فضای مجازی و طراحی مدل‌ معنایی پوشش دختران شهر تهران، تبیینی داده‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مطالعات علوم اجتماعی و توسعه، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد، مطالعات زنان، گروه مطالعات زنان و خانواده، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.

10.22034/scart.2024.139923.1386

چکیده

در مطالعه‌ی حاضر، دلالت‌های معنایی پوشش دختران پس از مصرف رسانه‌ای بر اساس تبیینی داده‌بنیاد مورد بررسی قرار گرفته است. با عنایت به اینکه میدان مطالعه، زنان جوان شهر تهران هستند، نمونه‌های مورد مطالعه به تعداد 21 نفر به شیوه هدفمند از میان زنان جوان با حداکثر گوناگونی و میانگین سنی 19 تا 33 ساله انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته انجام شد و تجزیه و تحلیل یافته‌ها نیز با استفاده از رویۀ داده‌بنیاد و مراحل کدگذاری آن صورت پذیرفت. یافته‌های اکتشافی نشان داد که عوامل گوناگونی در شکل‌گیری مقولۀ مرکزی یعنی«بدن به مثابه سرمایۀ نمادین» اثرگذار است و عوامل زمینه‌ای همچون «زیبایی‌گرایی و کمال‌طلبی، بدن و پوشاک به مثابه ابژه زیبایی‌شناختی، جلوه‌گری خود ایده آل» نیز از جمله عوامل موثر بر انتخاب سبک پوشش زنان می‌باشد؛ از سویی دیگر عوامل علی و مداخله‌ای همچون «برجستگی مد در هویت‌بخشی، مردم‌پسند کردن مد، تولید نوگرایی و زایش مدام فرهنگی، الگو و فرهنگ مصرف‌رسانه‌ای» بر این فرآیند تاثیرگذار است. یافته‌های تحلیلی نیز حاکی از آن بود که استراتژی‌ و راهبردهای زنان در این زمینه در دو مقولۀ «بدفرمانی و نافرمانی‌مدنی باگزینش الگوهای ناهنجار پوششی و تطابق‌گرایی اعتقادی با گزینش الگوهای فرهنگی و عقیدتی» قرار می‌گیرد. در نهایت مجموع این راهبردها نتایجی از جمله «تقلیل معنای حجاب، افزایش چالش‌های اجتماعی و کمرنگ‌شدن الزامات اجتماعی پوشش» را به همراه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Virtual space and the design of the semantic model of clothing for girls in Tehran, a data-based explanation

نویسندگان [English]

  • Mahboobeh Moosivand 1
  • Hamideh Hosseinzadeh 2
1 Assistant Professor, Department of Social Sciences and Development Studies, Women Research Institute, Alzahra University, Tehran. Iran
2 Master of Women Studies, Department of Women and Family Studies, Faculty of Social Sciences and Economics, Al-Zahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In the present study, an attempt has been made to investigate and study the semantic implications of girls' clothing after media consumption based on the explanatory data base. The purpose of this research is to explain the semantic model of clothing for girls in Tehran. The findings of this qualitative study were collected through in-depth and semi-structured interviews with 21 young girls in Tehran because this young part of the society plays an important role in giving meaning to the models of clothing in the society. The average age of these girls was 19 to 33 years old, and the findings were analyzed using the database procedure and related coding procedures. Exploratory findings showed that various factors are effective in the formation of the central category i.e., "body as symbolic capital" and background factors such as "aestheticism and perfectionism, body and clothes as aesthetic objects, ideal self-expression" are also among the factors influencing the choice of style. It is women's clothing; On the other hand, causal and interventional factors such as "fashion prominence in identity giving, popularization of fashion, production of modernity and continuous birth of culture, model and consumer culture" influence this process. Analytical findings also indicated that women's strategy and strategies in this field are placed in two categories: "disobedience and civil disobedience by choosing abnormal clothing patterns and religious conformity by choosing cultural and ideological patterns". Finally, the sum of these strategies brings results such as "reducing the meaning of hijab, increasing social challenges and weakening the social requirements of covering".

کلیدواژه‌ها [English]

  • coverage
  • media consumption
  • fashion
  • consumerism
  • database