مطالعه پدیدارشناختی زیست ـ جهان زنانه در شهر کرمانشاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 دانشیار جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

3 استادیار جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر سعی دارد زیست جهان زنانه در شهر کرمانشاه را مورد مطالعه قرار دهد. رویکرد نظری آن مبتنی بر آراء هابرماس با تاکید بر مفهوم زیست جهان است. روش پژوهش پدیدارشناسی است و فنون گردآوری داده ها مشاهده و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته است. تعداد مصاحبه شوندگان 40 نفر هستند که به شیوه گلوله برفی انتخاب شده اند و داده‌ها بر اساس مراحل هفت‌گانه کلایزی تجزیه و تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که گرچه ظاهرا عناصر سبک زندگی سنتی در کرمانشاه حضور دارد، اما زیست جهان زنانه در آن نیرومند است. در این پژوهش زیست جهان زنان در چهار حوزه ازدواج، خیانت، قدرت و تعریف از زن مطالعه شده و دیدگاه زنان در چهار حوزه مذکور در دو الگوی سنتی و مدرن قرار گرفتند. زنان با الگوی سنتی ازدواج را امری مهم و حیاتی در زندگی خود می‌دانستند، اما زنان با الگوی مدرن دیدگاه متعادل‌تری نسبت به امر ازدواج داشتند. در باب خیانت نیز زنان خیانت را رفتاری پسندیده نمی‌دانستند. در حوزه قدرت، زنانِ با الگوی مدرن در اختیار داشتن سرمایه‌های مختلف را منبع قدرت می‌دانستند، اما الگوی سنتی قدرت زیادی را برای زنان قائل نبودند. در قلمرو تعریف از زن، مطالعه شوندگان رویکردهایی نزدیک به هم داشتند؛ هرچند تعابیر متفاوتی از پدیده‌ها در گروههای مختلف با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی متفاوت دیده می‌شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Phenomenological study of feminine lifeworld in Kermanshah

نویسندگان [English]

  • Haideh Mahdavi 1
  • Nader Amiri 2
  • siavash Gholipoor 3
1 Msc In Sociology , Department of Sociology, Faculty of social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
2 Associate Professor of Sociology, Department of Sociology, Faculty of social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
3 Assistant Professor of Sociology, Department of Sociology, Faculty of social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

 This article tries to explain Kermanshah  women's world life. Theoretical approach is based on Habermas' views with an emphasis on “world life”. conclusions show that although Kermanshah is developing society but women in which have a powerful world life. The research method is Phenomenology. Data collection techniques were observation and interview and the number of interviewees was 40 and they were selected by snowball method. The data had analyzed based on three stages of analysis, interpretation and reporting. In-depth interviews were conducted with 40 women. World life of women in four features  including  marriage, betrayal, power and  identification of Women  have  been investigated. Women's perspectives were examined in four features in both traditional and modern pattern. Women with the traditional pattern considered marriage important and vital in their lives but women with a modern pattern had a more balanced view of marriage. Women did not consider betrayal a good behavior. In the realm of power women with a modern pattern considered having various capitals as a source of power. But the traditional pattern did not give much power to women. In the field of the definition of woman, they had close approaches although different interpretations of the phenomena were seen in different groups with different cultural, social and economic conditions. The results of this study indicate that Women with the traditional pattern have basically experienced a life world  similar to or close to each other in the four mentioned components.

کلیدواژه‌ها [English]

  • life
  • Phenomenology
  • women
  • marriage
  • betrayal
اباذری، یوسف و دیگران (1378). احساس ناامنی در تجربه زنانه از زندگی روزمره. پژوهش زنان، 1 (6).
اصلان‌ز‌اده، فاطمه (1394). تحلیل سیاستگذاری فرهنگی با تاکید بر نظریه کنش ارتباطی هابرماس. علوم خبری، 11 (14).
اوث ویت، ویلیام (1386). هابرماس، معرفی انتقادی. ترجمه لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان. تهران: اختران.
ریتزر، جورج (1383). نظریه جامعه‌شناسی در دوران معاصر. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
سیاوشی، لیلا (1395). طرح علم زیست ­جهان در اندیشه متأخر هوسرل. مجله پژوهش‌های ویژه‌نامه پدیدارشناسی، 10 (18).
شفیعی، محمود (1384). نظریه کنش ارتباطی و نقد اجتماع ـ سیاست. دوفصلنامه دانش سیاسی، 3 (2).
عزیزپوران، زهرا؛ مرادی، علیرضا (1400). تبیین جامعه‌شناختی نسبت بین هویت فرهنگی و مصرف فرهنگی (زنان جوان شاهین‌شهر). فصلنامه علمی جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر، 3 (4).
عنایت، حلیمه؛ گراوند، فاطمه؛ فتوح‌آبادی، رقیه (1400). کیفیت زندگی و ارتباط آن با عوامل اجتماعی-روانی (مورد مطالعه: زنان سرپرست خانوار شهر شیراز). فصلنامه علمی جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر، 3 (4).
فکوهی، ناصر (1383). انسانشناسی شهر. تهران: نشر نی.
گیدنز، آنتونی (1386). جامعه‌شناسی. ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
هابرماس، یورگن (1383). کنش ارتباطی. ترجمه کمال پولادی، تهران: انتشارات مرکز.
References
Foucault, M. (1981). "The order of  discourse", in Young, Robert(ed), Untying the text: A Poststructuralist Reader. PKP, London.
Paul Gee, J. (1999). Discourse Analysis, Theory and Method. First published by Routledge Jones, A.. Feminism Reclaimed, New York.
Habermas, J. (1984). "Reason and the Rationalization of Society", in The Theory of Communicative Action. English translated by Thomas McCarthy. Boston: Beacon Press originally published in German.
Husserl, E. ( 1978). The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology. Tr. David Carr, Fourth Printing, U.S.A: Northwestern University Press.
Swanson, L.B.  (2004).  Phenomenology of divorce for young men. Unpublished doctoral dissertation, University of Utah, Salt Lake City.
Keeffe , M. (2003).  Habennas  and  the Lifeworld  of  the  principal in the lawful  governance or inclusion in schools. Queensland  University of Technology  Australia.
Stahl, Bernd C. (2002) .Life-World  and  Information Technology - a  Habermaslan  Approach . University College Dublin: Department of  Management Information Systems, :Ireland. Web site: www.bc-stahl.de.
Turner,  Jonathan H. ( 1998). The  Structure or Sociological  Theory . Sixth Edition, Wadsworth  publishing  company, The US.
Wilson, D. (1991). The theory of communicative action and the problem of the commons. Eco-policy Center, CEA, Rutgers University, New Brunswick, NJ 09830, USA.
 Baxter, H. (2001). System and lifeworld in Habermas's theory of law. Cardozo L. Rev.23, 473.
Van Manen, M. (2015). Researching lived experience: Human science for an action sensitive  pedagogy : Left Coast Press.