آریانپور، امیر اشرف. (1380). روند آموزش موسیقی در ایران (از قاجار تا امروز). مقام موسیقایی، 9: 93-88.
احدی، احمدرضا. (1381). مدرسهی موسیقی، مدرسهی موسیقار: نبرد و رقابت بر سر موسیقی ملّی و کلاسیک. لوح، 14: 25-29.
اسعدی، هومان. (1380). از مقام تا دستگاه. فصلنامهی موسیقی ماهور، 3 (11): 59-75.
اسعدی، هومان. (1385). مفهوم و ساختار دستگاه در موسیقی کلاسیک ایران؛ بررسی تطبیقی ردیف، رسالهی دکتری در رشتهی پژوهش هنر، استاد راهنما: داریوش صفوت، استادان مشاور: رابرت استیون بلام و حسین علیزاده، دانشکدهی هنر، دانشگاه تربیت مدرس.
اسعدی، هومان. (۱۳۸۸). بازنگری پیشینهی تاریخی مفهوم دستگاه، فصلنامهی موسیقی ماهور، 12 (45): 33-62.
امیدی، الهام. قاسمی، یارمحمد. سپیدنامه، بهروز. (1401). تحلیل جامعهشناختی ذائقهی نسلی مصرف موسیقی (میدان مطالعه: ایل خزل در شهر ایلام). فصلنامهی علمی جامعهشناسی فرهنگ و هنر، 4 (1): 171-190.
انگلیش، هلن. خیاطی، حسن. (1399). بررسی جامعهشناختی پیدایش گفتمان «سنت و مدرنیته» در میدان موسیقی ایران. فصلنامهی علمی جامعهشناسی فرهنگ و هنر، 2 (1): 1-25.
بامشاد، بهاءالدّین. (1337). گوشههای هفت دستگاه. موسیقی، 27: 47-50.
برازندهنیا، رضا. (1394). جامعهشناسی موسیقی ایران: نظری از دیدگاه جامعهشناسی به موسیقی ایرانی در سیر دگرگونیهای تاریخی-اجتماعی ایران، تهران: آرنا.
برومند، نورعلی. (بیتا). سخنرانی در جشن هنر شیراز، شیراز: بینا.
بهار، مهرداد. (1376). جستاری چند در فرهنگ ایران، چاپ سوم، تهران: فکر روز.
پیرنیاکان، داریوش. (1380). موسیقی دستگاهی ایران: ردیف میرزاحسینقلی، تهران: مؤسسهی فرهنگی و هنری ماهور.
پیرنیاکان، داریوش. (1387). بررسی مکتبهای تارنوازی. نشریهی هنرهای زیبا، 34: 119-125.
پیرنیاکان، داریوش. (1390). ردیف دورهی عالی استاد علیاکبر شهنازی، تهران: مؤسسهی فرهنگی و هنری ماهور.
توکلی، فرشاد. (1399الف). ایرانیسازی موسیقایی: از سادگی یک پرسش تا پیچیدگی یک تاریخ (بخش اوّل). فصلنامهی موسیقی ماهور، 22 (88): 79- 118.
توکلی، فرشاد. (1399). ایرانیسازی موسیقایی: از سادگی یک پرسش تا پیچیدگی یک تاریخ (بخش دوم). فصلنامهی موسیقی ماهور، 23 (89): 87-118.
حائری، سیّدهادی. (1364). عارف قزوینی؛ شاعر ملّی ایران، تهران: سازمان انتشارات جاویدان.
خالقی، روحالله. (1381). سرگذشت موسیقی ایران (سه جلد در یک مجلّد)، تهران: مؤسسهی فرهنگی و هنری ماهور.
خضرائی، بابک. (1390). مفهوم شَد و ارتباط آن با نظام دستگاهی. فصلنامهی موسیقی ماهور، 14 (53): 73- 102.
خطیبینژاد، محمّدرضا و دلاوری، ابوالفضل. (1396). تاریخمندی جنبش مشروطه؛ بررسی رابطهی تحوّلات اجتماعی ایران معاصر با جنبش مشروطه. راهبرد اجتماعی فرهنگی، 7 (25): 75-106.
دورینگ، ژان. (1383). سنّت و تحوّل در موسیقی ایرانی. ترجمهی سودابه فضائلی، تهران: توس.
رامین، علی. (1387). مبانی جامعهشناسی هنر، تهران: نی.
ریختهگران، محّمدرضا. (1384). هرمنوتیک و چگونگی ارتباط آن با هنر؛ گفتوگو با دکتر محمّدرضا ریختهگران. کتاب ماه هنر، 89 و 90: 62-68.
صفوت، داریوش. (1388). موسیقی ملّی ایران، با همکاری نلی کارن. ترجمهی سوسن سلیمزاده، تهران: کتابسرای نیکاندیش.
طلایی، داریوش. (1385)، ردیف میرزا عبدالله: نتنویسی آموزشی و تحلیلی، تهران: نی.
طلایی، داریوش. (1394). تحلیل ردیف: بر اساس نتنویسی ردیف میرزاعبدالله با نمودارهای تشریحی، تهران: نی.
طلایی، داریوش. (1397). ردیف دوره عالی علیاکبر شهنازی: نتنویسی آموزشی و تحلیلی، تهران: نی.
طلایی، داریوش. (1399). کتاب آواز: رمزگشایی آواز ایرانی؛ بر اساس ردیف آوازی عبدا... دوامی، چاپ دوم، تهران: نی.
عضدالدّوله، سلطاناحمدمیرزا. (1376). تاریخ عضدی، با توضیحات و اضافاتی از دکتر عبدالحسین نوایی، تهران: علم.
علیزاده، حسین. (1371). نگاهی کوتاه بر سیر تاریخی آموزش موسیقی ایرانی. در: کتاب ماهور؛ مجموعهمقالات موسیقی، ج2، تهران: مؤسسهی فرهنگی و هنری ماهور: 49-42.
فیّاض، محمّدرضا. (1394). تا بردمیدن گلها؛ مطالعهی جامعهشناختی موسیقی در ایران از سپیدهدم تجدّد تا 1334، تهران: سورهی مهر.
قادری، آرشام. مِنا، شهاب. (1397). ردیف میرزاعبدالله به روایت مهدی صلحی (منتظمالحکما)، آوانگاری: مهدیقلی هدایت (مخبرالسلطنه)، ج1: دستگاه شور، تصحیح و اجرا با سهتار: آرشام قادری، ویرایش نت و بازنویسی: آرشام قادری و شهاب مِنا، تهران: خنیاگر.
قلعهای، مهران. (1378). موسیقی سنّتی ایران و آموزش. مقام موسیقایی، 6: 58-61.
کردمافی، سعید. (1399). انعطاف دستگاه: جوهری یا عرضی؟ (بخش اول). تأملاتی بر خاستگاههای نظری، کارگانی و جغرافیاییِ دستگاه در موسیقی کلاسیک ایرانی. فصلنامهی موسیقی ماهور، 22 (87): 47-87.
کرمانی، ناظمالإسلام. (1357). تاریخ بیداری ایرانیان، مقدّمه و بخش اوّل، به اهتمام علیاکبر سعیدی سیرجانی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران با همکاری انتشارات آگاه و انتشارات لوح.
کوثری، مسعود. (1386). گفتمانهای موسیقی در ایران. پژوهشنامهی فرهنگستان هنر، 2 (2): 103-120.
کوهستانینژاد، مسعود. (1384). موسیقی در عصر مشروطه؛ پژوهشی در هنر عصر مشروطیّت (کتاب دوم)، تهران: مهرنامگ.
کیانی، مجید. (1378). آموزش موسیقی دستگاهی (ردیف). کتاب ماه هنر، 11: 5-8.
کیانی، مجید. (1385). موسیقی در مقدّمهی ابن خلدون. گلستان هنر، 4: 14-23.
گروه پژوهشی مؤسّسهی فرهنگی هنری راد نواندیش(مدیر گروه پژوهشی: صدرنوری، بردیا). (1384). طرح جامع موسیقی کشور (نظام موسیقی کشور-چالشها و راهبردها)، زیر نظر محمّدحسین همافر، تهران: راد نواندیش.
لطفی، محمّدرضا. (1361). نورعلی برومند، استاد برجستهی گروه موسیقی دانشکدهی هنرهای زیبای دانشگاه تهران. چیستا، 14: 588-592.
لطفی، محمّدرضا. (1391الف). تاریخ معاصر موسیقی دستگاهی ایران، برنامهی شمارهی 1، تهران: رادیو فرهنگ.
لطفی، محمّدرضا. (1391ب). تاریخ معاصر موسیقی دستگاهی ایران، برنامهی شمارهی 3، تهران: رادیو فرهنگ.
محبوبی اردکانی، حسین. (1370). تاریخ مؤسّسات تمدّنی جدید در ایران، ج1، تهران: دانشگاه تهران.
محمّدی، محسن. (1384). تاریخ پیدایش دستگاههای موسیقی در ایران، از دورهی صفویه تا دورهی قاجار، پایاننامه برای دریافت درجهی کارشناسی ارشد در رشتهی تاریخ، استاد راهنما: دکتر احسان اشراقی، دانشکدهی ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه تهران.
مراغی، عبدالقادربن غیبی الحافظ. (1366). جامعالالحان، به اهتمام تقی بینش، تهران: مؤسّسهی مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
مسیّبزاده، عیناالله. (1393). احیای سنتها با رویکرد نو: تاریخچهی مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی، تهران: سورهی مهر.
مشحون، حسن. (1380). تاریخ موسیقی ایران، تهران: فرهنگ نشر نو.
معروفی، موسی. (1391). نامهی گلایهآمیز موسی معروفی، پس از چاپ کتاب نتنگاری او از ردیف موسیقی ایران. فصلنامهی موسیقی ماهور، 15 (58): 85-88.
معیّرالممالک، دوستعلیخان. (1361). یادداشتهایی از زندگی خصوصی ناصرالدّینشاه، تهران: نشر تاریخ ایران.
ممیّز، مرتضی. (1369). دانشکدهی هنرهای زیبا در نیم قرن. کلک، 11 و 12: 59-64.
میثمی، سیدحسین. (1380). خاستگاه و تحول مفهوم اصطلاح «دستگاه». فصلنامهی موسیقی ماهور، 4 (14): 56-68.
میثمی، سیدحسین. (1397). موسیقی عصر صفوی، چاپ دوم، تهران: فرهنگستان هنر.
نتل، برونو. (1388). ردیف موسیقی دستگاهی ایران، ترجمهی علی شادکام، تهران: سورهی مهر.
نراقی، عبدالرّضا. (1382). درآمدی بر آموزش اثربخش موسیقی اصیل ایرانی. مقام موسیقایی، 7: 51-55.
وحیدنیا، حسین. (1343). دانشگاه در ایران و دشواریهای آن. وحید، 14: 8-11.
وزیری، علینقی. (بیتا). تعلیمات موسیقی؛ دستور تار، برلین: چاپخانهی کاویانی.
هدایت، مهدیقلی. (1317). دستور ابجدی در کتابت موسیقی، طهران: بینا.
هدایت، مهدیقلی. (1392). ردیف موسیقی ایرانی به روایت مهدی صلحی (منتظمالحکما)، نتنویسی مهدیقلی هدایت (مخبرالسّلطنه)، تصحیح و بازنویسی: امیرحسین اسلامی، با همکاری آرشام قادری و رضا پرویززاده، تهران: دانشگاه هنر.
هدایت، مهدیقلی. (1393). ردیف هفت دستگاه موسیقی ایران به روایت مهدی صلحی (منتظمالحکماء)، با مقدّمهی داریوش صفوت، تهران: مؤسّسهی فرهنگی- هنری ماهور.
هینیک، ناتالی. (1384). جامعهشناسی هنر، ترجمهی عبدالحسین نیکگهر، تهران: آگه.
یگانه، سیروس. (1384). آشنایی با جامعهشناسی هنر. بیناب، 8: 15-31.
بینام. (1363). تاریخچه: تأسیس نخستین مدارس جدید در ایران. پیوند، 60: 816-822.
بینام. (1392). قدیمیترین کلاسهای موسیقی. پایگاه اینترنتی عبدا... معارفی به نشانی:
تاریخ بازیابی: 28 دیماه 1398.
بینام. (بیتا). پایگاه اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد به نشانی:
تاریخ بازیابی: 26 دیماه 1401.
بینام. (بیتا). دفترچههای انتخاب رشتهی آزمون سراسری، برگرفته از پایگاه اینترنتی معاونت آموزشی دانشگاه تهران به نشانی:
تاریخ بازیابی: 20 دیماه 1401.
References
Bastaninezhad, A. (2014). A historical overview of Iranian music pedagogy (1905-2014). Australian Journal of Music Education, 2, 5-22.