامه پنجساله سوم توسعه شهر تهران و شهرداری تهران (1402-1398).
- شورای شهر تهران. (1385). تهران 1404: جهانشهری فرهنگی، دانشبنیان و معیار در دنیای اسلامی. اندیشکده صنعت و فناوری.
- شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1393). نقشه مهندسی فرهنگی کشور.
- شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1397). سند ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم.
- شورای عالی شهرسازی و معماری ایران. (1387). ضوابط و مقررات ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری (1392-1387).
- شورای عالی شهرسازی و معماری ایران. (1391). ضوابط و شاخصهای لازم جهت بازیابی هویت شهرسازی و معماری اسلامی-ایرانی.
- شورای عالی شهرسازی و معماری ایران. (1391). مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ تهران.
- شیخ زینالدین، حسین. (1395). گسترش مراکز خرید و کانسپت تغییر». مصاحبه. نشریه فرهنگی تحلیلی روایت، 7.
- عابدی، محمدمهدی. «مالسازی، الگوی توسعهی ناجور و ترویج نمادهای شکستخوردهی غربی». مصاحبه. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،10/7/1396. منتشرشده در: http://www.isna.ir/news/96071004612/
- عبدی، بیژن؛ بغزیان آلبرت. «مالسازی؛ چالش اقتصاد مقاومتی». مصاحبه. پایگاه خبری ایران اکونومیست،28/2/1394. منتشرشده در: http://iraneconomist.com/fa/news/78538
- عرب، محمدحسین. «ال سی وایکیکی را از ایران اخراج کنید». خبرگزاری نود اقتصادی،19/7/1396. منتشرشده در: https://www.90eghtesadi.com/Content/Detail/2108671/
- عسگری، علی و همکاران. (1397). معماری مصرفی؛ تحلیلی معناشناختی بر پدیده مصرف در مراکز بزرگ خرید شهری. نشریه باغ نظر، 59: 27-17.
- علاءالدینی، پویا. «غولپیکرهایی به نام مگامال». مصاحبه. وبسایت خبری تحلیلی فرارو،14/7/1395. منتشرشده در: http://fararu.com/fa/print/294550
- غمامی، مجید. (1399). بررسی طرحهای جامع شهری و منطقهای تهران در پنج دهه گذشته (1395-1345). مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران.
- قانعیراد، محمدامین. «تهران با مدیریت سیاسی لطمه میخورد». مصاحبه. روزنامه آرمان امروز،27/4/1396.
- کاظمی، عباس و امیرابراهیمی، مسرت. (1400). مگامالها و مجتمعهای بزرگ تجاری در تهران؛ مطالعهای جامعهشناختی. انتشارات مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران.
- کاظمی، عباس. (1386). «زنان مراکز خرید (مطالعه موردی شهر تهران)». مجموعه مقالات همایش زن و پژوهش. مرکز مطالعات و تحقیقات دانشگاه تهران.
- کاظمی، عباس و امیرابراهیمی، مسرت. (1398). گونهشناسی مجتمعهای تجاری در شهر تهران. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 15 (56): 43-11.
- کاظمی، عباس و حسینآبادی، مهدی. (1388). تیپولوژی خریداران در مرکز خرید شهرِ، مطالعه موردی مرکز خرید بوستان. نامه علوم اجتماعی، ۳۷: 198-169.
- مایلز، استیون و مایلز، مالکوم. (2012). شهرهای مصرفی، ترجمۀ مرتضی قلیچ و محمدحسین خطیبی، تهران:تیسا.
- مجلس شورای اسلامی. (1383). قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.
- معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران. (1398). ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران.
- معیدفر، سعید. (1394). عصر حکمرانی مالها؛ نبرد با بازار. مصاحبه. 4/3/1394. منتشرشده در وبسایت سعید معیدفر: http://saidmoidfar.ir/?p=366
- هاروی، دیوید. (1387)، شهریشدن سرمایه: چرخه دوم انباشت سرمایه در تولید محیط مصنوع، ترجمۀ عارف اقوامی مقدم، تهران: اختران.
References
Abaza, Mona. (2001). In Egypt shopping malls, Consumer Culture and the Reshaping of Public Space, Theory Culture Society,18(97): 97-122.
Banerjee, Tridib. (2001). The future of public space Beyond Invented Streets and Reinvented Places. Journal ofthe American Planning Association, 67 (1): 9-24.
Castells, M. (1977). The Urban Question: A Marxist Approach, MIT Press, Cambridge.
Kunc, Josef et al. (2022). Social Dimension of Shopping Centers Operation: Managerial Perspectives, Sustainability, 14 (709): 1-14.
Fyfe, N. (1998). Images of the Street: Planning, Identity & Control in Public Space. New York & London: Routledge.
Guimarães, Pedro P. (2019). Shopping centres in decline: analysis of demalling in Lisbon, Cities, 87: 21-29
Jager, P. F. (2016). Where the whole city meets: youth, gender and consumerism in the social space of the MEGA shopping mall in Aktobe, Western Kazakhstan”, Journal of Central Asian Survey, 35 (2):178-194.
Križan, F. et al. (2022). Transformation and Sustainable Development of Shopping Centers: Case of Czech and Slovak Cities, Sustainability, 14 (62): 1-19.
MacLeod, Gordon and Jones, Martin. (2011). Renewing Urban Politics. Urban Studies, 48 (12): 2443–2472.
- Amireh, Omar. (2014). Malls New Urban Blind Architecture: Causes and Effects of New Malls on Amman's Urban Evolution, Design Trends and Shopping Pattern. Mittellungen Klosterneuburg, 64: 86-104.
Szymańska, A. I. & Płaziak M. (2021). Polish shopping malls attractiveness in the opinion of young consumers: structural modelling (esm), Geographia Polonica, 94 (4): 539-553.
Parlette, V. & Cowen, D. (2010). Dead Malls: Suburban Activism, Local Spaces, Global Logistics, International Journal of Urban and Regional Research, 35 (4): 794-811.
Voyce, Malcolm. (2006). Shopping malls in Australia the end of public space and the rise of ‘consumerist citizenship? Journal of Sociology, 42(3): 269–28.