باغبان، مرتضی؛ آقاحسینی، علیرضا؛ و سیدجواد جمعهزاده (1394). بررسـی تـأثیر دینـداری درونـی و بیرونـی بـر انسـجام ملـی، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، 4(14)، 183-163.
بقالی، هاوژین. (1398). بررسی سازوکارهای تأثیرگذار دین بر هویت اجتماعی کردها (مطالعه موردی: سلفیسم در کردستان). پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی. دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا.
پالس، دانیل.(1392). هفت نظریه در باب دین، ترجمه محمدعزیز بختیارى، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى.
تاتار, حسنعلی و سروش فتحی. (1395). بررسی نقش دین بر همبستگی اجتماعی در بین شهروندان شهر تهران. پژوهش اجتماعی, 8(30)، 31-64.
تامسون، کنت و دیگران. (1395). دین و ساختار اجتماعی، ترجمهی علی بهرام پور و حسن محدثی، تهران: نشر کویر.
حافظ نیا، محمدرضا و مراد کاویانی. (1385). نقش هویت قومی در همبستگی ملی (مطالعه موردی قوم بلوچ)، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان ( علوم انسانی)، 20(1)، 15- 46.
دلاویز، علی. (1385). احزاب و سازمآنهای اسلامی در کردستان (2006-1978)، فصلنامة زریبار، 62(1)، 115-99 .
رایشنباخ و همکاران. (1390). عقل و اعتقاد دینی. ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: طرح نو.
سایت همشهری آنلاین. (1399). تجمع دروایش قادریه در مرز باشماق بدلیل درگذشت شیخ محمد کسنزانی، پیر طریقت قادریه.
سراجزاده, سیدحسین؛ قادرزاده، امید و رحمانی، جمیل. (1393). مطالعه کیفی مذهب و قومگرایی در میان کُردهای شیعه و سنی، مجله جامعه شناسی ایران، 15(4)، 3-29.
عظیمی، کیومرث و چلونگر، محمدعلی. (1391). پراکندگی فرق و مذاهب تشیّع در کردستان، فصلنامه شیعه شناسی، 10(39)، 81-100.
عیوضی، محمدرحیم. (1386). اتحاد و انسجام ؛ زمینههای شکل گیری، زمانه، 63(17)، 3-19.
غلامی، نجفعلی. (1386). موانع پویایی اتحاد و انسجام، زمانه، 63 (17)، 39-64.
فورشت، اینگر و پل رپستاد. (1394). درآمدی بر جامعهشناسی دین: چشماندازهای کلاسیک و معاصر، ترجمهی مجید جعفریان، ویراستهی حسن محدثی گیلوایی، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
قادرنژاد حمامیان؛ مهدی، امانی و حامد، آقائی. (1400). تحلیل سیاستهای دستگاه فرهنگی هنر معاصر ایران با کمک جامعه شناسی دین ماکس وبر، فصلنامه علمی جامعه شناسی فرهنگ و هنر، 3(3)، 62-44.
قراگزلو، محمد (1386). ظهور و سقوط بنیادگرایی، تهران: قصیدهسرا.
قهاری، کیواندخت. (1392). درگیری اخیر در کردستان و نقش گروه سلفی در آن. وبسایت دویچه وله
کانت، ایمانوئل .(1395). دین در محدوده عقل تنها. ترجمه صانعی درهبیدی، تهران: نقشونگار.
کوهن، استانفورد آلوین. (1386). تئوریهای انقلاب، ترجمه علیرضا طیب، تهران انتشارات قومس.
مسعودی، عصمت و همکاران. (1388). بررسی تعارض از منظر مکتب اسلام و تئوریهای مدیریت، اندیشه مدیریت، 3(1)، 133-164.
مفتیزاده، احمد. (1359). کردستان، بیجا: انتشارات کمیته تبلیغات سازمان مسلمانان متعهد کردستان.
مفتیزاده، احمد. (1358). من و انقلاب، تهران، بینا.
مفتیزاده، احمد.(1359 ب). بحثی کوتاه درباره حکومت اسلامی، سنندج: بینا.
مفتی زاده، احمد.(1361). کنکاشی در زندگی سیاسی مفتی زاده، مجله جوان، شماره 23، 87-91.
موحد، مجید و حمیدی زاده، احسان.(1388). علم و دین در آرای علوم اجتماعی: از تعارض تا تعامل، فصلنامه اندیشه دینی، 11(32)، 43-74.
همیلتون، ملکم. (1387). جامعهشناسی دین. مترجم: محسن ثلاثی، تهران: انتشارات ثالث.
یاسینی، سیده راضیه. (1401). برساخت نسبت هنر و تعهد اجتماعی در مجلات فرهنگی – ادبی دههی نخست پس از انقلاب، فصلنامه علمی جامعه شناسی فرهنگ و هنر، 1(4)، 147-170.
یزدی، ابراهیم. (1383). ناگفته های کردستان از زبان وزیر امور خارجه دولت موقت دکتر ابراهیم یزدی در گفتگو با روزنامه آشتی، آشتی، 2 (22)، دوشنبه 24 اسفند.
یزدی، علیرضا. (1390). نقش نهاد دین در همبستگی اجتماعی، روزنامه ایران، ۱۵ آبان ۱۳۹۰، شماره ۴۹۳۳.
Reychler, L. (2007). Religion and conflict, international Journal of Peace Studies, 2(1). 19-38.
Leger, D. H. (2013). The Role of Religion in Establishing Social Cohesion’ in K Michalski (Ed), Conditions of European Solidarity, vol II: Religion in the New Europe (Central European University Press, Budapest.
Storm, Ingrid. (2011). Secular Christianity as National Identity: Religion, Nationality and Attitudes to Immigration in Western Europe", A PhD Thesis OF Social Sciences at Manchester University.
William F. S. M. & David A. R. (2016). Nationalism versus Ethnic Identity in Sub- Saharan Africa”, American Political Science Review, 85(2), 393- 403.