تحلیل جایگاه قدرت فرهنگی در اینستاگرام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات، گروه فرهنگ و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران .

2 استادیار، گروه علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران .

3 دانشیار، گروه روزنامه نگاری، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران .

10.22034/scart.2024.139939.1390

چکیده

قدرت فرهنگی دراصطلاح ترکیبی از قدرت به مثابه امری فراگفتمانی و مولد و فرهنگ به منزله امری گفتمانی و پویا می باشد. شبکه اجتماعی اینستاگرام به دلیل جذابیت های دیداری ـ شنیداری، فرهنگ تصویری قدرتمندی را پدید آورده که بستر شکل گیری گفتمان های جدید گردیده است. در این پژوهش مؤلفه های تنوع، وسعت اشتراک و وضوح اولویت ها جهت تحلیل جایگاه قدرت فرهنگی در اینستاگرام مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق با اتکا بر روش شناسی کیفی و با استفاده از روش تحلیل متن انجام گرفته است و  داده ها از جنس داده های تصویری و متنی هستند. میدان مطالعه صفحات کاربران با ده رتبه برتر در اینستاگرام (از نظر تعداد دنبال کننده)که محتوا، پست ها،کپشن ها، کامنتهای دنبال کنندگان آنان تحلیل شده است. پرسش اصلی در این تحقیق آن است که قدرت فرهنگی در اینستاگرام چه جایگاهی دارد؟ نتایج پژوهش نشان می دهد که اینستاگرام به جهت کم هزینه بودن، قابلیت پخش تصاویر، در دسترس بودن، انعطاف پذیری در برابر افراد با روحیات مختلف (درونگرا و برونگرا)، تعاملی و چندمنظوره بودن، قابلیت اشتراک گذاری محتوا، ارتباط چندنفره بصورت پخش زنده، برخورداری از هوش مصنوعی و نهایتاً عملکردی مطابق با علایق کاربران و به روز بودن، با برطرف کردن نیازهای انسانی باعث حضور بازیگران متفاوتی در عرصه قدرت فرهنگی گردیده است و لذا نوع متفاوتی از قدرت فرهنگی را نیز آفریده است. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the status of cultural power on Instagram

نویسندگان [English]

  • Parinaz Shahid zadeh 1
  • Mahnaz Ronaghi Notash 2
  • Abbas Asadi 3
1 Ph.D. Candidate in Culture and communication, Culture and Media Studies Department, Markazi Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Communication and Media Studies Department, Markazi Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (Corresponding author)
3 Associate professor, Journalism Department, Allamah Tabatabaei University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Cultural power is a combination of power as a transdiscursive and productive thing and culture as a discursive and dynamic thing. Instagram social network has created a powerful visual culture due to its visual-auditory appeals, which has become a platform for the formation of new discourses. In this research, the components of diversity, the extent of sharing, and the clarity of priorities have been investigated in order to analyze the place of cultural power in Instagram. This research has been done by relying on qualitative methodology and using the text analysis method, and the data are visual and text data. The field of study of pages of users with the top ten ranks on Instagram (in terms of the number of followers) whose content, posts, captions, and comments of their followers have been analyzed. The main question in this research is what is the position of cultural power in Instagram? The results of the research show that Instagram is useful for its low cost, ability to play images, availability, flexibility to people with different moods (introvert and extrovert), interactive and multipurpose, ability to share content, multi-person communication in the form of live broadcasting, having artificial intelligence and finally functioning in accordance with the interests of users and being up-to-date, by solving human needs, has caused the presence of different actors in the field of cultural power, and therefore has created a different type of cultural power.

کلیدواژه‌ها [English]

  • culture
  • cultural power
  • discourse
  • virtual space
  • Instagram