خوانش انتقادی مؤلفه‌های لوگوی هواپیمایی ایران ‌ایر به‌مثابه‌ی پیرامتن ماندگار بر اساس نظریۀ ژرار ژنت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری پژوهش هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 استاد، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

10.22034/scart.2025.143149.1695

چکیده

در روابط پیرامتنی یک برند، لوگوها از پیرامتن‌های گرافیکی مهم و تأثیرگذار به شمار می‌روند، چرا که نقشی متمایزکننده و دلالتگر دارند.  بیان تصویری لوگوی هواپیمایی ایران ایر به‌مثابه ی عنصری بصری که بر نمادهای فرهنگی خاصی دلالت می کند، واجد جایگاه مهمی در رمزگشایی از عناصر بومی با کارکرد پیرامتنی است. در این پژوهش ضمن تبیین مؤلفه های خوانش لوگوی هواپیمایی ایران ایر، رهیافتی کاربردی و عملی برای تحلیل متون گرافیکی به شکل عام و لوگو به شکلی خاص ارائه می شود. هدف پژوهش، خوانش لوگوی هواپیمایی ایران‌ایر به‌منظور کشف دلالت‌های معنایی آن بوده که از طریق مطالعه‌ی روابط پیرامتنی آن ممکن می‌شود. سؤال این است که چه مؤلفه‌هایی در خوانش لوگوی هواپیمایی ایران‌ایر آن را به یک پیرامتن ماندگار برای این برند تبدیل کرده است؟ روش تحلیل داده‌ها کیفی بوده و بر مبنای نظریة پیرامتنیت ژنت انجام می‌شود. به‌منظور خوانش پیکرة مطالعاتی، در مقالة حاضر فرآیندی چهار مرحله‌ای پیشنهاد می‌شود که پس از تشریح هر یک از مراحل، فرآیند پیاده‌سازی هر مرحله در مورد لوگوی هواپیمایی ایران‌ایر اجرا می‌شود. نتایج بیانگر آن است که مؤلفه‌های بصری، ماندگاری ذهنی، هماهنگی پیرامتن با متن، هویت فرهنگی، استیلیزه، هارمونی رنگی، تعادل بصری، تمایز، گویایی و صراحت و پویایی موجب ارتقا کیفیت بصری این لوگو شده است و استفاده از نماد شیردال به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمادهای قدرت و اقتدار ایران باستان، در طراحی لوگوی ایران‌ایر سبب ماندگاری و غنای محتوایی این پیرامتن گردیده و عمری بیش از نیم‌قرن به آن بخشیده است. این لوگو به‌مثابه‌ی یک پیرامتن آستانگی، بسیار قدرتمند عمل کرده‌ و با هویت بخشی و بازنمایی عناصر نمادین به یک پیرامتن ماندگار برای هواپیمایی ایران‌ایر تبدیل شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Critical reading of the components of the Iran Air logo as permanent paratext based on Gerard Genette's theory

نویسندگان [English]

  • Zahra Farrokhi Rad, 1
  • Bahman Namvar Motlagh 2
  • Mohammad khazaie, 3
1 PhD Student of Art Research, Science and Research Branch, Islami Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
3 Professor, Faculty of Art, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

In the paratextual relations of a brand, logos are considered important and influential graphic paratexts, because they play a distinctive and suggestive role. The visual expression of the Iran Air logo, as a visual element that denotes specific cultural symbols, has an important place in decoding native elements with a paratextual function. In this study, in addition to explaining the components of reading the Iran Air logo, a practical and applied approach is presented for analyzing graphic texts in general and logos in particular. The aim of the study is to read the Iran Air logo in order to discover its semantic implications, which is possible through the study of its paratextual relations. The question is, what components in reading the Iran Air logo have made it a lasting paratext for this brand? The data analysis method is qualitative and is based on Genette's paratextuality theory. In order to read the body of studies, this article proposes a four-stage process, which, after explaining each stage, is implemented in the case of the Iran Air logo. The results indicate that the visual components, mental permanence, coordination of the paratext with the text, cultural identity, stylization, color harmony, visual balance, distinction, expressiveness, clarity, and dynamism have improved the visual quality of this logo, and the use of the lion symbol, as one of the greatest symbols of power and authority of ancient Iran, in the design of the Iran Air logo has resulted in the permanence and richness of the content of this paratext, giving it a lifespan of more than half a century. This logo has acted very powerfully as a threshold paratext and has become a lasting paratext for Iran Air by providing identity and representing symbolic elements. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Paratextuality
  • Interpretation of Logo
  • Semantic Implications
  • Iran Air. Gérard
  • Genette