تحلیل نتنوگرافیک ـ نشانه شناختی فضای جنسیتی در شبکه‌های اجتماعی مجازی ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دکترای جامعه شناسی فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

10.22034/scart.2023.138801.1288

چکیده

  
فضای مجازی ایرانی بر روابط گفتمانی میان دو جنس تأثیراتی گذاشته است. هدف این پژوهش بررسی فضای جنسیتی حاکم بر فضای مجازی ایرانی شامل تعاریف و معانی، رابطۀ گفتمانی قدرت و صورت­های نمادین رابطۀ میان دو جنس، از طریق قوم­نگاری مجازی و تحلیل نشانه­ شناختی و مضمونی است. یافته ­ها نشانگر اهمیت وجوه جنسی و اروتیک میان دو جنس و نیز پدید آمدن صمیمیت عمومیت ­یافته هستند. روابط میان دو جنس در سطح گفتمانی قدرت نابرابر است. مردان در برابر بحران مردانگی مکانیزم­های گوناگونی دارند که شامل نفی صورت­های جدید و تثبیت زنان در شکل موجودات احساس­زده، ایجاد صورت جدیدی از مردانگی و نیز به کار بردن مکانیزم­های قبلی دون­ژوانیسم و غیرت­ورزی است. زنان گرچه مقاومت­هایی به صورت خودیابی های زنانه دارند اما در نهایت با پناه بردن به تجدد/مستورگی، عشق­ پروری و احساس زدگی، منفعلانه خود را در صورت­های کلیشه­ای قبلی تثبیت می­ کنند. در نشانه ­شناسی فضا نیز نه ­تنها زنان در شیء­واره ­ترین صورت، و در کنار سایر عناصر بریکولاژ هدونیستی و  از طریق انطباق با امر لاکچری­ و در کنار سایر موضوعات لذت تبدیل به امری هدونیستی شده ­اند، بلکه در فانتزی ­های خود نیز علیرغم برخی مقاومت­ها به دنبال همگرا شدن با مردان از نظر بی ­پروایی و لذت­گرایی، و نیز مصرفی ­سازی و رمانتیک ­سازی روابط هستند که در نهایت به تثبیت روابط گفتمانی قبلی می ­انجامد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The net-nographic - semantic analysis of gender space in Iranian virtual social networks

نویسندگان [English]

  • mohammad saeed zokaei 1
  • Simin Veisi 2
1 Professor, Department of Cultural Studies , Faculty of Social Science, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
2 Ph.D. in Cultural Sociology, Faculty of Social Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The Iranian virtual space has had an impact on the discourse relations between the two sexes. This research aims to investigate the gender space that governs the Iranian virtual space, including definitions and meanings, the discursive relationship of power and the symbolic forms of the relationship between the two sexes through virtual ethnography and semiotic and thematic analysis. The findings indicate the importance of sexual and erotic aspects between the two sexes and the emergence of generalized intimacy. Gender relations are unequal at the power discourse level. Men have different mechanisms against masculinity crisis which include the rejection of new changes and the stabilization of women in the form of sensitive beings, the creation of a new face of masculinity, as well as the use of previous mechanisms as don juanism and jealousy. Although women have resistances in the form of Female self-discoveries, they ultimately by taking refuge in modernity/decency, being sensitive and being love nurturerer, passively establish themselves in the face of previous stereotypes. In the semiotics of space, not only have women in their most commodified form and along with other elements of hedonistic bricolage and through compliance with luxurious object become hedonistic along with other subjects of pleasure, but also in their fantasies, despite some resistance, they seek convergence with men in recklessness and hedonism, and also consumerization and romanticizing relationships which ultimately lead to the consolidation of previous discourse relations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • gender
  • gender discourse
  • gender space
  • power discourse relationship
  • gender mechanisms
حاتمی، محمدرضا و مذهبی، سارویه (1390). رسانه و نگرش زنان به هویت جنسیتی خود. فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، 4(2) ، 209-185.
ذکایی، محمد سعید و ویسی، سیمین (1399). زیست مجازی در ایران: عواطف و خرده ­فرهنگ­ها در شبکه ­های اجتماعی. تهران: آگاه.
رهبر مهرپو، بهناز؛ رشیدی، احتشام و دانایی، ابوالفضل (1398). تبیین رابطة شبکۀ اجتماعی مجازی اینستاگرام و بازتعریف هویت جنسیتی زنان. پژوهشنامة زنان، 10(2)، 112-85.
صادقی فسایی؛ سهیلا و نیکدل، نرمین (1395). تحلیل جنسیتی از تحقیر اجتماعی در روابط بین فردی (مطالعۀ کیفی). پژوهشنامۀ زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 7(1)، 125-99.
طالبی، محمد علی؛ میرزایی، خلیل و مهدوی، محمدصادق (1399). چگونگی بازنمایی ویژگی­های جنسیتی در جوک­های فارسی تلگرامی. فصلنامه علمی مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، 21(50)، 117-95.
علیخواه، فردین و محمدزاده، حمیده (1401). دربارۀ دختران چادری مدرن: ظهور نسل «تری این وان» در ایران.  فصلنامۀ علمی جامعه شناسی فرهنگ و هنر، 4(4)، 46-28.
گیدنز، آنتونی (1391). جامعه ­شناسی. ترجمۀ حسن چاووشیان، تهران: نشر نی، چاپ هفتم.
مجدی­زاده، زهرا؛ حجازی، منصوره و بیچرانلو، عبدالله (1401). ظهور شبه فمینیسم نئولیبرال در صفحات اینستاگرامی زنان ایرانی. فصلنامۀ علمی جامعه شناسی فرهنگ و هنر،  4 (4)، 72-48.
مؤید حکمت، ناهید (1394). شناسایی «تصورات قالبی جنسیتی» در شهر تهران: گسست یا تداوم. پژوهشنامۀ زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 6(1) ، 169-153.
نیکخواه قمصری، نرگس و منصوریان راوندی، فاطمه (1393). تأملی بر رابطۀ فضای مجازی و هویت جنسیتی (مطالعۀ موردی کاربران اینترنت در شهر کاشان. مطالعات رسانه ­ای، 9(4) (پیاپی 27)، 120-107. 
 

Bourdieu, P. (1985). “The social space and genesis of groups”, Theory and Society, 14(6), 723-744.

Bourdieu, P. (1996). Physical space, social space and habitus, Vilhelm Aubert Memorial lecture, Report, 10, 87-101.

Bourdieu, P. (2002). Masculine domination. Translated by Richard nice. Redwood City, California: Stanford University Press.
Budd, S. (2003). No sex please –we, re British: Sexuality in English and French psychanalysis, In S. Harding (Ed.), Sexuality: Psychanalytic perspectives. London: Routledge.
Balbus, I. D. (2002). Masculinity and the mother: Toward a synthesis of feminist mothering theory and psychoanalytical theory of narcissism, In J. K. Gardinger (Ed.), Masculinity studies and feminist theory. New York: Columbia University Press.
Buss, D. (2000). The dangerous passion: Why jealousy is as necessary as love and sex. New York: The Free Press.
Calefato, P. (2014). Luxury, fashion, lifestyle and excess, Translated by Lisa Adams. London: BloomsBury.
Campbell, C. (2005). The romantic ethic and the spirit of modern consumerism. Dallas, Texas: Alcuin Academics.
Chandler, D. (2004). Semiotics: The basics. New York: Routledge.

Chodorow, N. J. (1978). The reproduction of mothering: Psychoanalysis and the sociology of gender. California: University of California Press.

Connell, R. W. (1987). Gender and power: Society, the person and sexual politics. Redwood City, California: Stanford University Press.

Connell, R.W. (2005). Masqulinities. 2th Edition, Berkley. Los Angeles: University of California Press.

Connell, R.W, & Messerschmidt, J.W. (2005). “Hegemonic masculinity: Rethinking the concept”, Gender and Society. Sage Journal.http://www.sagepublication.com, 829-859.

Crooks, R. & Baur, K. (2010). Our sexuality. Boston, United States Wadsworth: Cengage Learning.

De Ridder, S., & Van Bauwel, S. (2015). “Youth and intimate media cultures: Gender, sexuality, relationships, and desire as storytelling practices in social networking sites”, Communications40(3), 319-340.

Dobson, A. S. (2016). Postfeminist digital cultures: Femininity, social media, and self-representation. Midtown Manhattan, New York City: Springer.
Eleuteri, S., Saladino, V., & Verrastro, V. (2017). “Identity, relationships, sexuality, and risky behaviors of adolescents in the context of social media", Sexual and Relationship Therapy32(3-4), 354-365.
Ellis, A. & Abarbanel, A. (2013). The Encyclopedia of Sexual Behavior. Lanham, Maryland: Jason Aronson Inc., Vol 1.
Friedman, R. C. & Downey, J. I. (2002). Sexual orientation and psychoanalysis, sexual science and clinical practice. New York: Columbia University Press.
Giddens. A. (2012). Sociology, 7th, translated by Hasan Chavoshian, Tehran: Ney Publication (in Persian).
Given, L. M. (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods. Thousand Oaks, California: Sage Publication.
Harman, T. (2011). “The crisis of masculinity as Deleuzian event, Culture”, Society and Masculinities, 3(1), 26-39.

Hatami, M. & Mazhabi, S. (2011). “Media and women view to their gender identity”, Journal of Iranian Cultural Research, 4(2), Serial Number: 14, 185-209 (in Persian).

Haywood, C. & Mac an Ghaill, M. (2003). Men and masculinities: Theory, research and social practice. Buckingham, Philadelphia: Open University Press.
Helm, B. W. (2009). Love, friendship, and the Self: Intimacy, identification, and the social nature of persons. Oxford: Oxford University Press.
Kozinets, R. V. (2010). Netnography: Doing ethnographic research online. London: Sage Publication.
Le bon, G. (2001). The crowd: A study of the popular mind. Mineola: New York: Dover publication, INC.

Majdizadeh, Z; Hajjari, M. & Bicharanlou, A. (2023). “The emergence of neoliberal pseudo-feminism on Iranian women's Instagram pages”, Sociology of Culture and Art, 4) 4(, Serial Number: 13, 48-72 (in Persian).

Meissner, W. W. (2003). The ethical dimention psychoanalysis, a dialogue. New York: State University of New York Press.

Moayedhekmat, N. (2015). “Gender stereotyping: Continuation or rupture”, Women, s Studies, 6 (11), Serial Number: 11, 153-169 (in Persian). 

 Nikkhah Ghamsari, N. & Mansourian Ravandi, F. (2014). “The relationship between cyber space and gender identity, Case study of the internet users in Kashan, Iran”, Media Studies, 9(27), 107-120 (in Persian).

Scheff, T. (2011). What’s love got to do with it? Emotions and relationships in popular songs. London: Routdedge.
Schwalbe, M. (2005). Identity stakes, Manhood acts and the dynamics of Accountability, In N. K. Denzin, J. Salvo, A. Durhan, K. Dolan, G. Kien and D. Monje, (Eds.), Studies in Symbolic Interaction. Amesterdam: Elsevier.
Shankar, S. V. (2017). What is love. Chennai: Notion Press.
Shumway, D. R. (2003). Modern love, romance: Intimacy and the marriage crisis. New York: New York University Press.
Seebach, S. (2017). Love and society: Special social forms and the master emotion. London: Routledge.
Silvestro, K. (2018). Narcissism and sexuality: A self inflicted wound. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
Page, P. (1999). Masculinity in crisis? A study on the threat to masculine identities through unemployment (Doctoral dissertation, National University of Ireland Maynooth).
Pascoe, C. J. (2011). “Resource and risk: Youth sexuality and new media use”, Sexuality Research and Social Policy8(1), 5-17.

 Rahbarmehrpo, B., Rashidi, R. &  Danaei, A. (2019). “Explain the relationship between the virtual social network Instagram and redefine women's gender identity”, Women, s Studies, 10(28), Serial Number: 28, 85-112 (in Persian).

Ross, M. W. (2005). “Typing, doing, and being: Sexuality and the internet”, Journal of Sex Research42(4), 342-352.

 Sadeghi Fasaee, S. &  Nikdel, N. (2016). “Gender-related analysis of social humiliation in inter-individual relationships: A qualitative study”, Women, s Studies, 7(15), Serial Number: 15, 99-125 (in Persian).

Scott, S. V. (2007). Harassment: Victims and victimizers. Bloomington, Indiana: Xlibris Corporation.

Talebi, M., Mirzaeii, K. & Mahdavi, M. (2020). “How gender characteristics are being represented in Persian Telegram jokes”, Culture-Communication, 21(50), Serial Number: 82, 95-117 (in Persian).

Yates, C. (2007). Masculine Jealousy and Contemporary Cinema. London: Palgrave, Macmillan.
Zeglin, R. J., & Mitchell, J. (2014). “Using social media to assess conceptualizations of sexuality”, American Journal of Sexuality Education9(3), 276-291.

Zokaei, M. S. & Veisi, S. (2020). Virtual life in Iran: Emotions and subcultures in online social networks. Tehran: Ahah Publication (in Persian).