تبیین تأثیر سرمایه اجتماعی در تاب آوری تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در راستای سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22034/scart.2023.62910

چکیده

تأثیر سرمایه اجتماعی بر تاب‌آوری تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با توجه به تأکید سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش بر وزارت آموزش و پرورش به عنوان مؤلد سرمایه اجتماعی در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. پیرو روش مطالعه موردی و تجزیه و تحلیل مصاحبه‌های باز صورت گرفته با دانشجویان دارای تاب‌آوری تحصیلی بالا، پایین و متوسط در پژوهش مذبور (32 نفر)، یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که از بین 37 مفهوم در کدگذاری باز، 8 مفهوم در کدگذاری محوری در تبیین اعتماد و مشارکت عمودی و افقی در سطح بالا و پایین مستخرج گردید. اعتماد افقی و عمودی بالا با مفاهیم «وجود مسئولیت اجتماعی بالای دانشجویان» و «میزان بالای اعتماد فردی و درون گروهی» بیشتر در بین دانشجویان دارای تاب آوری تحصیلی بالا و متوسط مطرح شد. در کنار این موضوع، اعتماد افقی پایین (ضعف ساختارهای بوروکراسی دولتی) و اعتماد عمودی پایین (پایین بودن اعتماد جمعی) نیز در بین تعدادی از دانشجویان دارای تاب آوری تحصیلی بالا و متوسط نیز دیده می‌شود. مؤلفه‌ی اصلی مشارکت افقی و عمودی بالا و پایین در بین دانشجویان دارای تاب‌آوری تحصیلی بالا و متوسط به ترتیب عبارتند از «مشارکت مدنی زیاد» و «روابط رودرو و داشتن همبستگی مکانیکی زیاد»؛ «نبود ارتباط مؤثر با دانشجویان» و «تصور خیر محدود داشتن». طبق نتایج تحقیق، ضروری است دوباره بر بندهای سیاست‌های کلی ایجاد تحول که ارتباط زیادی با تقویت مشارکت سیاسی و مشارکت دانشجویان در مسائل دانشگاه، درگیری و مشارکت دانشجویان در سطح جامعه دارند در سیاست‌ها و برنامه‌های دانشگاه تأکید شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the effect of social capital on the academic resilience of Farhangian University students in line with the general policies of creating transformation in the education system

نویسنده [English]

  • Roghayeh Alaei
Assistant Professor, Department of Psychology, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The effect of social capital on the academic resilience of Farhangian University students has been investigated in this research, considering the emphasis of the general policies of creating transformation in the education system on the Ministry of Education as a producer of social capital. Following the method of case study and analysis of open interviews conducted with students with high, low and medium academic resilience in the mentioned research (32 people). The findings show that out of 37 concepts in open coding, 8 concepts in axial coding in explanation vertical and horizontal trust and participation were extracted at the top and bottom levels. High horizontal and vertical trust with the concepts of "existence of high social responsibility of students" and "high level of individual and intra-group trust" were raised mostly among students with high and medium academic resilience. The main components of high and low horizontal and vertical participation among students with high and medium academic resilience are, respectively, "high civic participation" and "face-to-face relationships and having high mechanical solidarity"; "Lack of effective communication with students" and "Having a limited idea of good". According to the results of the research, it is necessary to re-emphasize the clauses of the general policies of creating transformation that have a lot to do with strengthening the political participation and participation of students in university issues, the involvement and participation of students at the community level in the policies and programs of the university.

کلیدواژه‌ها [English]

  • trust
  • participation
  • social capital
  • academic resilience
بازرگان، عباس (1387). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته. تهران: دیدار.
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (1392). سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش. پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای.
جاهد مطلق، عذرا؛ یونسی، سید جلال؛ ازخوش، منوچهر؛ فرضی، مرجان (1394). اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر فشار روانی دانش آموزان دختر دبیرستانی ساکن خوابگاه. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 4 (2)، 7-21.
جوان مجرد، عبدالناصر؛ شیخی فینی، علی اکبر؛ ابوالقاسمی، عباس؛ زینلی پور، حسین (۱۴۰۱). نقش سرمایه‌های اجتماعی و روانشناختی در پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی در دانشجویان دانشگاه گیلان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 18 (45)، 41 - 28.
حسینی، علی؛ یدالله­ نیا، هاجر؛ محمدی، منصوره؛ شکاری، سعید (1399). تحلیل تاب‌آوری اجتماعی بر اساس شاخص‌های سرمایه اجتماعی در شهر تهران. شهر پایدار، 3 (1)، 19-39.
سوری، علی؛ مهرگان، نادر (1386). نقش سرمایه اجتماعی در تشکیل سرمایه انسانی. پژوهشنامه بازرگانی، 11 (42)، 207 -219.
شفیعی، مهدی؛ عبدالحسینی، محسن؛ یاری، علیرضا؛ کارگر، عباس؛ پویافر، امیرمسعود (1392). مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و برنامه ریزی توسعه روستایی. مشهد: انتشارات شعرا.
صادقی، سهیلا؛ عرفان­ منش، ایمان (1394). مبانی روش ­شناختی پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی. نشریه راهبرد فرهنگ، 8 (29)، 61-91.
عادلی ­نژاد، فاطمه؛ موسوی، میرطاهر؛ محسنی تبریزی، علیرضا (۱۴۰۰). بررسی وضعیت سرمایه اجتماعی درون­ گروهی و برون­ گروهی و عوامل جمعیت‌شناختی موثر بر آن در بین دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم و تحقیقات. مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی، 4 (2)، 1-12.  
گال، مردیت و دیگران (1383). روش­های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان‌شناسی، احمدرضا نصر و دیگران، تهران: سمت.
نظری، خسرو (1401). تأثیر روش آموزش معکوس برخط بر خودراهبری و تاب‌آوری تحصیلی در ایام همه‌گیری کووید 19. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم، 5(1)، 119-140.
ویمر، راجر دی؛ دومنیک، جوزف آر (1384). تحقیق در رسانه‌های جمعی، کاووس سیدامامی. تهران: سروش.
همتی، رضا؛ غفاری، مسعود (1395). تحلیل چند سطحی عوامل مؤثّر بر تاب‌آوری تحصیلی (مورد مطالعه: دانش آموزان مقطع متوسّطة مناطق کمتر توسعه یافتة شهرستان مبارکه). رویکردهای نوین آموزشی، 11 (2)، 87-106.
References
Adger, W. N. (2000). Social and ecological resilience: are they related? Progress in Human Geography, 24 (3), 347-364.
Agasisti, T., & Longobardi, S. (2014). Inequality in education: Can Italian disadvantaged students close the gap? Journal of Behavioral and Experimental Economics, 52(C), 8–20.
Aldrich, D. (2012). Building Resilience: Social Capital in Post-disaster Recovery. Chicago: University of Chicago Press.
Balovlenkov, Katrina (2013). Social Capital. Encyclopedia of Social Work, Oxford Research Encyclopedias. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780199975839.013.361
Bartolini, S., Bilancini, E., & Sarracino, F. (2009). Sociability predicts happiness: World-wide evidence from time series. Department of Economics University of Siena 579, Department of Economics, University of Siena.
Beals, R., Zimny, S., Lyons, F., & Bobbitt, O. (2021, September). Activating Social Capital: How Peer and Socio-Emotional Mentoring Facilitate Resilience and Success for Community College Students. In Frontiers in Education (Vol. 6, p. 667869). Frontiers Media SA.
Bolzan, N. & Gale, F. (2018). Social resilience: Transformation in two Australian communities facing chronic adversity, International Social Work, 61 (6), 843– 856.
Bourdiea, p. (1986). "The forms of capital", in J. G. Richardson(ed). Handbook of Theory and Research for the sociology of Education. New York: landon: Greenwood press.
Chaskin, R. (2008). Resilience, community, and resilient communities: conditioning contexts and collective action. Child Care in Practice, 14(1),65-74.
Coleman JS. (1987). The creation and destruction of social capital: Implications for the law. Notre Dame Journal of Law, Ethics and Public Policy, 88 (3), 375–404. 
De Silva MJ, McKenzie K, Harpham T, Huttly SR. (2005). Social capital and mental illness: A systematic review. Journal of Epidemiology and Community Health, 59, 619–627.
Durham, T. (2009). This too shall pass: Academic resilience after a perceived failure. Unpublished doctoral dissertation, School of Education, University of Kansas.
Eghdampour, R., Kashti Ararai, N., Esmaeili, R. (2018). Identifying factors affecting social responsibility of higher education ‎student's, Qualitative Research in Curriculum, 3(9), 139-169. doi: 10.22054/qric.2018.9680
Elliott, J., Haney, T., & Sams-Abiodun, P. (2010). Limits to Social Capital: Comparing Network Assistance in Two New Orleans Neighborhoods Devastated by Hurricane Katrina. Sociological Quarterly, 51(4), 624-648.
Fallon, C. M. (2010). School Factors that Promote Academic Resilience in Urban Latino High School Students. Doctoral Dissertation paper 122, Loyola University, Chicago.
Fergus S, Zimmerman M. (2006). Adolescent resilience: A framework for understanding health development in the face of risk. Annual Review of Public Health, 26, 399–419. First Annual Interior of B.C. Food Sovereignty Conference.
Gamoran, A., Miller, H. K., Fiel, J. E., & Valentine, J. L. (2021). Social Capital and Student Achievement: An Intervention-Based Test of Theory. Sociology of Education, 94(4), 294- 315.
Healy S. Cultural (2006). Resilience, Identity and the Restructuring of Political Power in Bolivia. Paper Submitted for the 11th Biennial Conference of the International Association for the Study of Common Property; Bali, Indonesia.
Huang, D., Lin, W., Luo, Y., & Liu, Y. (2022). Impact of social work services on the resilience of migrant children. Research on Social Work Practice, 32(3), 345.
Kalaitzaki, A., Tsouvelas, G., & Koukouli, S. (2021). Social capital, social support and perceived stress in college students: The role of resilience and life satisfaction. Stress and Health, 37(3), 454-465.
Ledogar, R. J., & Fleming, J. (2008). Social capital and resilience: A review of concepts and selected literature relevant to Aboriginal youth resilience research. Pimatisiwin, 6(2), 25.
Magis, K. (2010). Community resilience: An indicator of social sustainability. Society and Natural Resources, 23, 401-406.
Maye-Banbury, A. & McNally, M. (2020). Fortifying futures: how older boomerangers in English multigenerational household’s boost resilience through social capital accumulation and distribution. Housing Studies, 35 (3), 439- 457.
Mayunga, J. S. (2007) Understanding and applying the concept of community disaster resilience: a capital-based approach. Summer Academy for Social Vulnerability and Resilience Building, 1 (1), 1-16.
Pretty, J. and Ward, H. (2001). Social capital and the environment. World Development, 29(2), 209 –227.
Putnam, R. (1993). Making Democracy Work. Princeton: NJ: Princeton University Press.
Putnam, R. D. (1995). Tuning in, tuning out: The strange disappearance of social capital in America. PS: Political science & politics28(4), 664-683.
Riley, J. R., and Masten, A. S. (2005). Resilience in context, in Resilience in Children, Families, and Communities: Linking Context to Practice and Policy, eds R. D. Peters, B. Leadbeater, and R. McMahon (New York: Kluwer Academic/Plenum), 13–25.
Rutter, M. (1998). Antisocial Behavior by Young People. New York: Cambridge University Press.
Shaw, D. & Scully, J. & Hart, T. (2014). The paradox of social resilience: How cognitive strategies and coping mechanisms attenuate and accentuate resilience. Global Environmental Change, 25, 194-203.
Steensma, H., Heijer, M. D., & Stallen, V. (2007). Effects of resilience training on the reduction of stress and depression among Dutch workers. Quarterly of Community Health Education, 27 (2), 145-159.
Tudor, K. E., & Spray, C. M. (2017). Approaches to measuring academic resilience: A systematic review. International Journal of Research Studies in Education, 7(4).
Veenstra, G. (2002). Explicating Social Capital: Trust and Participation in the Civil Space. The Canadian Journal of Sociology, 27 (4), 547-572.
Wardekker, A., Wilk, B., Brown, V., Uittenbroek, C., Mees, H., Driessen, P. & Runhaar, H. (2020). A diagnostic tool for supporting policymaking on urban resilience. Cities, 101, 1-12.